آریا جوان
با اين 10 نکته، شغل مورد نظرتان را بيابيد
چهارشنبه 7 تير 1396 - 9:23:03 AM
آريا
اگر از شغل خود راضي نيستيد و آن را کسل کننده مي‌دانيد، دو راه پيش روي شماست. مي‌توانيد به روزهاي کسل کننده و حتي گاهي پر از بدبختي در اداره ادامه دهيد و يا مدتي کار را کنار بگذاريد تا شغل بهتري بيابيد.
 
در ادامه 10 نکته که به شما کمک مي‌کنند تا يک فرم درخواست عالي تنظيم کنيد و در مصاحبه بي نظير باشيد را خدمت شما ارائه مي‌کنيم. اميدواريم در نهايت بتوانيد در کمپاني که به آن علاقه داريد استخدام شويد.
 
10 - گردآوري يک رزومه‌کاري که بتواند مخاطب را تحت تاثير قرار دهد.
 
با وجود اين که من اصولا به رزومه اعتقادي ندارم (چرا که معمولا خيلي سريع مرور مي‌شود و معمولا دقيق مورد بررسي قرار نمي گيرد ) اما اکثر مشاغلي که به دنبالشان هستيد تقاضاي رزومه خواهند کرد. کمي خلاقيت مي‌تواند شما را به گزينه اي منحصر به فرد و متفاوت تبديل کند. ابزار آنلاين در اين زمينه مي‌توانند بسيار مفيد باشند، به خصوص اگر به دنبال چيزي نه چندان معمولي باشيد. Visualize.me مي‌تواند يک اينفوگرافيک جذاب را براي رزومه شما خلق کند. سايت هايي چون Re.vu و Zerply به شما کمک مي‌کنند تا صفحات حرفه اي را ايجاد کنيد که مي‌توانند به عنوان رزومه ديجيتال مورد استفاده قرار گيرند. About.me و Flavors.me نيز مي‌توانند همين کاربرد را داشته باشند. بهترين ابزاري که به کارتان مي‌آيد را استفاده کنيد و مطمئن شويد که رزومه‌تان برجسته و منحصر به فرد باشد. بيشتر اوقات، اين کار به سادگي انتخاب فونت و رنگ مناسب است. زياد طول نمي کشد تا يک رزومه زيبا و حرفه اي بسازيد، پس در طراحي آن کمي دقت کنيد تا بخشي از توده رزومه هاي خوانده نشده نباشيد.
 
9 - هنگام تهيه رزومه از کلمات معمولي و عاميانه استفاده نکنيد.
 
وقتي رزومه خود را مي‌نويسيد، نبايد از لحني استفاده کنيد که شما را مثل ساير افراد نشان مي‌دهد. يعني از اصطلاحات رايج و تکراري ( مثل با انگيزه، خلاق، پويا ) و عبارات کليشه اي ( مثل دقيق و جزء گرا، پايبند به کار تيمي، مهارت هاي ارتباطي عالي ) پرهيز کنيد. همچنين عباراتي چون "منابع و مدارک در صورت درخواست شما ارائه مي‌شوند" جملات زائدي هستند که فقط فضا را اشغال مي‌کنند و نيازي نيست که در رزومه نوشته شوند. بد نيست اگر در انتها يک بار رزومه را از انتها به ابتدا بخوانيد تا اگر خطايي بود آن را اصلاح کنيد و وقتي کار پايان يافت مي‌توانيد آن را روي RezScore اجرا کنيد تا در صورت امکان آن را بهينه کند.
 
8 - در سايت هاي کاريابي غير رسمي و مرتبط با يک شغل خاص نيز به جستجو بپردازيد.
 
