آریا جوان
چگونه با ترس مقابله کنيم؟
شنبه 20 خرداد 1396 - 6:38:47 AM
آريا
ترس با شرايط ، همان ترسي است که بعضي از مردم زماني که يک سگ را ميبيند انگار غولي ترسناک را ديدهاند و برخي ديگر ميتوانند اين موجود را در خانههايشان نگهداري کنند. اين اتفاق دليل دارد. شخصي که در کودکي يک بار توسط سگ تهديد شده باشد حتي اگر در سن بلوغ بار ديگر سگي را ببيند خواهد ترسيد زيرا آميگدالا به او ميگويد که اين همان موجودي است که در بچگي به او آسيب رسانده و يا موجب ترس وي شده است.

از چه ميترسيم؟
تحقيقي که دو سال قبل انجام شده است نشان ميدهد که معمولا انسانها هميشه از چند خطر ميترسند:

جنگ- عنکبوت- مرگ- رد شدن در هر کاري- ارتفاع- خشونت- تنهايي- آينده- جنگ هستهاي.

در اين تحقيق آمده است که ترس از حيوانات همواره در انسانها وجود داشته است بطور مثال اکثر ما هرگز مار را در زندگي نديدهايم اما از آن ميترسيم. پس اين ترس کاملاً غريضي است.

علاوه بر ترسهايي از چنين قبيل که در تمام مردم دنيا وجود دارد ترسهايي هم منطقهاي هستند بطور مثال مزرعه داران همواره از وقوع سيل ميترسند و يا اينکه افرادي که کشور آنها روي خط زلزله قرار دارد همواره در فکر آن هستند که اين اتفاق برايشان رخ ندهد.

درست است که ترس يکي از عوامل نجات دهنده جان انسانهاست اما به ياد داشته باشيم که ترس بيش از حد نيز آزار دهنده است. بالا رفتن فشار خون که معمولا در پي ترس بوجود ميآيد اگر بخواهد هر روزه باشد ميتواند موجب بيماري گردد.

چگونه بر ترس غلبه کنيم
بالا رفتن فشار خون که معمولا در پي ترس بوجود ميآيد ميتواند موجب بيماري گردد

چطور نترسيم؟
در حالي که تحقيقات نشان ميدهند که ما روزانه با ترس مواجه هستيم راههايي نيز وجود دارد که با ترسهايي که بيمورد در ما حضور پيدا ميکنند مقابله کنيم.

هشت راه براي مقابله با ترس:
- مهم نيست که شما چرا ميترسيد فکر کردن در اين رابطه مشکلي را حل نميکند: پس سعي نکنيد که دنبال علل آن باشيد زيرا فرصت مقابله با آن را از شما ميگيرد.

- چيزهايي را که شما را ميترساند شناسايي کنيد: اگر در مورد چيزهايي که از آنها ميترسيد اطلاعات داشته باشيد ناخودآگاه ترس خود را گم کردهايد.

- تمرين کنيد: اگر چيزي وجود دارد که از آن ميترسيد سعي کنيد آنرا با کوچک کردنش در ذهنتان تحليل کنيد.

- کسي را که نميترسد پيدا کنيد: اگر شما از موضوعي ميترسيد و فردي را ميشناسيد که از آن موضوع نميترسد با او صحبت کنيد و سعي نماييد که ساعاتي را با او سپري نماييد.

- از آن صحبت کنيد: از آنچه که ميترسيد صحبت کنيد اين کار ترس شما را از موضوع کم ميکند.

- با خود بازي فکري داشته باشيد: اگر شما از اينکه در مقابل افراد سخنراني کنيد ميترسيد احتمالا به اين خاطر است که از قضاوت شدن واهمه داريد در ذهن خود تصور کنيد که شما را براي قضاوت کردن در مورد آنها در نظر گرفتهاند به اين صورت کارتان راحتتر خواهد شد.

- ترس خود را بيشتر نکنيد: اگر از بلنديها ميترسيد سعي نکنيد که هميشه طبقه 14يک ساختمان بلند را در نظر بگيريد. شما تا وقتي بخواهيد ميتوانيد در طبقه همکف باقي بمانيد.

- کمک بخواهيد: اگر تصور ميکنيد که ترس شما از برخي موضوعات بيش از حد است کمک بگيريد روانشناسان به خوبي علل آنرا ريشهيابي ميکنند و کمکتان ميکنند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4295/چگونه-با-ترس-مقابله-کنيم؟
بستن   چاپ