آریا جوان
چگونه جذاب‌تر و دوست داشتني‌تر به نظر برسيم؟
يکشنبه 25 تير 1396 - 3:34:19 PM
آريا
جوانان نيوز- در ارتباط با اين آموزه ها نظرات و پيشنهادهاي علمي متعددي وجود دارد که پژوهشگران از سراسر جهان با انجام تحقيقات فراواني، به آنها دست يافته اند.


اگرچه نمي توان تمامي اين راهکارها را در قالب يک نوشته در اختيارتان قرار داد، اما مواردي را براي تان برگزيده ايم که به کارگيري آنها در زندگي روزمره از شما فرد جذاب تر و دوست داشتني تري را خواهد ساخت. اين موارد را با هم مرور مي کنيم:

تماس چشمي مستقيم برقرار کنيد

«هايدي گرانت هالوورسون»، در کتاب خود با عنوان «هيچ کس تو را نمي فهمد» چنين مي گويد: "تا زماني که به فردي اعتماد نکنيد، او را دوست نخواهيد داشت.” در واقع دو عامل چگونگي برخورد ديگران با شما را رقم مي زند که اين دو عامل عبارتند از: ميزان صميميت شما با آنها و نيز صلاحيت تان.

علاوه بر اين ديگران علاقمند هستند که مورد توجه قرار گيرند. يکي از راهکارهايي که مي توانيد توجه ديگران را به خود جلب کنيد اين است که با آنها تماس چشمي برقرار کنيد. اين کار يکي از موثرترين راهکارهاي برقراري ارتباط با ديگران است. «هالوورسون» بر اين باورست که برقراري تماس چشمي با ديگران سبب مي شود که صلاحيت تان نيز به آنها انتقال پيدا کند.

مطالعات فراوان انجام شده در اين زمينه نشان مي دهد افرادي که چنين تماس مستقيم چشمي را با ديگران به وجود مي آورند، به عنوان افراد باهوش تر تلقي مي شوند.

19 نکته اي که رعايت آنها سبب افزايش محبوبيت شما نزد ديگران خواهد شد

لبخند بزنيد

هرگز لبخند زدن را در برقراري ارتباط و انتقال صميميت خود دست کم نگيريد. علاوه بر لبخند زدن، بخنديد و گاهي نيز شوخي کنيد. در واقع افراد به طور ناخودآگاه همچون آينه عمل مي کنند و رفتار شما را بازتاب مي دهند. اگر هم مي خواهيد محبوب تر باشيد، از زبان بدن مثبت استفاده کنيد. ديگران نيز همين روند را به شما انتقال خواهند داد.

از خود اشتياق نشان دهيد

19 نکته اي که رعايت آنها سبب افزايش محبوبيت شما نزد ديگران خواهد شد


به همراه لبخند زدن، از خود اشتياق و انرژي نيز نشان دهيد، از اين جريان به «جذابيت» يا «کاريزما» ياد مي شود. محققان بر اين باورند که اين کار نه تنها محبوبيت شما را افزايش خواهد داد بلکه به ديگران نيز انتقال پيدا مي کند. چنين روندي سبب خواهد شد که افراد پس از نشست و برخاست با شما احساس خوبي را تجربه کنند.

موبايل خود را در داخل جيب تان قرار دهيد

تا پايان مکالمه يا جلسه کاري موبايل تان در داخل جيب تان قرار دهيد. توجه کامل خود را به جريانات اطراف معطوف کرده و تمرکز کافي داشته باشيد. اينکه روند عادي مکالمه يا جلسه اي را بر هم نزيند مي تواند از عادات موثري به شمار آيد که بلافاصله تاثير خود را بر ديگران خواهد گذاشت.

محکم دست بدهيد

19 نکته اي که رعايت آنها سبب افزايش محبوبيت شما نزد ديگران خواهد شد


منظور از محکم دست دادن اين نيست که موقع دست دادن بيش از اندازه دست طرف مقابل را تحت فشار قرار دهيد بلکه تنها کافي است با او شُل دست ندهيد. اين امر سبب خواهد شد که در همان نخستين ثانيه هاي آشنايي با فرد جديدي حس خوبي را به او منتقل کنيد.

افراد را به اسم صدا بزنيد

براي اينکه بتوانيد در اين کار موفق باشيد کارهاي زير را انجام دهيد:

چندين بار نام فرد را تکرار کنيد تا بتوانيد آن را به خاطر بسپاريد. در صورتي که احتياج به يادآوري نام او داريد، آن نام را به ديگران نيز بگوييد. اسامي را در موبايل خود با اندکي توضيح ذخيره کنيد تا دقيقا بدانيد که آن فرد را در کجا ديده ايد.
اين تصور وجود دارد که به خاطر آوردن نام افراد در زندگي و در محل کار سبب ايجاد رابطه بهتر با آنها خصوصا در شرايط دشوارتر خواهد شد. زماني که افراد بدانند نام آنها را به خاطر داريد، آن را نشانه اي از احترام به خود تلقي مي کنند.