اگر جاي خاصي را براي کار کردن مد نظر نداريد، مي‌توانيد به جستجوي در چندين گزينه بپردازيد. اما اگر براي اين کار سراغ سايت هاي محبوب مثل Monster و Craiglist برويد، به دنبال سوزني در کاهداني خواهيد بود. اين بدان معنا نيست که اين سايت‌ها شغل مناسبي در جاهاي مختلف ندارند، اما در خيل عظيمي از موقعيت هاي نامطلوب پيشنهاد شده سر در گم خواهيد شد تا شايد بتوانيد گزينه مورد نظرتان را بيابيد. به جاي روش سنتي، يک سايت غير رسمي چون OneDayOneJob.com را امتحان کنيد، که پيشنهاداتي را به صورت روزانه به شما ايميل مي‌کند. SimplyHired به ظاهر يک سايت کاريابي استاندارد است، اما ليست هايي را به طور مستقيم از وب سايت کمپاني‌ها تهيه مي‌کند. TweetMyJobs کار جستجو را براي شما ساده تر مي‌کند. کافي است بگوييد چه نوع کاري مي‌خواهيد تا گزينه هاي مختلف را به محض يافتن براي شما SMS، توييت و يا ايميل کند. حتي اگر چند سالي است که از دانشگاه فارغ التحصيل شده ايد، شايد بدتان نيايد به ليست مشاغلي که به فارغ التحصيلان جديد ارائه شده نگاهي بياندازيد. حتي اگر احساس کنيد بهتر از اين مشاغل حق شماست، از اين طريق مي‌توانيد بفهميد کدام کمپاني‌ها به دانش آموختگان دانشگاه شما علاقه بيشتري نشان مي‌دهند. مي‌توانيد براي موقعيت هاي بهتر نيز به سايت کمپاني مراجعه کنيد و براي آنها درخواست ارسال کنيد.
 

7 - به جاي جستجوي موقعيت و رتبه کاري بهتر است به دنبال کمپاني بهتري باشيد تا شغل بهتري داشته باشيد.
 
داشتن شغل عالي فقط به معناي لذت بردن از انجام آن نيست، بلکه محيط کاري مناسب نيز بسيار مهم است. يعني بايد به دنبال کمپاني هايي باشيد که سابقه مقبولي در رفتار با کارکنانشان دارند. نيازي نيست تقاضاي کار به گوگل بدهيد، شما مي‌توانيد به دنبال شرکت هايي باشيد که مزاياي زيادي دارند. براي اين کار کمي تحقيق نياز است. همه کاري که بايد بکنيد اين است که با آنها تماس بگيريد و سعي کنيد با همه کارکنان صحبت کنيد. به آنها بگوييد "من قصد دارم به شرکتي که شما در آن کار مي‌کنيد تقاضاي کار بدهم اما قبل از آن مايلم درباره کار کردن در آنجا بيشتر بدانم. ممنون مي‌شوم اگر بگوييد کار کردن در آنجا چگونه است." اکثر افراد از به اشتراک گذاشتن نظراتشان خوشحال مي‌شوند و اگر سرشان شلوغ بود مي‌توانيد در وقت ديگري با آنها تماس بگيريد. اگر شرايط به نظر خوب بود، هنگام دادن درخواست کار مي‌توانيد روي دوستي که در آنجا پيدا کرده ايد براي کمک حساب کنيد. در واقع با يک تير دو نشان زده ايد. اگر شرايط آن طور که دوست داريد پيش نرفت، Glassdoor يک منبع آنلاين است که تجربيات افراد را درباره کمپاني هاي مختلف در اختيار شما قرار مي‌دهد.
 
6 - ياد بگيريد که حتي تجربه کاري بي ربط خود را نيز مرتبط با شغل مطلوبتان نشان دهيد.
من اکثر مواقع تلاش مي‌کنم به گونه اي از تجربه هاي کاري قبلي ام صحبت کنم که مرتبط با شغل مورد نظرم به نظر برسند. معناي اين کار دروغگويي نيست. تنها کاري که بايد بکنيد اين است که بخشي از سابقه تان را که در گرفتن شغل جديد موثر هستند پررنگ تر نماييد و تمرکز بيشتري روي اين بخش‌ها بگذاريد.
 
اگر شغل کنوني شما کاملا متفاوت از شغلي است که به دنبالش هستيد ، به همه کارهاي غير معمولي که در شغل کنوني انجام داده ايد بيانديشيد. اکثر مواقع نمونه هايي مرتبط با شغل جديد پيدا خواهيد کرد، چرا که شما به دليل علاقه تان به اين نوع کارها از فرصت هاي پيش آمده در کارتان براي انجام آنها با اشتياق استفاده کرده ايد. اگر موردي پيدا نکرديد ايرادي ندارد، هيچ وقت دير نيست. از همين حالا مي‌توانيد سابقه مرتبط با شغل مورد علاقه تان را در محل کار کنوني ايجاد کنيد تا بعدها هنگام مصاحبه کار جديد از آنها استفاده کنيد. به عنوان مثال اگر زمينه کاري تان به دور از ابتکار و نوآوري است، اما شما دوست داريد يک طراح خلاق باشيد فرصت هاي مناسب بسياري داريد.
 
