آریا جوان
در نوجواني "نه" گفتن را ياد بگيريد !
پنجشنبه 22 تير 1396 - 11:10:43 AM
آريا
او در واقع در نهايت گذشت و فداکاري، زندگي‌‌اش را براي خواهر و برادرش قرباني کرد، زيرا براي نگهداري از آنها مجبور به ترک تحصيل و مدرسه شد و همچنين براي امرار معاش به‌عنوان پيشخدمت در خانه‌هاي گوناگون به انجام کار پرداخت زيرا آنها پدر و مادرشان را از دست داده بودند و او فرزند بزرگ خانواده بود و بايد خواهر و برادر کوچکش را بزرگ مي‌کرد. براي گذران زندگي نياز به پول داشت تا بتواند از اين طريق نيازهاي خود و خواهر و برادرش را برآورده سازد.

سال‌ها پشت سر هم سپري شد و خواهر و برادر آنجلينا بزرگ شدند و ازدواج کردند، در حالي که آنجلينا مجرد و تنها ماند. بعد از گذشت چند سال، هنگامي که خواهر و برادرش صاحب فرزند شدند، شروع به تماس گرفتن و يافتن آنجلينا کردند تا از او بخواهند از فرزندان‌شان نگهداري و مراقبت کند. در همين زمان بود که آنجلينا از يکي از خواستگارانش خوشش آمده بود اما مطمئن نبود که بتواند به‌صورت جدي با او بماند و زندگي کند زيرا او توانايي «نه» گفتن به خواهر و برادرش را نداشت و مي‌خواست که از فرزندان آنها مراقبت کند و بيشتر دوست داشت براي خواهرزاده و برادرزاده‌اش نقش يک مادر را بازي کند و زندگي‌‌اش را براي نگهداري از خواهر و برادرش و سپس فرزندان آنها پيشکش کند.

همچنين خواهر و برادر آنجلينا خواستار آن بودند که همه چيزهايي را که از پدر و مادرشان به آنها ارث رسيده بود براي خودشان بردارند و هيچ‌چيزي به آنجلينا ندهند. آنجلينا نيز بعد از شنيدن اين حرف آنها نتوانست عصبانيتش را کنترل کند و به آنها گفت که مي‌توانند همه وسايل و لوازمي که از پدر و مادرشان به آنها ارث رسيده براي خودشان بردارند؛ آنجلينا از سهم خودش گذشت. آنجلينا همچنين پي برده بود که بايد براي «نه» گفتن به خواسته‌هاي خواهر و برادرش، يک تصميم اساسي و محکم بگيرد و زماني که آنها از آنجلينا مي‌پرسند که حاضر است از فرزندان‌شان نگهداري کند يا خير، با قدرت و بلافاصله به آنها جواب منفي دهد.

سرانجام آنجلينا موفق شد با مردي که دوست داشت و خواستگار قديمي‌‌اش بود، ازدواج کند و رؤيايي که هميشه در سر داشت مبني بر اينکه خانواده مستقلي داشته باشد، تحقق يابد و قدرت و توانايي اين را پيدا کرد که درخواست‌هاي خواهر و برادرش را با گفتن يک «نه» ساده، رد کند و کارهايي که علاقه‌اي به انجام آنها ندارد را به اجبار و با قرار گرفتن در رودربايستي، انجام ندهد. آيا شما نيز مانند آنجلينا هستيد و از «نه» گفتن به ديگران هراس و وحشت داريد؟

چگونه «نه» بگوييم
 
براي اينکه ياد بگيريد چگونه به مردم و خواسته هاي‌شان «نه» بگوييد، مواردي که در زير عنوان شده را بخوانيد و از آنها به درستي و با دقت استفاده کنيد:

به آرامي شروع کنيد: شما مي‌توانيد مانند هر مهارت ديگري در زندگي بياموزيد که به ديگران «نه» بگوييد. آموختن اين مهارت مي‌تواند کسب‌کردني و قابل توسعه و بسط باشد و به مرور زمان مي‌توانيد بياموزيد که به راحتي به ديگران «نه» بگوييد و بدانيد که چگونه کاري که دوست نداريد انجام دهيد را به‌صورت کاملا مودبانه نپذيريد و رد کنيد. آن دسته از افرادي که معمولا به ديگران بله مي‌گويند و خواسته‌هايشان را مي‌پذيرند، استرس و فشار بيشتري را نسبت به افراد ديگر متحمل مي‌شوند.

