آریا جوان
چشمان‌تان را هنگام خستگي نماليد
يکشنبه 28 خرداد 1396 - 2:26:26 PM
آريا
دکتر محمدمهدي صدوقي گفت: اگر چه با ماليدن چشم‌ها براي رفع خستگي ممکن است احساس خوبي به انسان دست دهد، اما اين حرکت اگر بيش از اندازه باشد ممکن است به عروق چشمي آسيب بزند.

وي افزود: آسيب رسيدن به عروق چشمي بسيار نادر است و بيشتر خونريزي عروق داخلي و سطحي در چشم ايجاد مي‌شود که به خودي خود جذب خواهد شد، اما اگر شدت اين خونريزي به حدي باشد که نياز به درمان داشته باشد معمولا با ليزر مي‌توان آن را درمان کرد.

به گفته اين متخصص قرنيه آسيب به بافت چشم بر اثر ماليدن آن بيشتر در کساني اتفاق مي‌افتد که علت بيماري زمينه‌اي داشته و يا پلک‌هاي آنان بافت نرمي داشته باشد واحتمال آسيب بر اثر مالش چشم بيشتر در نوجوانان و کودکان که بافت نازک‌تري نسبت به بزرگاسالان دارند وجود دارد.

اين متخصص قرنيه همچنين درباره عوامل ديگري که گاهي موجب فشار آمدن بر چشم مي‌شود ، افزود: برخي افراد نيز گاهي بر اثر خشکي چشم، آلودگي‌هاي مختلف (تماس دست آلوده، لوازم آرايشي)، آلرژي به فصل يا موادغذايي، ممکن است چشم و پلک را مالش دهند.

صدوقي افزود: در صورتي که در يک روز اين حالت يکي دو مرتبه اتفاق بيفتد و مشکل ديگري نباشد، چندان اهميتي نخواهد داشت، اما اگر براي فردي در يک روز چندين مرتبه اين حالت پيش بيايد، بايد به چشم پزشک مراجعه کند. همچنين علاوه بر موارد ذکر شده خارش و ماليدن بيش از اندازه چشم علاوه بر انتقال آلودگي به چشم‌ها مي‌تواند موجب ايجاد چين و چروک در اطراف چشم و سبب افتادگي پلک شود.

به گفته اين متخصص قرنيه حساسيت فصلي به ويژه در فصل بهار که يکي از عوارض آن خارش چشم و التهاب در پلک است سبب مي‌شود که اغلب اوقات فرد احساس ناراحتي در چشم‌هاي خود داشته باشد، افرادي که به اين آلرژي مبتلا هستند و مالش چشم در آن‌ها زياد است، مستعد بيماراي «کراتوکونوس» يا قوز قرنيه هستند.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي اظهار کرد: علت قوز قرنيه در افرادي که حساسيت فصلي دارند هنوز به اثبات 100درصدي نرسيده است، اما در ميان بيماراني که حساسيت فصلي آنان شديد است قوز قرنيه به وفور ديده مي‌شود. مبتلايان به «کراتوکونوس» در ابتدا با کاهش ديد و مشکلات آستيگماتيسم روبرو خواهند شد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4331/چشمان‌تان-را-هنگام-خستگي-نماليد
بستن   چاپ