گوش کنيد

19 نکته اي که رعايت آنها سبب افزايش محبوبيت شما نزد ديگران خواهد شد


از آنجايي که دو گوش و يک دهان داريد به خوبي پيداست که بايد بيشتر گوش کرده و کمتر صحبت کنيد.

تنها نشويد بلکه به طور موثر به ديگران گوش دهيد

افرادي که در ميان ديگران محبوبيت دارند عمدتا شنوندگان بسيار خوبي هستند. گوش کردن موثر به ديگران داراي 4 مرحله است که عبارتند از: گوش دادن، تعبير کردن، ارزيابي کردن و پاسخ دادن.

مرحله اول نيازمند دقت است. سپس بايد به بررسي آنچه شنيده ايد بپردازيد و در صورت عدم واضح بودن مطالب، سئوال هايي را در آن ارتباط بپرسيد. ارزيابي کردن نيز بدان معناست که بلافاصله نتيجه گيري نکنيد و به قضاوت ديگران نپردازيد. اطمينان حاصل کنيد که پيش از بيان نظرتان، از آن موضوع اطلاع کامل را بدست آورده ايد. در نهايت نيز با ارائه برخي از بازخوردها به طرف مقابل بفهمانيد که به خوبي صحبت هاي او را گوش داده ايد.

بدانيد که چگونه تعريف و تمجيدي را بپذيريد

19 نکته اي که رعايت آنها سبب افزايش محبوبيت شما نزد ديگران خواهد شد


براي اين کار بهتر است طوري عمل کنيد که فرد خودشيفته اي به نظر نرسيد. از طرف ديگر بايد قادر به تشکر کردن نيز باشيد. اين کار اعتماد به نفس تان را افزايش داده و از شما فرد اجتماعي تري مي سازد. توصيه مي شود به جاي به کار بردن عباراتي چون «تو خودت چندين و چند برابر من لايق تعريف هستي»، آن تمجيد را پذيرفته، تشکر کنيد و از شنيدن آن ابراز خرسندي نماييد.

نفس خود را کنترل کنيد

«هالوورسون» بر اين باور است که راهکارهاي موثر در تاييد ديگران مي تواند به ايجاد احساس ارزشمندي در آنها بيانجامد و سبب خواهد شد که به خود و زندگي شان معنادارتر نگاه کنند. به عنوان مثال زماني که با يک فرد متخصص در ارتباط هستيد، مي توانيد از جملاتي چون «آيا خودتان از اين موضوع آگاهي داريد که در مورد بازايابي اجتماعي، اطلاعات بسيار خوبي داريد؟» استفاده کنيد.

با اين روش، شما چيز جديدي خواهيد آموخت و طرف مقابل تان نيز احساسي را تجربه مي کند به آن نيازمند است. به همين راحتي مي توانيد در يک موقعيت برنده- برنده قرار بگيريد.

اگر فردي در جمع توسط ديگران، متوقف شد، از او بخواهيد که صحبت هايش را ادامه دهد

19 نکته اي که رعايت آنها سبب افزايش محبوبيت شما نزد ديگران خواهد شد


همه افراد داستان هاي خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال اگر فردي به ديگري بگويد که لطفا داستان مربوط به دوچرخه ات را به پايان برسان، آن وقت شما مي توانيد از آن فرد بخواهيد که بقيه آن را تعريف کند. با اين کار احساس بهتر و راحت تري را به فردي که ماجرايي را تعريف مي کنيد، خواهيد داد و او احساس مي کند که از او قدراني به عمل آمده.

احساس تاسف خود را ابراز کنيد

زماني که با شنيدن خبر ناگواري با فردي ابراز همدردي مي کنيد و ابراز مي داريد که از آن حادثه متاسف هستيد، در او اعتماد بيشتري را به وجود خواهيد آورد. پژوهش هاي انجام شده مرتبط در دانشگاه هاروارد نشان مي دهد، افرادي که اين گونه عمل نمي کنند، شانس کمتري براي جلب اعتماد ديگران دارند و ديگران نيز شماره تلفن خود را به سختي براي آشنايي بيشتر در اختيار آنها قرار مي دهند.

