آریا جوان
ايدز ، دختران و زنان جوان
چهارشنبه 24 خرداد 1396 - 2:24:00 PM
آريا
جوانان يکي از گروه هايي بودند که به مراتب در مقابل HIV و ايدز ايمن بودند. اما امروزه بيش از نيمي از افرادي که آلوده مي شوند را جوانان زير 25 سال تشکيل مي دهند. در اين ميان دختران نسبت به پسران به ميزان بيشتري و در سنين پايين تري در معرض خطر آلودگي به HIV قرار گرفته اند. دختران جوان در هنگام داشتن رابطه جنسي داراي قدرت تصميم گيري کمي هستند. به دليل کمتر بودن سن بلوغ جنسي و شروع فعاليت هاي جنسي در سنين پايين تر با مسايلي مانند رابطه امن تر معمولاً آگاهي کم تري دارند. و يا در استفاده از وسايل محافظتي مانند کاندوم يا شرايط انتخاب کردن را ندارند و يا آگاهي و دانش لازم در اين باره را ندارند. آنان همچنين براي محافظت از خود در برابر مشکلاتي مانند سوءاستفاده جنسي، بهره برداري جنسي و اعتياد بسيار آسيب پذير مي باشند.
 
چرا دختران در سنين جوان تري درمعرض خطر قرار دارند؟
چرا دختران جوان نسبت به همسالان پسر خود زودتر و بيشتر آلوده مي شوند؟
بسياري از دختران جوان به دليل داشتن شريک جنسي مرد بزرگتر از خود و گاه داشتن همسر مسن تر آلوده مي شوند. همچنين ناحيه تناسلي يک دختر نوجوان به راحتي دچار زخم مي شود و به نسبت يک زن مسن تر براي دريافت آلودگي بسيار مستعد تر مي باشد.
دختران جوان بسياري دچار آلودگي شده اند به دليل اينکه در موقعيتي آسيب پذيري قرار داشته اند، براي نمونه کار کردن به عنوان کارمند و يا خدمتکار دختر در بين آشنايان و يا کارفرمايان ثروتمند که آنان را مورد تجاوز قرار داده اند. علاوه بر اين خيلي از دخترهاي جوان وقتي به يک رابطه طولاني و يا ازدواج تن مي دهند به دليل داشتن نياز و فقدان امنيت لازم به ارتباط با مردهاي مسن تر و با اختلاف سني قابل توجه تن مي دهند.
بسياري از دختران جوان نيز ممکن است به علت نياز مالي به رابطه با يک مرد مسن تر تن بدهند که ممکن است از آن ها انتظار عدم استفاده از کاندوم را داشته باشد.
 
ديگر دلايل آسيب پذير تر بودن دختران جوان
• معمولاً دختران جوان به نسبت پسرها و مردان دستيابي کمتري به مراقبت هاي پزشکي دارند. همچنين آنان معمولاً بايستي براي پرداخت هزينه هاي پزشکي و مراقبت هاي بهداشتي از مردان (همسر، پدر و يا برادر) خواهش کنند و از آنان بخواهند که اين هزينه ها را پرداخت کنند.

• هنوز دختران جوان بسياري هستند که به ازدواج ناخواسته و زود هنگام تن مي دهند که اين موضوع آنان را از دستيابي به آموزش کافي و مورد نياز باز مي دارد. در موارد بسياري براي دختران از سوي اقوام تصميم گرفته مي شود که چه زماني خانه والدين را ترک کنند و به ازدواج تن بدهند.

• مردان بسياري هستند که با داشتن سن بالا به جستجوي دختران باکره و به اصطلاح پاک و دست نخورده مي پردازند.

• بسياري از افراد جوان اچ.آي. وي. و ايدز را موضوع خود نمي دانند، بسياري از افراد بين 15 تا 19 سال گمان مي کنند که در معرض خطر آلودگي قرار ندارند. (ضرب المثلي قديمي در اين باره مي گويد که همه گمان مي کنند که مرگ فقط مال همسايه است.) بنابراين آسيب پذيري در دختران ترکيبي از مسايل طبيعي? زيستي? اجتماعي و فرهنگي مي باشد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4321/ايدز-،-دختران-و-زنان-جوان
بستن   چاپ