آریا جوان
بيماري هايي که بر اثر اعتياد به فناوري پديد آمده اند
سه شنبه 13 تير 1396 - 2:50:30 PM
آريا
پيشرفت هاي جديد پزشکي نشان مي دهد افرادي که به استفاده از فناوري هاي نو مثل شبکه هاي اجتماعي و برنامه هاي موبايل و کامپيوتر اعتياد دارند حتي ممکن است در طول خواب شبانه خود نيز اين فعاليت ها را بدون اينکه اطلاع داشته باشند انجام دهند.

مغز اين گونه افراد به صورت خودکار فعاليت هاي روزانه را ادامه مي دهد و اين يکي از دلايلي است که صبح ها و بيداري هايي داريم که با خستگي زياد همراه است. البته اين تنها بيماري جديدي نيست که فناوري و علم به ما تقديم کرده است. در اين مقاله کوتاه نگاهي خواهيم داشت به 9 بيماري جديد که با استفاده روز افزون ما از فناوري پديد آمده است.


بيماري هايي که بر اثر اعتياد به فناوري پديد آمده اند

حساسيت الکترومگنتيک

برخلاف سال‌هاي دور، اطراف ما را سيگنال هاي مختلف راديويي و مغناطيسي فرا گرفته است که مي تواند تأثيرات ناشناخته اي روي مغز انسان بگذارد. هرچند هنوز به صورت علمي اثبات نشده اما بسياري از کاربران، حساسيت هاي خاصي را نسبت به اين سيگنال ها نشان مي دهند.

از سردرد هاي مزمن گرفته تا سوختگي هاي عضلاني و اسپاسم هاي عصبي و البته درد هاي مزمني که گاهي هيچ دليل قانع کننده اي براي وجودشان پيدا نمي کنيم. بر اساس آمار، پنج درصد از آمريکايي ها باور دارند شرايط بيماري آنها ناشي از قرار گرفتن در معرض اين‌گونه تشعشعات است و حتي باعث شده تا محل زنگي خود را تغيير دهند.

افسردگي شبکه هاي اجتماعي

با پيشرفت روزانه شبکه هاي اجتماعي، استفاده ما نيز از اين شبکه ها افزايش يافته است. با اين شرايط نوجوانان و جواناني که به استفاده از شبکه هايي مثل فيسبوک و اينستاگرام مي پردازند، در معرض بيماري هاي روحي جديدي قرار مي گيرند.

اشتراک گذاشتن بيش از حد زندگي هاي اجتماعي باعث مي شود تا نقاط تاريکي در ذهن جوانان پديد بيايد که در پايان منجر به افسردگي هاي خاص در کاربران شبکه هاي اجتماعي مي شود. آمار خودکشي هاي مرتبط با شبکه هاي اجتماعي در سال‌هاي اخير به شدت بالا رفته و با تکرار شرايط موجود، احتمالاً بيش از اين نيز خواهد شد.

مصدوميت هاي ناشي از تکرار

در گذشته کارگران شرکت ها و کارگاه ها به اين بيماري خاص دچار مي شدند. در اين بيماري بدن انسان و عضلات ضعيف‌تر، در معرض حرکات تکراري قرار مي گرفتند و اين عضلات دچار آسيب هايي غير قابل بازگشت مي شدند.

اين بيماري اين روزها در کاربران فناوري هاي نو و برنامه نويسان رواج يافته است. آسيب هاي که به انگشت ها، بازو و کمر مي رسد گاهي ماه و سال‌ها ورزش و فيزيوتراپي لازم دارد تا به شرايط عادي خود برگرد.

سردرد هاي مرتبط با گوشي

سال‌هاي زيادي از توليد اولين تلفن همراه مي گذرد و البته از همان آغاز هميشه اين پرسش مطرح بود که آيا موبايل مي تواند تأثير منفي بر بردن انسان بگذارد يا نه؟ آزمايش ها و تحقيقات جديد نشان مي دهد که گرفتن يک تماس ساده پيش از خواب مي تواند منجر به سردرد در روز بعد شود.