از جملات کوتاه در مکالمه پرهيز کنيد

اگر قصد يافتن دوستان و روابط جديدي را داريد، بايد با تبادل تجارب خود با ديگران و بيان علاقمندي هاي مشترک تان در قالب جملات و عبارات بلندتري با آنها ارتباط برقرار کنيد.

در مناسب ترين وضعيت بدني قرار گيريد

چه ايستاده و چه نشسته باشيد، وضعيت بدن تا اندازه اي ميزان نزديک شدن ديگران به شما را مشخص مي کند. زبان بدن تان نيز مي تواند چيزهاي زيادي را در اين ارتباط بگويد. «هالوورسون» بر اين باور است که صاف نشستن، مي تواند تاثير مثبتي در انتقال صلاحيت شما به طرف مقابل داشته باشد.

پژوهش هاي انجام شده در اين زمينه نشان داده که برخي از عادات نشستن، همچون باز کردن و شل نگه داشتن پاها، وضعيت آزادانه بازوها و اندکي خم شدن به سمت جلو نه تنها ميزان اعتماد به نفس شما را بالا مي برد بلکه مواد شيميايي بدن تان را نيز تحريک کرده و قدرت بيشتري نيز به شما خواهد داد. «هالوورسون» بر اين باور است که چنين وضعيت هايي مي تواند صلاحيت شما را به طرف مقابل انتقال دهد.

معقول و قابل اعتماد باشيد

19 نکته اي که رعايت آنها سبب افزايش محبوبيت شما نزد ديگران خواهد شد


اگر در ميان جمع بيش از اندازه گرم و صميمي باشيد، اين امکان وجود دارد که در ميان افراد آن گروه شک و شبهه هايي را به وجود آوريد. اگر هم بيش از اندازه از ديگران دوري کنيد و برخوردتان با آنها سرد باشد، فرد از خود راضي و مغروري به نظر خواهيد آمد. بنابراين بهترين راهکار اين است که حد تعادل را رعايت کنيد. در واقع فرد معقولي به نظر برسيد به گونه اي که ديگران بتوانند به شما اعتماد کنند.

شکايت نکنيد

در اطراف افراد منفي بودن، بسيار آزار دهنده است. چنين افرادي انرژي شما را نيز از بين مي برند. به جاي آنکه غر بزنيد و شکايت کنيد، به خود کمک کرده و موضوع بهتري براي صحبت کردن بيابيد.

در مکالمه هاي خود همه را مخاطب قرار دهيد

19 نکته اي که رعايت آنها سبب افزايش محبوبيت شما نزد ديگران خواهد شد


با نگاه کردن به تمام افراد يک گروه، اين حس را در آنها به وجود آوريد که به همه توجه مي کنيد و کسي در آن ميان از دايره توجه شما خارج نمانده. حتي اگر تصور مي کنيد کسي قصد پرسيدن سئوالي از شما را دارد، نام او را صدا بزنيد. مثلا بگوييد که «مي خواستي چيزي بگويي؟» اما اين نکته را هم در نظر داشته باشيد که بر يک فرد خاص تمرکز بيشتري نکنيد چرا که با اين کار در ديگران نوعي ناامني را به وجود خواهيد آورد.

زود به نتيجه نرسيد

برخي از مواقع ذهن ما به گونه اي عمل مي کند که مي خواهد در مورد ديگران به يک نتيجه سريع دست پيدا کند. براي اينکه چنين اشتباهي را مرتکب نشويم، بهتر است بازي هاي غيرکلامي براي برقراري ارتباط با ديگران را بدانيم. ايرادي که به قضاوت سريع افراد وارد مي شود اين است که مغز ما بدون در اختيار داشتن ساختارهاي کافي، به نتيجه گيري دست يافته و اين نشان دهنده آن است که استدلال اندکي در پس نتيجه گيري سريع مان وجود دارد.

يک مکالمه را به درستي به پايان برسانيد

19 نکته اي که رعايت آنها سبب افزايش محبوبيت شما نزد ديگران خواهد شد


در برقراري ارتباط با ديگران چگونگي پايان دادن به آن مکالمه، تاثير فراواني بر طرف مقابل خواهد گذاشت. پيشنهاد مي شود در زمان پايان يک مکالمه از اصطلاحاتي استفاده کنيد که براي فرد مقابل انرژي زا باشد و احساس خوبي را براي بقيه روز در او به وجود آورد. مي توانيد حس خوب خود از آن مکالمه را ابراز کرده و آن را به عنوان يک خاطره خوب برشماريد. انجام چنين کارهاي بسيار آسان است و به خوبي تفاوت ميان افراد را نشان مي دهد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4452/چگونه-جذاب‌تر-و-دوست-داشتني‌تر-به-نظر-برسيم؟
بستن   چاپ