آریا جوان
دليل ناراضي بودن از زندگي!
دوشنبه 19 تير 1396 - 7:16:04 AM
آريا
جوانان نيوز- آموزه هاي فلسفه سنتي و مذهبي نشان مي‌دهد که خوشبختي مي‌تواند با زندگي کردن در لحظه پيدا شود به طوريکه بسياري از بزرگان دين اسلام نيز تاکيد کرده اند که "فرزند زمان حال خود باشيد" و يا "در زمان حال زندگي کنيد".

اکنون دو روانشناس دانشگاه هاروارد به نامهاي "متيو کيلينگزورث" و "دنيل تي. گيلبرت" در تحقيقاتي نشان دادند که حق با اين فلسفه سنتي است.

درحقيقت اين محققان دريافتند که انسانها 9/46 درصد از زمان بيداري خود را به چيزي متفاوت از کاري که انجام مي‌دهند فکر مي‌کنند و به دليل اين "پرسه زني ذهن" افراد به شدت احساس نارضايتي مي‌کنند.

اين دو روانشناس اظهار داشتند: "ذهن انسان سرگردان است و يک ذهن سرگردان، بدبخت است."

برخلاف حيوانات، انسانها مي‌توانند زمان بسياري را به فکر کردن درباره چيزي بگذرانند که در اطراف آنها وجود ندارد.

اين فکر کردن مي‌تواند درمورد حوادثي باشد که در گذشته رخ داده اند و يا حوادثي که مي‌توانند در آينده اتفاق بيفتند و يا هرگز رخ ندهند حتي در برخي از اين افراد، پرسي زني ذهن آنچنان توسعه يافته است که به نظر مي‌رسد يک حالت پيش فرض در مغز آنها باشد.

اين دانشمندان به منظور رديابي اين رفتار، براي تلفن همراه "آي- فن" يک نرم افراز را توسعه دادند که به صورت تصادفي با دو هزار و 250 داوطلب تماس مي‌گرفت و از آنها مي‌پرسيد که در آن لحظه چقدر احساس خوشبختي مي‌کنند، مشغول انجام چه کاري هستند، آيا مشغول فکر کردن به کاري هستند که در آن لحظه انجام مي‌دهند و يا به يک چيز مورد علاقه، يا ناخوشايند يا خنثي فکر مي‌کنند.

داوطلبان مي‌توانستند بين 22 فعاليت با ويژگيهاي کلي مثل راه رفتن، خوردن، خريد کردن، تماشاي تلويزيون و ... يکي را انتخاب کنند.

نتايج اين بررسيها نشان داد که ذهن مصاحبه شوندگان به طور متوسط 9/46 درصد از دفعات تماس نرم افزار را مشغول پرسه زني در افکار متفاوت بود و اين پرسه زني ذهن هرگز به زير 30 درصد نرسيد.

براساس گزارش ساينس، اين محققان در اين خصوص توضيح دادند: "پرسه زني ذهن در طول تمام فعاليتها موجب مي‌شود زندگي ما بسيار ناخوشايند باشد."

اين تحقيقات همچنين نشان داد افراد زماني احساس خوشبختي مي‌کنند که مشغول انجام تمرينات فيزيکي و يا گفتگو هستند درحاليکه زماني که استراحت مي‌کنند، در زمان کار و زماني که در خانه از رايانه استفاده مي‌کنند بسيار ناراضي و ناخرسند هستند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4421/دليل-ناراضي-بودن-از-زندگي!
بستن   چاپ