اگر کارتان به گونه اي است که بايد نمودارها و فلوچارت هاي زيادي توليد کنيد، راه هاي خلاقانه اي براي جذاب تر کردن آنها بيابيد. اگر شرکتي که در آن کار مي‌کنيد قرار است يک سفر کوتاه کاري يا آموزشي ترتيب دهد، از آنها بخواهيد تا بروشور يا بنر آن را شما طراحي کنيد. زماني که من در دفتر پشتيباني مشتريان کار مي‌کردم، هميشه پوستر هايي با مضمون جوک هاي مربوط به دفتر يا تصاويري بر اساس گفته هاي خنده دار مشتريان درست مي‌کردم. گاهي آنها را در مصاحبه هاي کاري ام براي ارائه مهارت هاي فتوشاپ خود نشان مي‌دهم.
 
شايد فکر کنيد اين کار احمقانه است ولي نتيجه آن است که نه تنها قابليت هاي من را به نمايش مي‌گذارد، بلکه نشان مي‌دهد که چقدر با تيم رابطه نزديکي داشته ام. اگر خودتان را وقف کارتان کنيد متوجه مي‌شويد که همان سابقه به ظاهر بي ربط شما مي‌تواند به راحتي به بسياري از مشاغلي که درخواست آن‌ها را داده ايد مرتبط شود. ممکن است شروعي که انتظارش را داريد برايتان اتفاق نيفتد اما اگر در کار سختکوش باشيد، به زودي راهش را خواهيد يافت.
 
5 - شيک و خوش لباس در مصاحبه حضور يابيد.
 
لباس مناسب براي مصاحبه لزوما به معناي لباس رسمي اتوکشيده نيست. بسته به شرکت مورد نظر، ممکن است آنها شما را با لباس روزمره تان بيشتر بپسندند و يا ترجيح دهند چيزي بپوشيد که نشان دهد شما بدون پوشيدن لباسي خاص، آراسته و شيک به نظر برسيد. اگر نمي دانيد در مصاحبه چه لباسي بپوشيد، کافي است با آن شرکت تماس بگيريد و با بخش منابع انساني صحبت کنيد. ايرادي ندارد اگر آن‌ها بفهمند که شما قصد آمدن به مصاحبه را داريد و براي اين کار مي‌خواهيد بدانيد چه لباسي بپوشيد. در اکثر موارد از کمک به شما خشنود خواهند شد. اگر مجبور شديد به طور ناگهاني به مصاحبه برويد لباس معمول کارمندان تجاري گزينه مناسبي است. از آنجا که بسياري نمي دانند لباس کارمند تجاري چيست، احتمالا با يک شلوار پارچه اي مناسب و يک پيراهن يا پلوور دکمه دار مي‌توانيد مطمئن باشيد لباس نامناسبي انتخاب نکرده ايد. هدفتان بايد اين باشد که نشان دهيد مي‌توانيد با نوع پوشش تان مقبوليت و اعتبارتان را به نمايش بگذاريد. اگر لباستان براي اندامتان مناسب است، خوب اتو شده و در خانه و اوقات فراغت از کار آن را نمي پوشيد، احتمالا انتخاب درستي داشته ايد.
 
4 - زبان اندام را ياد بگيريد تا مصاحبه موفق تري داشته باشيد.
 
فراگيري زبان اندام در بسياري از موقعيت‌ها کاربرد دارد، اما شناخت نشانه‌هايي که شما ابراز مي‌کنيد و نشانه‌هايي که از ديگران دريافت مي‌کنيد؛ مي‌تواند در يک مصاحبه کاري فوق العاده موثر باشد. اين موضوع موجب مي‌شود در برخورد اول که بسيار تاثيرگذار است بتوانيد جذاب‌تر و مقبول‌تر باشيد. مهم‌ترين کار پرهيز از زبان اندام منفي است. بايد از تيک‌هاي عصبي مثل لمس مداوم صورت يا تکان دادن پا پرهيز کنيد. همچنين نبايد هنگام نشستن قوز کنيد. در کل بايد هدفتان اين باشد که بسيار راحت اما حرفه اي به نظر برسيد. اگر اين توانايي را داريد، موقعيت بهتري در انتظار شماست.
 
3 - پاسخ هاي مناسب به سوالات هميشگي در مصاحبه را از قبل آماده کنيد.
 
