آریا جوان
بفرمائيد «الاغ برگر»!
چهارشنبه 28 تير 1396 - 2:31:02 PM
آريا
جوانان نيوز- آن ها نه تنها در کشور خودشان با علاقه فراوان، گوشت خر را کباب کرده و مي خورند که حتي، دولت برخي کشورهاي ديگر را هم وادار کرده اند ک کشاورزان و مزرعه دارانشان را به سمت پرورش الاغ بکشانند. اين روزها هر چند کار پرورش دهندگان گوشت الاغ به خاطر علاقه عجيب چيني ها به اين منبع عجيب پروتيين، سکه شده اما کساني که وارد اين دنيا شده باشند خيلي خوب مي دانند که در کشورهاي ديگر دنيا هم مشتري هاي پر و پاقرصي براي اين فرآورده نسبتا نوظهور وجود دارد.

آزادشدن توليد و عرضه گوشت الاغ در استراليا، دستاورد چيني ها

چيني ها چند دهه است که دنيا را گرفته اند. حتي اگر جنس هاي توليد شده در چين را ناديده بگيريم ،جمعيت شان آن قدر زياد است که وقتي به عنوان مهاجر وارد کشوري مي شوند، آن ها را وادار مي کنند به خاطر فروش بيشتر و نفع مالي هم که شده خودشان را با شرايط جديد چشم بادامي وقف بدهند. و به خاطر همين منافع مالي بود که آمريکايي ها، هرچه که چيني ها مي خواستند را فراهم مي کردند، رواج خوراک هاي چيني در اين کشور چنين موضوعي را به خوبي نشان مي دهد.

بفرمائيد «الاغ برگر»!



حالا دو سالي است که نوبت به استراليايي ها رسيده است. بنابر قانوني که از دو سال پيش در بخش جنوبي اين کشور وضع شد، پرورش برخي از حيوانات و فروش گوشت شان آزاد و قانوني اعلام شد. پيش از اين که چنين قانوني تصويب شود، فروش گوشت حيواناتي مثل گوسفند و خوک رواج داشت اما بعد از گذراندن اين قانون، «الاغ» هم به بازي گرفته شد. البته تا پيش از اين که چنين قانوني تصويب شود، پرورش اين حيوانات و فروش گوشت شان رواج داشت اما بعد از تصويب آن، حالتي قانوني به خودش گرفت.

اين گوشت ها به جز فروش در داخل کشور براي صادرات به اروپا و چين آماده مي شود. البته اين قانون مخالفاني هم داشته است، از جمله «جف راسل»، نماينده مجلس استراليا که گفته استراليايي ها بهتر است به همان کار قبلي يعني پرورش کانگورو و کلم بروکلي که با کشورشان سنخيت بيشتري دارد، رو بياورند نه پرورش و خوردن جانوراني که هيچ ربطي به اين منطقه جغرافيايي ندارند.

سوسيس گوشت الاغ در فرانسه

فرانسوي ها هر چند عاشق گوشت الاغ نيستند اما نسبت به بقيه مردم اروپا رغبت نسبتا خوبي به اين منبع پر از پروتيين نشان مي دهند. آن ها ترجيح مي دهند که گوشت الاغ را که به صورت سوسيس فرآوري شده، مصرف کنند. اين سوسيس ها البته آن قدر پرمصرف نيستند که يک کارخانه ويژه براي آن راه اندازي شود. سوسيسي که از گوشت الاغ هاي فرانسوي به دست مي آيد، معمولا در بازارچه هاي محلي و جمعه بازارهايي که کشاورزها برگزار مي کنند به فروش مي رسد.

الاغ برگر، همبرگر محبوب چيني ها

چيني ها عاشق همبرگر الاغ هستند. آن ها اسم خوراک محبوبشان را که فقط در چند استان محدود، به صورت ساندويچ سرو مي شود را «خربرگر» گذاشته اند. اين خوراک کبابي، خوراک مورد علاقه مردم محلي استان هاي «هي جان» و «هي بي» است اما در سال هاي اخير درخواست مشتري ها و گردشگران آن قدر زياد شده که اگر به بخش هاي ديگر چين هم برويد، احتمالا نمونه هايي از آن را پيدا خواهيد کرد.

گوشت «خر برگر» معمولا به صورت سرد و لاي نان داغ سرو مي شود. محض مزه دادن به اين مجموعه عجيب کمي فلفل سبز هم اضافه مي کنند. بنا به اين که خريداران درچه محله اي از شهر قدم بزنند، پولدار باشند يا فقير، نوع «خر برگر»ي که برايشان آماده مي شود، متفاوت است. در دکه هاي کوچک خياباني معمولا وعده هاي ساده تري را مي توان تهيه کرد اما رستوران هاي مجلل، داستان شان فرق مي کند.

