آریا جوان
ترک اعتياد با گياهان دارويي؛ سراب يا واقعيت
چهارشنبه 7 تير 1396 - 9:38:16 AM
آريا
استفاده از گياهان دارويي هميشه در فرهنگ ما جايگاه خاصي داشته و همه ما از گل گاو زبان و سنبل الطيبي که مادربزرگ‌هايمان دم مي‌کردند، خاطره داريم؛ اما امروزه طب سنتي شکل و شمايل تازه ‌اي پيدا کرده و پزشکان متخصصي دارد که با حساب و کتاب بيمارانشان را درمان مي‌کنند.

براي رهايي از چنگال اعتياد که از روياهاي همه خانواده هاي درگير آن و معتاداني است که خواسته يا ناخواسته، کم يا زياد گرفتار اين بلاي خانمان برانداز شده اند روش هاي مختلفي ممکن است مورد استفاده قرار گيرد که يکي از آن ها مصرف گياهان دارويي و طب سوزني است. البته شايد يکي از دلايل اقبال گياهان دارويي براي ترک اعتياد باور عامه مردم مبني بر بي‌ضرر بودن آنها است.

*** طب سنتي چيست
طب سنتي مجموعه‌اي از دانسته‌ ها، مهارت‌ ها و اعمال که بر پايه نظريه ‌ها، باورها و تجربه ‌هاي بومي فرهنگ‌ هاي مختلف است، که در حوزه بهداشت براي پيشگيري، تشخيص، بهبود و مداواي بيماري ‌هاي جسمي و ذهني مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
طب سنتي در بسياري نقاط جهان وجود دارد و مورد استفاده قرار مي گيرد که از جمله مشهورترين انواع آن مي‌توان به طب سنتي چين، طب سنتي ايراني و گياه ‌درماني اشاره کرد.

*** تعريف اعتياد
به لحاظ مفهومي، اعتياد يک بيماري اصلي، مزمن و عصبي است، که در اثر عواملي ژنتيکي، فيزيولوژيک و اجتماعي رشد و بروز پيدا مي ‌کند، به طوري که وجه مشخصه اين بيماري اختلال در کنترل انجام عملي، يا احساس اجبار در انجام يک عمل مشخص، با وجود آگاهي نسبت به عواقب خطرناک آن مي باشد.
وابستگي به مواد (مواد مخدر و دخاني)، يا عادت هاي ناهنجار، يک اختلال روان پزشکي بوده که از يک سو، معناي لغت خوشبختي را در زندگي فرد و خانواده او از بين مي برد و از سوي ديگر آسيب هاي اجتماعي و اقتصادي بيشماري را به همراه دارد.

البته عادتهاي ناهنجار و اعتيادهاي رفتاري مستقل از مواد شيميايي تا همين سالهاي اخير هم در طبقه‌ بندي‌ هاي رسمي به عنوان اعتياد محسوب نمي ‌شدند و مدت کوتاهي است که اعتيادهايي مانند اعتياد به اينترنت، اعتياد به کار و اعتياد به بازي ‌هاي کامپيوتري به عنوان شکلي از اعتياد طبقه‌بندي شده و مورد توجه قرار مي‌گيرند.

*** گياهان دارويي ترک اعتياد سراب يا واقعيت
هر چند دست اندرکاران حوزه طب سنتي معتقد هستند که برخي از گياهان دارويي مي تواند در تسريع درمان اعتياد کمکي موثر باشد و علائم آن را کاهش دهد تا فرايند ترک اعتياد راحت تر و قابل تحمل تر انجام شود، اما درعين حال در کنار آن مهمترين عامل ترک اعتياد را اراده فرد، حمايت خانوادگي، دوستان و عوامل اجتماعي مي دانند.

آنها بر اين باورند که فرد معتاد با اراده قوي مي تواند براعتياد، هرچه قدر شديد، طولاني و به هر چيزي که باشد، غلبه کند، و فرد معتاد مي تواند از چنگال اين پديده شوم رها شود.
حال نکته مهم اينجاست؛ طب سنتي و سوزني چه نقشي در ترک اعتياد دارند و آيا واقعا مي توانند کمک کننده باشند؟
گياهان دارويي و طب سوزني يکي از درمان هاي کمکي ترک اعتياد هستند و روند درمان اعتياد را تسريع مي بخشند و از علائم ترک اعتياد مي کاهند .

گياهان دارويي و طب سوزني مي توانند از درمان هاي کمکي موثر براي ترک اعتياد و کاهش علائم آن باشند. اين روش مي تواند به فرد معتاد کمک کند تا مشکلاتي مانند يبوست، بي خوابي، بيقراري، پرخاشگري و اختلالات گوارشي را در دوران ترک اعتياد، کمتر کند.