نقطه ضعف اصلي تان چيست؟ اين سوال مسخره اي است اما در اکثر مصاحبه هاي کاري آن را مي‌شنويد. بحث در مورد چگونگي پاسخ به اين سوال بسيار است اما به نظر من بهترين روش آن است که يک مهارت که واقعا در آن بد هستيد و در ظاهر به شغل جديد مرتبط است اما عملا اين گونه نيست را بيان کنيد. با اين حال در حالت کلي نقطه ضعفتان خيلي نمي‌تواند تاثيري داشته‌باشد. اگر شغل جديد را مي‌خواهيد بايد به اين سوال پاسخ دهيد. پس دو راه پيش رو داريد: روند سوالات را کشف کنيد و از پيش پاسخ‌هايتان براي سوالات محتمل بعدي را آماده کنيد. براي اين کار کافي است خودتان را به جاي شرکت مورد نظر قرار دهيد. چرا مي‌خواهند نقطه ضعف اصلي تان را بدانند؟ احتمالا بيشتر به دنبال اين هستند که ببينند چگونه به سوالي که در مورد آسيب پذيري شما است پاسخ مي‌دهيد، تا اين که واقعا بخواهند بدانند در کدام بخش نياز به پيشرفت داريد.
 
همچنين ممکن است بخواهند بدانند آيا شما توانايي سنجش واقع بينانه و دقيق توانايي هايتان را داريد يا نه. اگر روند و انگيزه پشت اين سوالات مشترک اکثر مصاحبه‌ها را کشف کنيد، مي‌توانيد راحت تر پاسخ هاي مناسب را آماده کنيد. نيازي نيست پاسخ‌ها را طوطي وار به خاطر بسپاريد اما تهيه ليستي از کليت پاسخ‌ها مي‌تواند بسيار مفيد باشد هر چند بايد توانايي و انعطاف لازم براي دادن پاسخ مناسب را داشته باشيد تا طبيعي به نظر برسيد.
 
2 - درباره پيش پرداخت اوليه سوال کنيد.
 
تبريک مي‌گويم، شما موفق شديد براي شغل مورد نظرتان انتخاب شويد! اما اگر قبل از قبول اين موقعيت کاري درباره پاداش اوليه سوال نکنيد ممکن است حقوق يک ماه اضافه را از دست بدهيد. اگر درخواست شما براي يک کار، مهم و رقابتي باشد احتمال اين که کمپاني پس از انتخاب تان شما را واقعا بخواهد بالا است و ممکن است در نظر داشته باشند تا با مقداري پاداش اوليه شما را بيشتر مشتاق کنند.
 
تنها کاري که بايد بکنيد پرسشي در اين باره است. شما تقاضاي پاداش نمي کنيد و فقط يک سوال مي‌پرسيد. اين پرسش منجر مي‌شود که اگر آنها واقعا مي‌خواهند استخدامتان کنند براي دادن اين پاداش مصمم تر شوند. اگر نمي توانند اين پاداش را بدهند به سادگي پاسخ منفي خواهند داد و مشکلي به وجود نخواهد آمد. اين از آن سوال هاي کم خطري است که مي‌تواند پاداش فوق العاده اي به همراه داشته باشد.
 
1 - هنگام ترک شغل قبلي پل‌هاي پشت سرتان را خراب نکنيد.
 
اگر از شغل کنوني تان متنفريد ممکن است وسوسه شويد تا پس از ترک آن همه از اين نفرت باخبر شوند. همان قدر که اين کار منجر به تخليه رواني تان مي‌شود، ممکن است در نهايت به ضررتان تمام شود. بايد شرکت کنوني تان را با شرايطي مناسب ترک کنيد. کسي چه مي‌داند؟! شايد روزي با همکارتان دوباره روبرو شويد يا مجبور شويد با شرکت سابقتان براي گرفتن اطلاعات يا انجام کاري تماس بگيريد. خراب کردن پل هاي پشت سر مسلما به سود شما نخواهد بود.
 
اگر آن قدر از کارتان متنفريد که مي‌ترسيد کار دست خودتان بدهيد بد نيست به نمونه نامه هاي استعفا مراجعه کنيد و نکته هايي درباره چگونگي يک استعفاي موقرانه را بخوانيد. قبل از آن که استعفايتان را تسليم کنيد، آن را با يک يا دو دوست تمرين کنيد و واکنش آن‌ها را بسنجيد. اگر نظر ديگران را بپرسيد و از آنها کمک بخواهيد مي‌توانيد مطمئن باشيد اشتباهي که منجر به حسرت شود، نخواهيد کرد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4365/با-اين-10-نکته،-شغل-مورد-نظرتان-را-بيابيد
بستن   چاپ