آریا جوان
جزئيات بيماري اي که نابغه رياضيدان ايراني را از پاي در آورد!
يکشنبه 25 تير 1396 - 3:31:37 PM
آريا
جوانان نيوز- رياضيدان ايراني و برنده نخستين زن جايزه مدال فيلد معتبر، امروز صبح به علت سرطان سينه در يکي از بيمارستان‌هاي ايالات متحده چشم از جان فرو بست. سرطاني که جان بانوي نابغه ايراني را گرفت سرطاني ست که اين روزها بسيار رو به افزايش است. سرطان سينه شايع‌ترين سرطان در ميان زنان گزارش شده است. در اين خصوص با رئيس انجمن انکولوژي(سرطان شناسي) ايران به گفت و گو نشسته‌ايم.

به گزارش خبرگزاري آريا ، چهار سرطان ريه، پستان، روده و پروستات نيمي از موارد سرطان را دنيا تشکيل مي‌دهند. سرطان ريه شايع‌ترين سرطان مردان و سرطان پستان شايع‌ترين سرطان زنان در دنيا محسوب مي‌شود.
دکتر محمدرضا قوام نصيري، رئيس انجمن انکولوژي و راديوتراپي ايران در گفت و گو با جام جم آنلاين بيان کرد: سرطان سينه از جمله سرطان‌هايي است که اگر به موقع تشخيص داده شود قابل درمان بوده و اين تشخيص مستلزم هوشياري و چکاپ به موقع افراد است. شيوع سرطان سينه در جهان با افزايش چشمگيري رو به روست. يک سوم سرطان‌هاي دنيا ناشي از چهار عامل، سيگار، تغذيه ناسالم و چاقي، مصرف نوشيدني‌هاي الکلي و کم‌تحرکي است. اما نکته‌اي که در اين خصوص حائز اهميت و نجات دهنده محسوب مي‌شود مراجعه سريع بيمار به پزشک و شروع کنترل بيماري است، چرا که مراجعه زودهنگام بيمار باعث مي‌شود تا تومور موجود در سينه به راحتي از بين ‌رود. طي گزارشات اعلام شده 50 درصد مراجعه کنندگان بسيار دير به پزشک مراجعه مي‌کنند.
وي در ادامه افزود: زناني که بعد يائسگي درگير اين سرطان مي‌شوند راحت‌تر از افرادي که در سنين قبل از يائسگي مبتلا شده‌اند درمان مي‌شوند. زنان ماهي يک بار در هنگام استحمام سينه‌هاي خود را معاينه کنند و مراقب علائم هشدار دهنده‌اي نظير تغيير شکل و اندازه در نوک سينه، ترشح مايعي بجز شير از نوک سينه، ايجاد فرورفتگي و چروکيدگي پوست سينه و از همه مهم‌تر لمس توده‌اي در ناحيه‌اي از سينه باشند.
به گفته قوام نصيري، سرطان سينه اکثرا خود را با توده‌اي قابل لمس آشکار مي‌کند. اين توده بدون درد بوده و در بيشتر مواقع در ناحيه تحتاني سينه بروز مي‌کند.
وي در رابطه با علت شيوع سرطان سينه گفت: مهم‌ترين عاملي که مي‌توان گفت در شيوع چشم گير سرطان سينه دخيل هستند، استرس، عادات اشتباه و سبک زندگي غلط و رژيم غذايي نامناسب است. اما از همه مهم‌تر استرس است که مي‌تواند قاتل اصلي معرفي شود. علاوه بر آن، زناني که داراي مشاغلي هستند که با الکترومغناطيس سروکار دارند بيشتر به اين عارضه مبتلا مي‌شوند همچنين خانم‌هايي که در خانواده سابقه اين بيماري را دارند نيز درصد بالايي را براي ابتلا به خود اختصاص داده‌اند.
رئيس انجمن انکولوژي و راديوتراپي ايران اظهار داشت: مرگ مريم ميرزاخاني که بسيار ناراحت کننده بود، به دليل گستردگي تومورها و رسيدن آن به مغز استخوان، باعث شد تا اين نابغه ايراني جان خود از دست بدهد البته ممکن است موارد ديگري هم در اين اتفاق دخيل باشند مانند انتشار سرطان به ريه و کبد که آن نيز باعث مرگ بيمار مي‌شود. اکثرا علت اين اتفاق دير اقدام کردن فرد براي درمان و يا در برخي از مواقع بعضي از سلول‌هاي سرطاني در سينه هستند که با انتشار سريع خود در خون و رسيدن آن به مغز استخوان، کبد و ريه منجربه مرگ آن بيمار مي‌شوند.
وي چکاپ ماهيانه براي خانم‌هاي بالاي 30 سال را ضروري دانست و افزود: خانم‌ها بعد از گذشت يک هفته از دوره عادت ماهيانه حتما سينه‌هاي خود را زير دوش آب گرم معاينه کند و با لمس توده‌اي حتي به اندازه يک نخود سريعا به پزشک مراجعه کنند. لازم به ذکر است هر توده قابل لمس بدون درد بدخيم نيست لذا بانوان با مشاهده هر توده‌اي احساس نگراني نکنند چرا که در 30 الي 40 درصد مواقع توده‌هاي خوش خيم هستند که به راحتي قابل درمان‌اند.
قوام نصيري در پايان خاطرنشان کرد: زناني که در دوران جواني از هورمون‌ها براي مشکلات موضعي استفاده مي‌کنند در معرض خطر ابتلا به سرطان سينه قرار دارند لذا هنگام استفاده از استروژن ها بسيار دقت داشته باشند. تحقيقات نشان داده افرادي که در خانواده‌شان به خصوص در افراد نزديک مثل مادر، مادر بزرگ و خواهر سرطان سينه وجود داشته، بيشتر در معرض ابتلا هستند و طبق گفته محققان حدود 10% سرطان هاي سينه ژنتيکي هستند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4451/جزئيات-بيماري-اي-که-نابغه-رياضيدان-ايراني-را-از-پاي-در-آورد!
بستن   چاپ