بفرمائيد «الاغ برگر»!



براي اين که بدانيد گوشت خر و به خصوص «خر برگر» تا چه اندازه براي مردم پرجمعيت ترين کشور چشم بادامي دنيا عزيز است، مي توانيد به ضرب المثل هايي که بين مردم رد و بدل مي شود، نگاهي بيندازيد. آن ها مي گويند: «همان طور که در دنياي بعد از مرگ گوشت اژدها پاداش آدم هاي خوب است، در دنياي قبل از مرگ هم گوش خر، به آدم هاي خوب مي رسد.»

مبادا فکر کنيد که «خر برگر» به خاطر اين که عنوان «برگر» را يدک مي کشد، يک خوراک جديد است. اين اسم جديد اروپايي پسند به خاطر اين که خارجي ها بتوانند آن را تلفظ کرده و يا عبارت ديگر راحت تر بتوانند تلفظش کنند، اختراع شده اما درواقع، اين خوراک از زمان امپراطوري «مينگ» که از اواسط سال هاي 1370 ميلادي بر سر کار آمده بود، ابداع شده بود.

به طور مشخص تر، در زمان فرمانروايي امپراطور «رودي»، وقتي قحطي سراغ لشکر آمده بود و هيچ کس چيزي براي خوردن نداشت، سربازان به ناچار اسب هايشان را سر بريده و خوردند. مردم محلي هم که مثل سربازها چيزي برايشان نمانده بود، اين ابتکار جديد را از سر ناچاري به کار بسته و اسب هايشان را خوردند.

اما به هر حال اسب يک جانور پرمصرف براي بسياري از مردم بود و به نوعي سرمايه تجاري شان به حساب مي آمد، در نتيجه بعد از مدتي تصميم گرفتند به جاي اسب سراغ الاغ هايشان بروند و آن ها را کباب کنند. اين خوراک تا سال ها به طور محدود مصرف مي شد اما با پيشرفت فناوري و گسترش راه آهن در چين، اين خوراک به طور گسترده تري مورد استفاده قرار گرفت.

دليلش هم اين بود که قبل از گسترش راه آهن، چيني ها مثل بسياري از مردم جهان از خر به عنوان وسيله اي براي حمل بار يا انسان استفاده مي کردند. وقتي خط هاي حمل و نقل آهني به بازار آمدند که سرعت و امکانات بيشتري داشتند، چيني ها آن ها را کشته و به عنوان يک خوراک کبابي از خوردن شان لذت بردند و کم کم فهميدند که به اين خوراک علاقه عجيبي پيدا کرده اند.

کنار کشيدن اسب هاي ايتاليايي به نفع الاغ ها

ايتالياي ها از پر و پا قرص ترين مصرف کنندگان گوشت الاغ و اسب هستند. مردم اين کشور مي گويند که گوشت اين جانور به خاطر آهن بالا و کلسترول پايين از بهترين گوشت هايي است که بشر مي تواند مصرف کند. با اين که رژيم خوراکي اسبي از سده 1800 ميلادي در اين کشور رواج داشته اما اين روزها با دشوارشدن شرايط پرورش اسب، توليدکننده هاي گوشت اسب به سراغ پرورش الاغ رفته اند.

بفرمائيد «الاغ برگر»!



در طول چند سال گذشته، در قصابي هاي محلي ايتاليايي تنوع عجيبي از عرضه گوشت الاغ به وجود آمده به طوري که سوسيس و سالامي توليد شده از گوشت الاغ هم به بازار آمده است. در گذشته هاي نه چندان دور، الاغ خوراک چندان پرطرفداري در ايتاليا به شمار نمي آمد و قيمتش هم نبست به بقيه گوشت ها ارزان تر بود اما حالا ورق برگشته و ذائقه تعداد بيشتري از مردم اين منطقه به سمت گوشت الاغ ها رفته است.

«اندرو زيمم» مرد ماجراجويي که جلوي دوربين تلويزيون خوراک هاي عجيب دنيا را امتحان کرده، مي گويد گوشت الاغ يک معجزه تمام عيار است

خرها مشکل پروتيين دنيا را حل مي کنند

«اندرو زيمم» «همه چيز» مي خورد. اگر فکر کرده ايد فيليپيني ها يا مردم چين هرچه دم دستشان مي آيد، مي خورند، سخت در اشتباه هستيد. واقعيت اين است که آقاي «زيمم» با خوردن خفاش، عنکبوت و ماهي هاي غيرعادي و... آن هم جلوي دوربين يک برنامه پرطرفدار در شبکه تلويزيوني «سفر (Travel)» دست همه‌ي همه چيزخوارهاي دنيا را از پشت بسته است.

