آریا جوان
از نارضايتي شغلي تا تغيير شغل
يکشنبه 25 تير 1396 - 1:41:35 PM
آريا
جوانان نيوز- آنها نمي دانند چه موقع بايد از هدف، کار پرمخاطره اي، رابطه اي و يا مسير زندگي اي که در آن گام بر مي دارند و يا شغل شان دست بردارند و موارد ديگري را امتحان کنند. در اين گونه مواقع اکثر مردم به دنبال فرمولي مطمئن و خطاناپذير در انجام تغييرات هستند. متاسفانه بايد گفت چنين فرمول کاملا قابل اعتمادي وجود ندارد.

اما خبر خوب اين است که با توجه به شرايط و وضعيتي که در آن هستيد مي توانيد، تصميم گيري کنيد.

چه زمان بايد شغل مان را عوض کنيم؟


قبل از تغيير شغل خوب بينديشيد:

چرا مي خواهيد شغل تان عوض شود؟ با خود بينديشيد دليل اصلي تان چيست؟ شايد صرفا دچار افسردگي فصلي شده ايد تا آنجا که مسائل را با هم قاطي کرده ايد؟ کمي به روحيه خود توجه کنيد و مراقب باشيد درست عمل کنيد.

علايمي که مي گويند، شغلت را عوض کن:

اگر در تغيير شغل ترديد داريد، به علايم زير توجه کنيد. وجود موارد زير نشان دهنده هرچه سريع تر عوض کردن شغل تان است زيرا نه تنها، آن موقعيت شغلي، شما را به هدف تان نمي رساند، بلکه به روح و روان تان هم صدمه مي زند.

از مهارت هايتان استفاده نمي شود:

بخش مديريت محل کارتان، به تمام کارها و مهارت هايي که مي توانيد براي حرفه تان انجام دهيد، اهميت نمي دهد و صرفا از شما کارهايي مي خواهد که چندان با مهارت و دانش تان مرتبط نيست.

ماندن در اين شغل به معناي هدررفتن دانش و توانايي هاي تان است. همچنين آينده و ارتقاء شغلي که لايق آن هستيد، هرگز نصيب تان نمي شود.

چه زمان بايد شغل مان را عوض کنيم؟


حرفه تان را دوست نداريد:

اگر عاشق کاري که انجام مي دهيد نيستيد، هرگز نمي توانيد از استعدادهاي بالقوه تان به خوبي استفاده کنيد و کارتان را صرفا براي تمام شدن روز کاري و کسب درآمد در انتهاي ماه انجام مي دهيد و هرگز به دنبال خلاقيت و نوآوري نخواهيد بود. بنابراين اگر حرفه تان را دوست نداريد، خيلي زود آن را رها کرده و به دنبال کار مورد علاقه تان برويد تا زندگي کاري تان مفهوم پيدا کند.

رييس تان رفتار بدي با شما دارد:

اگر فکر مي کنيد، رفتار رييس بخشي که در آن کار مي کنيد با شما مناسب نيست، با فردي که بالاتر از اوست، صحبت کنيد و تلاش کنيد تا شرايط آزاردهنده محل کارتان را تغيير دهيد، اما اگر هيچ يک از اين تلاش ها فايده اي نداشت و همچنان به وسيله رييس تان يا ناديده گرفته مي شويد و يا به شما توهين مي شود، هرچه سريع تر بايد حرفه تان را عوض کنيد.

تغييرات سازماني در جريان است:

گاهي اوقات در شرکت و يا سازماني، تغييراتي صورت مي گيرد و بخش هاي کاري و کارمندان تغيير مي کنند و حتي تعديل نيرو رخ مي دهد.

اگر احساس کرديد، احتمال دارد، چنين وضعيتي هم براي شما پيش بيايد، تا دقيقه 90 منتظر نمانيد و شما هم به سرعت يک کار جديد پيدا کنيد تا با عمل انجام شده مواجه نشده و افسردگي به سراغ تان نيايد.


بيشتر حجم کار به عهده شماست:

تعديل نيرو در محل کار، يعني افزايش حجم کار افرادي که باقي مانده اند و بعضي مواقع اين افزايش چنان زياد است که جسم و روان افراد را بسيار خسته و ناتوان مي کند. بنابراين اگر احساس کرديد به دليل حجم بالاي کار، دچار مشکلات جسمي و روحي شده ايد، ادامه آن کار پيامدهاي بسيار بدي براي تان خواهدداشت. خيلي زود آن شغل را رها کنيد.

چه زمان بايد شغل مان را عوض کنيم؟


ارزش هاي شما و محل کارتان، همخواني ندارند:

زماني که مي بينيد، رازش هاي اخلاقي و معنوي تان با چيزي که در محل کارتان شاهد هستيد، تفاوت دارد، آن محل کار ديگر مناسب نيست. تفاوت هاي فرهنگي، برخوردهاي اخلاقي کاري و غيره مي توانند بسيار آزاردهنده باشند و شما به جاي اينکه روي کارتان متمرکز شويد، دايم بايد نگران اختلاف فرهنگي و اخلاقي ميان محيط کارتان با خودتان باشيد. بنابراين خيلي زود محل کارتان را تغيير دهيد.

شغل تان شما را بيمار مي کند:

برخي از مشاغل، افراد را دچار بيماري هاي جسمي مانند حساسيت ها و يا کمردرد و غيره مي کند. برخي از شغل ها هم به دليل بالا بودن حساسيت هاي کاري، فرد را دچار اضطراب و ترس مي کند که در طولاني مدت بيماري هاي جسمي هم به سراغ او خواهدآمد. چنين اوضاع جسمي و روحي، فقط انرژي تان را گرفته و شما در کارتان علاوه بر اينکه پيشرفتي نخواهيد داشت، تحليل رفته و حتي افسرده مي شويد.

شاهد رفتارهاي نامناسب هستيد:

اگر در محل کار قرباني رفتاري نامناسب و صدمات روحي و جسمي از سوي رييس و يا همکارتان شده ايد، بايد اول از همه، از فرد خاطي شکايت کرده و پس از آن بلافاصله محل کار خود را ترک کنيد. چنين جايي، کل زندگي تان را به هم خواهدريخت.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4447/از-نارضايتي-شغلي-تا-تغيير-شغل
بستن   چاپ