آریا جوان
6 روش براي افزايش سريع اعتماد به نفس
چهارشنبه 7 تير 1396 - 9:42:50 AM
آريا
به سختي مي‌توان در شرايط سخت و بحراني اعتماد به نفس خود را حفظ کرد. اما از طرفي اعتماد به نفس مي‌تواند نقش پناهگاه يا مامن را براي شما داشته باشد. قايقي محکم و پابرجا که حتي در توفاني‌ترين درياها هم آرامشش به هم نمي‌ريزد.

اگر اعتماد به نفس نداشته باشيد، قدرت احساسي و ذهني کافي براي پيشرفت را نخواهيد داشت و در‌جا خواهيد زد.

همچنين هنگامي که مي‌خواهيد پاي اعتقادات خود بايستيد، اعتماد به نفس کمک زيادي به شما خواهد کرد. اگر به دنيا و زندگي خود در اين دنيا اهميت مي‌دهيد، اعتماد به نفس پشتوانه بزرگي براي شما خواهد بود و باعث مي‌شود که در هر موقعيتي از زندگي که قرار بگيريد، از درون احساس قدرت کنيد. اعتماد به نفس چه در روابط شخصي، چه کاري و چه رابطه‌تان با خودتان، تاثير زيادي بر تصميمات و در نتيجه تغييراتي خواهد داشت که در زندگي‌تان به وجود مي‌آوريد.

با دنبال‌کردن موارد زير، اعتماد به نفس را در درون خود ايجاد کنيد:

صاف بايستيد و انرژي داشته باشيد.
آيا حواستان به زبان بدنتان هست؟ حالات بدن مي‌توانند بر سلامتي ذهني و فيزيکي شما اثرگذار شوند. در هنگام ملاقات با افراد جديد، در هنگام جلسات کاري يا هر موقعيت ديگري، خميده‌بودن يا قوز‌کردن پيام اشتباهي به طرف مقابلتان مي‌فرستد. در پژوهشي جديد از گروهي از دانشجويان خواسته شد تا با حالتي خميده و از گروهي ديگر خواسته شد که با جست‌و‌خيز در طول راهرو حرکت کنند. پژوهشگران متوجه شدند که گروه دوم در طول روز انرژي بيشتر و احساسي مثبت داشتند.

رابطه بدن و مغز با يکديگر غيرقابل انکار است. زماني که احساس پر‌انرژي‌بودن و پويايي مي‌کنيد، در نتيجه آن اعتماد به نفس بيشتري هم پيدا خواهيد کرد. اما حتي اگر خسته‌ايد، باز هم صاف‌کردن ستون فقرات و ايستادن (يا نشستن) با حالتي مطمئن پيامي از اعتماد به نفس به مغز مي‌فرستد. در نهايت، مطمئن شويد که در هنگام صحبت‌کردن با ديگران با آنها رابطه چشمي برقرار مي‌کنيد. نگاه‌نکردن يا به در‌و‌ديوار خيره‌شدن باعث ايجاد شک و شبهه در طرف مقابلتان شده و مي‌تواند به اعتبار شما صدمه بزند.

افزايش اعتماد به نفس
اعتماد به نفس تاثير زيادي بر تصميمات و در نتيجه تغييراتي در زندگي‌تان به وجود مي‌آورد‎

ژست‌هاي بدن خود را دست کم نگيريد.
پژوهش خيره‌کننده امي کادي، روانشناس مشهور، ثابت کرد که مغز به چيزهايي که او «ژست‌هاي قدرتمند» و «ژست‌هاي بي‌قدرت» مي‌ناميد، واکنش نشان مي‌دهد. کادي مي‌گويد وقتي شما ژستي بگيريد که فضاي زيادي را اشغال مي‌کند، اعتماد به نفس در وجودتان شعله خواهد کشيد. اما وقتي که در لاک دفاعي خود فرو مي‌رويد يا احساس مي‌کنيد قدرتي نداريد، سعي مي‌کنيد خود را از لحاظ فيزيکي کوچک، يا در واقع جمع و جور جلوه دهيد که بارزترين حالت آن قوز‌کردن است. کادي و گروه کاري‌اش به اين نتيجه رسيدند که مي‌توانيد براي کسب اعتماد به نفس کمي ادا در بياوريد. اگر واقعا و به طور ذاتي از ژست‌هاي قدرتمند بي‌بهره‌ايد، اداي آن را در بياوريد تا واقعا به سراغتان بيايد.

عقايد دروني خود را بشناسيد.
روش‌هاي زيادي براي شناسايي عقايد دروني وجود دارد. اگر خيلي درونگرا هستيد، مي‌توانيد با يک مربي، يک درمانگر کار کنيد. بايد کاملا بدانيد که اين عقايد دارند به نفع شما کار مي‌کنند يا به ضرر شما. عقايد محدودکننده به شکل افکاري تکراري و دردناک در ذهن شما ظاهر مي‌شوند: «من به اندازه کافي خوب نيستم» يا «هيچ وقت به آن چيزي که مي‌خواستم، نمي‌رسم».

علم عصب‌شناسي به ما مي‌گويد که ممکن است در يک الگوي منفي فکري باقي بمانيم و مغزمان را به تکرار اين الگوهاي فکري عادت دهيم. مانند سوزني که روي صفحه گير مي‌کند، افکار نيز مي‌توانند بارها و بارها الگويي را تکرار کنند. اين منفي‌گرايي وارد ضمير خودآگاه شما شده و در نهايت روي شخصيتتان اثرگذار مي‌شود.

نظرات ديگران را جويا شويد.
اگر نظرات و بازخورد ديگران را جويا شويد، مي‌توانيد برخي از موانع پيش‌روي خود را از سر راه برداريد. اين کار سطح اعتماد به نفستان را افزايش مي‌دهد و باعث مي‌شود نقاط قوت و زمينه‌هاي پيشرفت خود را شناخته و تغييراتي مثبت و خودآگاه ايجاد کنيد. از افراد قابل اعتماد و بي‌طرف نظرخواهي کنيد. دوستان يا خانواده گزينه خوبي به نظر مي‌رسند. از آنها بخواهيد با شما صادق باشند. با جديت نظرات آنها را در نظر گرفته، گام‌هاي لازم براي استفاده‌کردن از آن نقاط قوت را برداريد و اجازه دهيد اعتماد به نفس سراسر وجودتان را در بر بگيرد.

در جست‌وجوي کمال نباشيد.
استانداردهاي خود را مدنظر داشته باشيد. ثابت شده که جست‌وجوي کمال تاثير مخربي بر عزت نفس انسان، و به خصوص بانوان دارد زيرا ممکن است اوضاع آنطور که پيش‌بيني شده، ادامه پيدا نکند. رشما ساجاني، بنيانگذار موسسه «دختران موفق»، مي‌گويد: «هميشه به پسرها گفته مي‌شود که شجاع باشند و خودشان را به چالش بکشند نه اين که صرفا نتيجه خوبي کسب کنند، در حالي که از دختران مي‌خواهند که از ريسک‌کردن و شکست دوري کرده و سعي کنند در همه جوانب زندگي موفق باشند. اين پديده کمال‌گرايي فرهنگي براي بانوان ايجاد کرده که آنها را از هر گونه ريسک‌کردن دور نگه مي‌دارد.» پس شجاع باشيد، چيز جديدي امتحان کنيد، بدون خجالت‌کشيدن از منطقه آسايش خود بيرون بياييد و از اشتباه‌کردن نترسيد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4370/6-روش-براي-افزايش-سريع-اعتماد-به-نفس
بستن   چاپ