هرچند روشهاي مختلفي براي درمان فرد معتاد وجود دارد اما پزشکان طب سنتي و فعالان طب سوزني با بهره گيري از ظرفيت آنها در صدد کمک رساندن به اين افراد هستند.
در اين شيوه درماني، فرايند ترک اعتياد راحت تر و قابل تحمل تر مي شود.
از اين روش در کشور ما هم استفاده مي شود که مي تواند روش مناسبي براي درمان اعتياد باشد.

در طب سوزني مشکل اعتياد در مدت 2 هفته تا 2 ماه برطرف مي شود، اين روش ضمن کاهش علائم ترک اعتياد، احساس بي ميلي به هر نوع اعتياد اعم از سيگار يا شيشه را در فرد معتاد ايجاد مي کند.

طب سوزني مهمترين شاخه طب سنتي چين است که با قرار دادن سوزن‌ هاي بسيار نازک در نقاط خاصي از بدن که به گذرگاه‌هاي انرژي معروف هستند، سبب تسکين درد يا درمان برخي از بيماري هاي خاصي در افراد مي ‌شود.

براساس تئوري طب سوزني، اين نقاط بر روي مسيرهاي خاصي از بدن با نام گذرگاه meridian قرار دارند که انرژي حيات که در زبان چيني به آن «چي» (QI) گفته مي‌شود در آنها جريان دارد.

داروي ترک اعتياد, داروهاي ترک اعتياد
استفاده از گياهان دارويي براي ترک اعتياد اثبات نشده است

** توجه بيشتر به فرآورده هاي گياهي ترک اعتياد
داروهاي گياهي محدودي در اين زمينه در کشور وجود دارد، در دنيا ترکيباتي از داروهاي گياهي که مي تواند در اين زمينه کمک کند وجود دارد که اميدواريم در کشور ما هم اين موضوع مورد توجه بيشتر قرار گيرد.
با تلاش انجام گرفته تعدادي داروهاي گياهي با اخذ مجوزهاي لازم وارد بازار شده که مورد استقبال مردم هم قرار گرفته اند که اين روند بايد با شتاب بيشتري ادامه يابد.

** بهره گيري از ظرفيت هاي گياهان دارويي براي درمان اعتياد
مديرکل دفتر طب سنتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي بر لزوم استفاده بيشتر از ظرفيت هاي گياهان دارويي براي درمان اعتياد و علائم آن تاکيد کرد و گفت: بايد از اين ظرفيت به نحو مطلوب استفاده شود.
در حاضر بسياري از داروها در حوزه مختلف استفاده مي شود پايه گياهي دارد، استفاده از ظرفيت گياهان دارويي براي کاهش علائم ترک اعتياد، امري پذيرفته شده است.
وي اظهار کرد که تعدادي کارهاي تحقيقاتي و پژوهشي براي استفاده از گياهان دارويي در ترک اعتياد بايد افزايش يابد تا راهکارهاي مناسب براي درمان اين پديده شوم فراهم شود.

** ترکيبات گياهي و طب سنتي جايگاه ويژه اي در ترک اعتياد دارند
ترکيبات گياهي و طب سنتي جايگاه ويژه اي در ترک اعتياد دارند و بايد از اين ظرفيت استفاده بيشتري صورت گيرد.
متخصصان طب سنتي در کم کردن وابستگي به اعتياد افراد به مواد مخدر و اصلاح اين روند، نقش موثري دارند.
پزشکان طب سنتي و داروسازي سنتي در کنار ساير متخصصان در صدد برطرف کردن اين معضل هستند.
برخي از داروهاي ترک اعتياد به نام داروهاي گياهي به بازار عرضه مي شود که قابل اعتماد نيستند و مردم بايد با تجويز افراد متخصص اقدام به مصرف دارو کنند.

** استفاده از گياهان دارويي براي ترک اعتياد اثبات نشده است
هر چند مطالب و دستورالعمل هايي در طب سنتي براي درمان اعتياد با استفاده از گياهان دارويي وجود دارد اما اين موضوع هنوز به صورت مستند اثبات نشده است.
طب سنتي مواردي را براي ترک اعتياد معرفي کرده است که محققان بايد به صورت جدي به فعاليت هاي پژوهشي و تحقيق در اين زمينه بپردازند.

وي با اشاره به اينکه استفاده از گياهان دارويي در اين زمينه براساس تجربه هاي فردي يا گزارشات موردي انجام مي گيرد، گفت: برخي افراد از گياه دارويي خاص استفاده کرده و به نتيجه مطلوب هم دست يافته اند، اما اين مورد قابل تعميم به همه نيست.
فرد معتاد به هنگام ترک دچارعلائمي مانند بي خوابي و درد مي شود که اين دارو مي تواند اين علائم را تسکين دهند تا فرد بتواند اين دوران را پشت سر بگذراند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4368/ترک-اعتياد-با-گياهان-دارويي؛-سراب-يا-واقعيت
بستن   چاپ