آریا جوان
معيارهاي بهداشت روان بيشتر رابدانيم
شنبه 27 خرداد 1396 - 7:32:50 AM
آريا
روانشناسان مي ‌گويند؛ شادابي، نشاط، لذت بردن از زندگي و هدفمندي مستلزم داشتن شخصيت سالم است و سلامت رواني و جسمي، نياز و خواسته ي همه انسان ها است و همه ي ما تلاش مي ‌کنيم که براي برقراري ارتباطات سالم، شخصيت ‌هاي سالمي در زندگي انساني پيدا کنيم. اما آيا تا کنون به اين نکته فکر کرده ‌ايد که از اين حيث چه فردي از شخصيت سالم بهره‌ مند است؟

بر اساس مقاله منتشر شده در مجله علمي نيچر، " گوردن آلپورت " يکي از نخستين روانشناساني بود که توجه خود را به شخصيت سالم معطوف داشت.

از نظر آلپورت افراد سالم در سطح معقول و آگاه عمل مي‌ کنند، از قيد و بندهاي گذشته آزاد هستند و از نيروهايي که آن ها را هدايت مي‌ کنند، کاملا آگاه هستند و مي ‌توانند بر آن ها چيره شوند.

راهنماي اشخاص بالغ، زمان حال، ‌هدف‌ ها و انتظارهايي است که از آينده دارند. جنبه ي اساسي و ريشه ‌اي شخصيت انسان را مقاصد سنجيده و آگاهانه، اميدها و آرزوهاي وي تشکيل مي ‌دهند. اين اهداف در واقع انگيزه ي شخصيت سالم قرار مي‌ گيرند و بهترين راهنما براي فهم رفتار کنوني انسان هستند. وجود انسان در حقيقت بر داشتن هدف‌ هاي دراز مدت استوار است و اين فاکتور مهم، انسان را از حيوان، کودک را از سالمند و نيز در اکثر موارد، ‌شخصيت سالم را از بيمار متمايز مي‌ کند.

اين مقاله مي ‌افزايد: از ديدگاه آلپورت، ‌انسان‌ هاي سالم نياز مداومي به تنوع، ‌احساس و درگيري تازه دارند. کارهاي روزمره و عادي را کنار مي‌ گذارند و در جست و جوي تجربه‌ هاي تازه هستند. آن ها ماجراجو هستند و ‌خطر مي‌ کنند و چيزهاي تازه کشف مي ‌کنند. همه ي اين فعاليت‌ ها ايجاد تنش مي ‌کند و در هر صورت تنها از راه تجربه ‌ها و خطرهاي تنش زا است که بشر مي ‌تواند احساس بالندگي کند.

از نظر آلپورت، گسترش مفهوم خود، ارتباط صميمانه خود با ديگران، امنيت عاطفي، ادارک واقع بينانه، مهارت ها و وظايف، عينيت بخشيدن به خود و فلسفه يگانه سازندگي، هفت معيار شخصيت سالم هستند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4326/معيارهاي-بهداشت-روان-بيشتر-رابدانيم
بستن   چاپ