آریا جوان
در رابطه با جنس مخالف بيشتر جذب چه افرادي مي شويد؟
چهارشنبه 28 تير 1396 - 2:45:01 PM
بيتوته

سبک و روش دلبستگي شما تعيين مي کند که جذب چه کسي مي شويد. چقدر فکر مي کنيد اين نظريه بتواند به شما در پيدا کردن يک جفت مناسب کمک کند؟ روش دلبستگي شما بر هر جنبه از روابط احساسي شما موثر است. از جذب يک فرد بخصوص شدن تا فروپاشي يک رابطه.

سبک دلبستگي در روابط عاطفي 

آيا هيچ گاه به الگوي روابط پراحساس خود توجه کرده ايد؟ ما تمايل داريم رفتارهاي بخصوص زيادي با طرف ديگر رابطه خود داشته باشيم، و اين رفتارها را نيز مدام تکرار کنيم.

شايد شما نيز يک زوج "به هم چسبيده" باشيد؛ يا شايد به جاي اينکه با يکديگر روي مشکلات رابطه خود کار کنيد، از آنها فرار مي کنيد. الگوي رابطه شما هر چه باشد، مي تواند به وسيله نظريه دلبستگي شرح داده شود. نظريه دلبستگي روشهايي را که ما در روابط بزرگسالي خود تجربه مي کنيم، شرح مي دهد. کليد اصلي براي درک بهتر، يافتن آخرين رابطه است.

سبک و روش دلبستگي شما تعيين مي کند که جذب چه کسي مي شويد. چقدر فکر مي کنيد اين نظريه بتواند به شما در پيدا کردن يک جفت مناسب کمک کند؟ خوب، روش دلبستگي شما بر هر جنبه از روابط احساسي شما موثر است. از جذب يک فرد بخصوص شدن تا فروپاشي يک رابطه.  يادگيري بيشتر در مورد روش دلبستگي تان، کمک مي کند تا درباره نيازهاي شخصي خود و چگونگي نيازهاي فرد مقابل در رابطه بيشتر بدانيد. اين نظريه مي تواند به درک آنچه نقاط قوت و نقاط ضعف شما در يک رابطه و نيز چگونگي عبور از مسيرهايي که به نفع شماست، کمک کند.

هرچه در باره سبک دلبستگي خود بيشتر بدانيد، شانس بيشتري براي يافتن فردي که با شما مکمل و منطبق باشد وجود دارد، بر طبق نظريه دلبستگي، 4 نوع سبک دلبستگي وجود دارد :

1 - سبک دلبستگي ايمن

اگر چنانچه شما يک دلبستگي ايمن با شريک رابطه احساسي خود را تجربه کرده و با احساس امنيت و کشف خود به طور مستقل رشد کرده ايد، احتمالا شما سبک دلبستگي ايمن داريد. اين  به معني آن است که شما تمايل به احساس امنيت و داشتن يک رابطه باز با شريک خود داريد، اما هنوز بايد به سبک دلبستگي ديگران نيز در رابطه، توجه داشته باشيد.

  2 - سبک دلبستگي همراه با اضطراب

اگر سبک دلبستگي شما مضطربانه باشد، ممکن است احساس رضايت از رابطه عاطفي براي شما سخت باشد. در حقيقت شما ممکن است به عنوان فردي چسبنده و سمج معرفي شويد که فقط وقتي که به شريک خود تکيه مي کند، يا فرد مقابلتان از شما در برابر ترسهايتان محافظت مي کند، احساس شادي مي کند. 

همچنين ممکن است شما فردي باشيد که زمان زيادي را صرف نگراني  درباره آنچه از دست رفته است و يا توجه ديگران، خواهيد کرد.

  3 - سبک دلبستگي اجتنابي بي اعتنا

اگر اينگونه هستيد، نظريه دلبستگي مي گويد که شما تمايل به منزوي کردن خود در برابر شريک رابطه خود داريد. شما ممکن است نسبت به رابطه خود بي قيد بوده و يا نسبت به داشتن رابطه اي پايداربا شريک زندگي خود متعهد نباشيد. شما تلاش مي کنيد تا از ارتباط عاطفي با فرد ديگر دوري کنيد.

   4 - سبک دلبستگي اجتنابي ترسان

اگر داراي سبک دلبستگي ترسان باشيد، به احتمال زياد به طور همزمان دو نوع از ترس را تجربه کرده ايد : ترس از اينکه به خود اجازه پيشروي در رابطه را بدهيد، و ترس از دور ماندن در رابطه. زندگي در اين حالت ثابت از سردرگمي باعث تحمل خسارت زيادي روي احساسات شما خواهد شد. افراد ديگر ممکن است به شما بگويند که احساسي و غير قابل پيش بيني هستيد، چون احساسات شما بدون هيچ هشداري ناگهان تغيير مي کند.

