آریا جوان
همه چيز درباره تغيير صدا در بلوغ
چهارشنبه 14 تير 1396 - 1:58:14 PM
آريا
چه چيز موجب تغيير صداي من مي‌شود؟
بدن پسران در سن بلوغ شروع به توليد هورمون تستوسترون (تلفظ مي‌شود تِس توس تِرون) مي‌کند که موجب تغييرات زيادي در قسمت‌هاي مختلف بدن ازجمله صدا مي‌شود. حنجره در اين سن بزرگ‌تر مي‌شود. حنجره که در گلو در بالاي ناي قرار گرفته است، شبيه به لوله‌اي خالي به طول 5 سانتي‌متر است که مسئول ايجاد صداي شماست.

در سرتاسر حنجره دو عضله قرار دارند که تارهاي صوتي نام دارند که مثل نوارهاي لاستيکي مي‌باشند. وقتي نفس مي‌کشيد، تارهاي صوتي شما بر روي ديواره‌هاي حنجره استراحت مي‌‌کنند و براي وارد و خارج شدن هوا به داخل ريه‌ها به‌طور کامل باز مي‌شوند. وقتي صحبت مي‌کنيد، تارهاي صوتي شما با کشيده شدن روي حنجره، به‌سمت هم بسته مي‌شوند. هوا از ريه‌ها معمولاً به‌سمت تارهاي صوتي بيرون رانده‌ مي‌شود و باعث لرزش آنها و ايجاد صدا مي‌گردد. وقتي صدايتان را آرام‌ مي‌کنيد، تارهاي صوتي شما در حال استراحت و شل‌تر هستند. وقتي صدايتان را بالاتر مي‌بريد، تارهاي صوتيتان سفت‌تر مي‌شوند (وقتي صدايتان را تنظيم مي‌کنيد مي‌توانيد اين تفاوت را احساس کنيد).

با رشد حنجره، تارهاي صوتي بلند‌تر و ضخيم‌تر مي‌شوند. همچنين استخوان‌هاي صورتتان هم شروع به رشد مي‌کنند. حفره‌هاي درون سينوس‌ها، بيني و پشت گلو بزرگ‌تر شده و فضاي بزرگ‌تري روي صورت ايجاد مي‌کنند که فضاي بيشتري به پژواک صداي شما مي‌دهد. همه اين عوامل باعث مي‌شود صدايتان بم‌تر به گوش برسد. يک گيتار را درنظر بگيريد. وقتي يک سيم نازک کشيده مي‌شود، ارتعاش کرده و صدايي بلند ايجاد مي‌کند. وقتي يک سيم ضخيم‌تر کشيده مي‌شود، موقع ارتعاش صداي بم‌تري ايجاد مي‌کند. درمورد صداي شما هم همينطور است. قبل از رشدتان، حنجره شما نسبتاً کوچک است و تارهاي صوتيتان هم تقريباً نازک هستند. به همين دليل صدايتان بلند و بچگانه است.

اما با رشد استخوان‌ها، غضروف‌ها و تارهاي صوتي، صدايتان کم‌کم شبيه به صداي بزرگسالان مي‌شود. درکنار ساير تغييراتي که بدنتان متحمل مي‌شود، ممکن است متوجه شويد که شکل ناحيه گلويتان کمي تغيير مي‌کند. وقتي حنجره در پسران بزرگ‌تر مي‌شود، در داخل گردن به يک زاويه ديگر کج مي‌شود. بخشي از آن در قسمتي از گردن که درجلوي گلو قرار دارد جلو مي‌آيد و خرخره را تشکيل مي‌دهد. در دخترها هم حنجره بزرگ‌تر مي‌شود اما نه به‌اندازه پسران. به همين خاطر است که دخترها خرخره ندارند.

چه وقت صدايم تغيير مي‌کند؟
احتمالاً متوجه شده‌ايد که بعضي از دوستانتان صدايشان دورگه شده است و بعضي‌هايشان ديگر صداي بم‌‌تري پيدا کرده‌اند و بعضي‌ها هم هنوز همان صداي دوران بچگيشان را دارند. زمان‌بندي تغيير صدا در هرکس متفاوت است، به‌همين‌دليل بعضي صداها زودتر شروع به تغيير مي‌‌کنند و برخي ديرتر. به‌طورکلي صداي پسران بين سن 11 تا 15 سالگي شروع به تغيير مي‌کند--البته ممکن است در برخي افراد زودتر يا ديرتر از اين زمان باشد. همه‌چيز به اين بستگي دارد که چه زمان فرد وارد دوران بلوغ مي‌شود.

چرا کنترل صدايم اينقدر سخت است؟
وقتي بدنتان به اين تغييرات عادت مي‌کند، کنترل صدايتان کمي سخت مي‌شود. به اين علت صداي پسران دورگه مي‌شود که بدنشان درحال عادت کردن به بزرگ شدن اندازه حنجره است. خوشبختانه، دورگه شدن صدا مسئله‌اي موقتي است و چند ماه بيشتر طول نمي‌کشد و حتي درطول آن زمان هم صدايتان هميشه هم غيرقابل کنترل نيست. صداي بعضي از پسرها تدريجي افت مي‌کند و صداي بعضي ديگر سريع. شايد اين مسئله به شما استرس دهد يا موجب خجالتتان شود اما بايد بدانيد که بقيه اين را خوب درک مي‌کنند—مخصوصاً دوستان يا برادرهايتان که اين دوران را سپري کرده باشند. اين مسئله براي همه مردها پيش مي‌آيد و وقتي اتفاق مي‌افتد عادت کردن به حنجره بزرگ‌تر و صداي جديدتان کمي طول مي‌‌کشد.

صدايم چقدر بم مي‌شود؟
اينکه چقدر صدايتان بم مي‌شود به ژنتيک شما بستگي دارد: هرچه حنجره‌تان بزرگ‌تر شود، تارهاي صوتي ضخيم‌تر،فضاي ‌پژواک وسيع‌تر و صدا بم‌تر مي‌شود. وقتي حنجره رشد کرد، صدايتان ثابت‌تر شده و کنترل آن ساده‌تر مي‌شود. اما حتي در آن زمان هم هنوز صدايتان کاملاً رشد نکرده است! حتي پس از تغيير سريعي که در دوران نوجواني داريد، باز هم صدايتان در حال رشد است. گرچه دوران دورگه بودن صدا خيلي طول نمي‌کشد اما صداي اکثر پسران تا اواخر دوره 20 سالگيشان هنوز تغيير مي‌کند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4400/همه-چيز-درباره-تغيير-صدا-در-بلوغ
بستن   چاپ