او از بين تمام خوراکي ها به طور ويژه اي عاشق گوشت الاغ شده است. او دلايل مختلفي هم براي اين دلبستگي اش دارد و مي گويد گوشت الاغ مي تواند در معکوس کردن روند گرم شدن زمين و نابودي خيلي از اقليم ها نقش مهمي داشته باشد. او با يکي از شبکه هاي خبري «تگزاس» گفت و گو کرده تا بگويد چرا اين همه عاشق گوشت الاغ ها شده و فکر مي کند اين جانوران مي توانند دنيا ما را نجات بدهند.

شما همه چيز مي خوريد. از لارو و کرم هاي زنده گرفته تا عنکبوت و خيلي چيزهاي ديگر. چطور چنين چيزي ممکن است؟

کاري ندارد. فقط گاهي کم هم احتياط به خرج مي دهم. آرام آرام خوراکم را مي جوم و آن را فرو مي دهم. مشکلي نيست که آسان نشود، ما بايد هول نکنيم و بتوانيم هر چيزي بي ضرري را بخوريم.


بگذاريد منظورم را دقيق تر بيان کنم. به جز جذب بيننده و تماشاگرهاي ميليوني در آمريکا و بقيه نقاط جهان، چه دليلي دارد که کسي بخواهد اين همه چيزهاي عجيب را مزه مزه کند؟ کارهاش ما قرار است چه مشکلي را حل کند؟

خيلي از مشکل ها را. بگذاريد از بهترين و دوست داشتني ترين گوشتي که خورده ام، صحبت کنم. گوشت الاغ در آمريکا طرفدار چنداني ندارد ولي واقعيت اين است که بسيار پرفايده است. به جز خوشمزه بودن، براي مزرعه دار يا حتي توليدکننده حرفه اي، پرورش الاغ خيلي ساده تر و به صرفه تر است. پرورش الاغ راحت است. آن ها موجوداتي اهلي هستند و به اين سادگي ها رفتارشان را تغيير نمي دهند.

تقريبا در مقابل بيماري ها ايمن هستند و از همه مهم تر اين که گوشت شان بسيار خوشمزه و دلچسب است. يک واقعيت ديگر هم وجود دارد.

در تمام سال هايي که فروشگاه ها و حتي رستوران هاي مختلفي پيدا شده که به جاي گوشت گاو يا خوراک گوشتي معمولي، از گوشت الاغ استفاده کرده اند، هيچ کس نتوانسته تفاوت گوشت الاغ را با بقيه مواد پروتييني تشخيص بدهد. پس مزه و شکل شان هم تفاوت جدي با آن چه تا به حال مصرف کرده ايم ندارد.


بفرمائيد «الاغ برگر»!

اگر فرض بکيريم که مزه گوشت الاغ خوشمزه تر است يا نمي توان آن را از بقيه انواع گوشت تشخيص داد، تغيير ذائقه مردم به مصرف اين گوشت چه فايده اي دارد؟

ما در زمانه اي زندگي مي کنيم که از بسياري جهات خاص است. ما بايد بتوانيم خودمان را با شرايط جديد وقف داده و انواع جديدي از خوراک را وارد چرخه غذايي مان کنيم. ما تا به حال فقط روي يک سري موجود چهارپاي خاص و چند موجود دريايي تمرکز کرده بوديم. پرورش بي رويه اين جانوران به صورت مصنوعي باعث شده تعادل طبيعي دنيا به هم بخورد.

اگر با همين شيوه جلو برويم، تعداد کساني که به غذاي پروتييني سالم دسترسي دارند، روز به روز کمتر مي شود. نمي گويم که قرار است هر روز و در تمام وعده هاي خوراکي هاي از گوشت الاغ استفاده کنيم اما بايد به مرور اين کار را انجام بدهيم.

چون اين جانوران هم جزئي از چرخه طبيعي هستند و تعدادشان نبايد زياد يا کم بشود. اين در حالي است که تعداد گاوها، گوسفندها، خوک ها و برخي از انواع آبزيان به طور مصنوعي زياد شده يا آن تعدادي که در طبيعت وجود دارند، به خاطر نياز ما به مواد خوراکي از بين مي روند، در صورتي که مي توانستيم آن ها را کنار خودمان داشته باشيم و به جايش يک منبع پروتييني ديگر را استفاده کنيم. مشکل ما اين است که همه منابع غذايي قابل استفاده در دنيا را نمي شناسيم و فقط به چند ماده غذايي خاص خو گرفته ايم. اين کار اشتباه است و بايد روال غذايي خودمان را تغيير بدهيم.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4467/بفرمائيد-«الاغ-برگر»!
بستن   چاپ