ميزان استفاده از تلفن هاي همراه به شدت افزايش يافته و شرايط خاصي مثل نبود باتري کافي مي تواند تأثيرات منفي يک تماس ساده يا بازي کردن با موبايل را افزايش دهد. بهترين راه مقابله با اين موضوع شايد استفاده کمتر از موبايل، هميشه شارژ بودن گوشي و استفاده از تلفن هاي همراه استاندارد باشد.

اعتياد به اينترنت

اعتياد به اينترنت بيماري جديدي است که در سال هاي اخير پديد آمده است. در اين بيماري، بيمار بدون اينکه هيچ نيازي به آنلاين بودن داشته باشد به دنياي اينترنت وارد مي شود.

نبود اينترنت در يک لحظه خاص مي تواند منجر به شرايط بد عصبي کاربر شود. اگر شما هم با قطع شدن اينترنت دچار حالات بد عصبي مي شويد، بايد به شما اطلاع دهم که شما نيز به اين بيماري جديد روحي دچار شده ايد.

مشکلات شنوايي

شايد بيش از 30 سال از اولين تحقيق مرتبط با بيماري هاي شنوايي ناشي از استفاده از هدفون مي گذرد اما اين روزها اين‌قدر استفاده از گوشي هاي هدفون زياد شده که بايد با نگراني بيشتر به اين مشکلات شنوايي اشاره کرد.

بله هدفون هاي ساده اي که روزانه براي ساعات متمادي از آنها استفاده مي کنيم مي تواند مشکلات زيادي براي گوش انسان به وجود بياورد که حتي تا ناشنوايي کامل پيش رود. بهتر است در هنگام استفاده از هدفون صدا را در محدوده استاندارد نگه داريم و البته از هدفون هاي اصلي استفاده کنيم.

بيماري هايي که بر اثر اعتياد به فناوري پديد آمده اند


مصدوميت در هنگام بازي هاي حرکتي

بازي هاي حرکتي مثل کنسول وي و پلي استيشن و البته بازي هاي مثل پوکيمون در سال هاي اخير مد شده است و ما نيز به عنوان کاربراني که آمادگي جسماني خوبي نداريم از آنها استفاده مي کنيم.

اين بازي ها هرچقدر هم براي تحرک بيشتر ما مفيد باشند اما مي توانند در شرايطي خاص به مصدوميت کاربران منجر شوند. بهتر است بازي هاي حرکتي را هميشه در کنار دوستان خود انجام دهيد تا در صورت بروز مشکلات، تنها نباشيد.

سرگيجه هاي سه بعدي

چشم پزشکان، متخصصان مغز و اعصاب و گوش و حلق و بيني بر اين باورند استفاده مداوم از فناوري هاي جديد مثل موبايل، کنسول هاي بازي و فناوري هاي سه بعدي باعث مي شود تا بدن انسان در تشخيص جهات و جايگاه خود دچار مشکل شود.

در سال هاي اخير ميزان سرگيجه هاي مرتبط با فناوري افزايش يافته است. سرگيجه هايي که گاهي با سردرد، تاري ديد، سياهي رفتن چشم و تهوع همراه است. يکي از نشانه هاي بيماري بهبود شرايط بيمار با دوري از مسائل بيماري زا مثل موبايل و تبلت است.

خودشيفتگي

بررسي هاي جديد در کشور آمريکا نشان مي دهد که دانش آموزان به صورت روز افزون به بيماري رواني خودشيفتگي دچار مي شوند. عکس هاي سلفي و اشتراک گذاري خصوصي ترين مسائل زندگي در اينستاگرام و برنامه هاي ديگر شايد اولين نشانه بيماري خودشيفتگي باشد.

خودشيفتگي البته در آغاز شايد تا حدودي مثبت به نظر برسد اما با گذر زمان مي تواند منجر به بيماري هاي شديد رواني از جمله افسردگي شود که بسيار خطرناک است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4394/بيماري-هايي-که-بر-اثر-اعتياد-به-فناوري-پديد-آمده-اند
بستن   چاپ