آریا جوان
تقويت تمرکز وحافظه باخوردن بلوبري
سه شنبه 27 تير 1396 - 10:52:44 AM
آريا
جوانان نيوز- ميوه بلوبري حاوي آنتي اکسيدان‌هاي است که به حفاظت از بدن در مقابل بيماري و خطرات سلامت مرتبط با سن کمک مي‌کند. ميوه بلوبري مي‌تواند عملکرد شناختي مغز را تقويت کرده و حافظه را بهبود بخشد. اين ميوه غني از ويتامين‌هاي است که به خاطر ميزان بالاي آنتي اکسيدان بخصوص فلاونوئيدها، سلامت مغز را تقويت مي‌کند. مصرف روزانه بلوبري موجب کاهش روند اختلالات حافظه و هماهنگي حرکتي که معمولا با افزايش سن مرتبط است، مي‌شود. اين ميوه داراي فوايد متعددي براي مغز است که در ادامه اشاره مي‌شود.

تقويت تمرکز وحافظه
خوردن يک کاسه بلوبري به شکل قابل توجهي موجب بهبود تمرکز و حافظه در 5 ساعت بعد مي‌شود. محققان دريافتند شرکت‌کنندگاني که هر روز صبح اسموتي بلوبري خورده بودند در اواسط روز مهارت‌هاي فکري بهتري در مقايسه با افرادي داشتند که اسموتي ديگري نوشيده بودند. حتي افراد ديگر شاهد کاهش 15 تا 20‌درصدي عملکردشان بودند. محققان بريتانيايي معتقدند آنتي اکسيدان‌هاي موجود در بلوبري موجب تحريک جريان خون و اکسيژن به مغز شده و مغز را فعال نگه مي‌دارد.

کاهش تاثيرات آلزايمر
آنتي اکسيدان‌هاي موجود در بلوبري داراي فوايد واقعي در بهبود حافظه و عملکرد شناختي در افراد سالمند هستند که احتمالا از بيماري آلزايمر پيشگيري مي‌کنند. مطالعه سال 2016 نشان داد بلوبري درمان موثري براي بيماراني بود که داراي علائم اختلال رواني بودند.

کاهش خطر زوال‌عقل
در يک مطالعه افراد مسن سالم (65 تا 77 سال) که 30 ميلي ليتر آب بلوبري (معادل 230 گرم ميوه) نوشيده بودند، افزايش قابل توجهي در فعاليت مغز، جريان خون و حتي حافظه شان در مقايسه با گروه دارونما مشاهده شد. به نظر مي‌رسد فلاوونوئيدها عامل مهمي در ايجاد اين تاثيرات هستند که ريسک زوال عقل را کاهش مي‌دهند.
خوردن بلوبري,گياه بلوبري
خوردن يک کاسه بلوبري به شکل قابل توجهي موجب بهبود تمرکز و حافظه در 5 ساعت بعد مي‌شود

پيشگيري از زوال حافظه
ميوه‌هاي توتي نظير بلوبري از طريق ترکيباتي که از سلول‌هاي مغز در مقابل راديکال‌هاي آزاد محافظت مي‌کند، سلامت مغز را حفظ مي‌کنند. طبق نتايج يک مطالعه، ميوه بلوبري با تغيير در شيوه ارتباط نورون‌ها در مغز، مانع از التهاب مغز مي‌شود که در آسيب نوروني و بهبود کنترل و شناخت حرکتي نقش دارد.

ايجاد حس شادي
بلوبري موجب ايجاد حس شادي در افراد مبتلا به افسردگي مي‌شود. مطالعه سال 2016 نشان مي‌دهد خوردن بلوبري مي‌تواند به کاهش محرک‌هاي ژنتيکي و بيوشيميايي مرتبط با افسردگي و تمايل به خودکشي کمک کند. طبق نتايج اخير، بلوبري مي‌تواند با افزايش ميزان سروتونين در مغز موجب کاهش علائم افسردگي شود و در مجموع سلامت مغز را بهبود بخشد.

تقويت سلول‌هاي مغز
افزودن بلوبري به رژيم غذايي مي‌تواند موجب افزايش ميزان توليد سلول‌هاي مغز در هيپوکامپ، منطقه مسئول حافظه در مغز، شود. در مطالعه سال 2002 به موش‌هاي مسن مکمل بلوبري معادل يک فنجان بلوبري در انسان به مدت 2 ماه داده شد. در اين موش‌ها بهبود عملکرد حافظه از طريق هيپوکامپ مشاهده شد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4461/تقويت-تمرکز-وحافظه-باخوردن-بلوبري
بستن   چاپ