از موقعيت‌تان مطمئن باشيد: شما بايد به موقعيتي که در آن قرار داريد، اطمينان داشته باشيد. اگر مطمئن نباشيد، به‌صورت کاملا آشکار و واضحي در بدن، زبان، صدا و رفتار و کردار شما مشخص خواهد بود و اين عدم‌اطمينان باعث ايجاد ضعف و سستي در رفتار و کردارتان خواهد شد.

بر احساس افسوس و تأسف‌تان غلبه کنيد: ممکن است شما از ديگران بترسيد و اين افراد باعث ايجاد عصبانيت در شما شوند، زيرا کاري که از شما خواسته‌اند تا آن را انجام دهيد، نپذيرفته‌ايد و جواب رد به آنها داده‌ايد. نه گفتن الزاما به اين معنا نيست که اشخاص ديگر از دست شما ناراحت و عصباني مي‌شوند، بلکه بسياري از مردم مسئوليت‌هايي که در زندگي بر عهده شماست را درک مي‌کنند و مي‌فهمند و به همين دليل است که بسياري از افراد، پذيرفته نشدن خواسته‌شان از طرف شما را به دل نمي‌گيرند و ناراحت نمي‌شوند. فراموش نکنيد که اول از همه شما بايد از خودتان مراقبت کنيد زيرا اگر شما نتوانيد از خودتان مراقبت کنيد و نيازهاي‌تان را برآورده‌سازيد، چگونه مي‌توانيد از فرد ديگري نگهداري کنيد؟

به خوشبختي و سعادت خودتان فکر کنيد: سعي نکنيد با خرج کردن از سعادت و خوشحالي خودتان، ديگران را خوشحال کنيد. ممکن است در زندگي‌تان در مواقعي، بعضي کارهايي را که دوست نداريد انجام دهيد، فقط و فقط براي اينکه ديگران را خوشحال کنيد، انجام دهيد. اگر شما هميشه سعي کنيد به جاي اينکه خودتان را خوشحال کنيد، ديگران را شاد‌سازيد، آسيب و صدمه جدي‌اي به‌خودتان وارد خواهيد کرد.

از رويارويي و برخورد کردن با ديگران نهراسيد: بسياري از مردم که با گفتن «نه» به ديگران مشکل دارند، توانايي رويارويي و برخورد با ديگران را ندارند و مي‌خواهند از استرسي که ناشي از نپذيرفتن خواسته ديگران است، دوري گزينند. شجاع و باشهامت باشيد و در مواقع ضروري به خواسته‌هاي ديگران جواب «نه» بدهيد.

موضوع بحث را عوض کنيد: اگر شخصي براي اينکه شما خواسته‌‌اش را انجام دهيد، اصرار و پافشاري کرد و با سماجت خواسته‌‌اش را با شما در ميان گذاشت، به سادگي براي مدت کوتاهي سکوت کنيد تا زماني که او احساس کند شما از سماجت و پافشاري او به تنگ آمده و خسته شده‌ايد، سپس موضوع بحث را کاملا عوض کنيد و در رابطه با موضوع ديگري که هيچ ربطي به خواسته او ندارد، صحبت کنيد. بعد از آن مي‌توانيد سريعا مکالمه‌تان را قبل از اينکه خشم و غضب‌تان از بين برود و خواسته او را قبول کنيد، به پايان برسانيد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4441/در-نوجواني-"نه"-گفتن-را-ياد-بگيريد-!
بستن   چاپ