بر طبق تحقيقات، در حدود 50 درصد از جمعيت عمومي سبک دلبستگي ايمن، 20 درصد داراي سبک دلبستگي همراه با اضطراب، و 25 درصد نيز سبک هاي دلبستگي اجتنابي  دارند.

  در جهان پر رابطه و در دسترس بزرگسالان امروزي، بيشتر احتمال دارد که شما فردي را با يکي از سبکهاي دلبستگي اجتنابي پيدا کنيد؛ چرا؟

چون افرادي که سبک زندگي ايمن دارند، به احتمال زياد در يک رابطه متعهد مي مانند و براي افراد با سبک دلبستگي اجتنابي مشکل  است در يک رابطه، پايدار و ثابت بمانند. در نتيجه از اين افراد بدون رابطه اجتنابي زياد يافت مي شوند.

  حالا شما ممکن است ديد بازتري نسبت به سبک هاي دلبستگي داشته باشيد؛ خوب، فکر مي کنيد سبک دلبستگي شما کدام است؟ چگونه مي خواهيد از اين اطلاعات براي يافتن فرد مناسب در زندگي و يا آخرين ارتباط استفاده کنيد؟

برخي افراد تمايل دارند تا به سمت فرد بخصوصي کشيده شوند. نظريه دلبستگي مي گويد : مردمي که داراي سبک دلبستگي ايمن هستند، تمايل دارند تا به طرف فردي کشيده شوند که بطور طبيعي مکمل آنها باشد؛ معني آن چيست؟ اگر شما يک فرد مضطرب يا اجتنابي باشيد، ممکن است يک فرد دلبسته ايمن را کمي خسته کننده ببينيد. شما يک درام طلب مي کنيد، و به اشتباه فکر مي کنيد اين همان تقسيم کردن رمانتيک است؛ فرد دلبسته ايمن اين کار را نخواهد کرد.

افراد مضطرب و افرادي که اجتنابي هستند، اغلب تا پايان با هم هستند. دو فرد اجتنابي به سختي يک رابطه را مي سازند؛ هر دو فرد تمام زمان خود را صرف پرهيز از يکديگر مي کنند. دو فرد مضطرب نيز يک ارتباط با استرس بالا و غير قابل پيش بيني با يکديگر مي سازند. هر راهي براي متقاعد کردن ديگري باعث مي شود تا يکديگر را ترک کنند.

اما يک فرد مضطرب و يک فرد اجتنابي با هم چطور؟

اين دو متمم يکديگر هستند؛ که در آن يک فرد مضطرب به انتظار شريک اجتنابي خود است و به اين رابطه متعهد مي ماند. اين دلبستگي مضطربانه، به وسيله اجازه به فرد اجتنابي براي تحمل رفتارهايش، درواقع يک رفتار با تائيد اجتنابي است.

افراد دلبسته ايمن مي توانند بر طبق نظريه دلبستگي، با هر نوع سبکي بمانند. اين به خاطر آن است که فرد ايمن احساسات شريک خود را معتبر دانسته و به او براي غلبه بر ترسها و ترديدهايش، کمک مي کند.

خوب، حالا چطور مي توان به سبک دلبستگي ايمن رسيد؟

اول از همه بايد با خود صادق بوده و سبک دلبستگي خود را هرچه باشد بپذيريد. اگر شريک مضطربي هستيد، به آن اعتراف کنيد. سپس از خود بپرسيد چرا؟ چرا من مضطربم؟ به زمان کودکي خود برگرديد، تمام خاطراتي که نياز داريد بنويسيد، واقعا به عقب نگاهي انداخته ببينيد چه اتفاقي در زمان رشد شما افتاده است؟ سپس تلاش کنيد تا آن حس را دوباره بسازيد.

تلاش کنيد تا تعيين کنيد چگونه اين اتفاق روي بزرگسالي شما در امروز اثر مي گذارد. ساختن اين ارتباط و اتصال باعث مي شود تا به يک سبک دلبستگي ايمن رسيده و کمک به گسترش آن مي کند. اين کار هم به نوبه خود باعث مي شود شما بتوانيد يک رابطه پايدار براي خود بسازيد.


http://www.javanannews.ir/fa/News/4471/در-رابطه-با-جنس-مخالف-بيشتر-جذب-چه-افرادي-مي-شويد؟
بستن   چاپ