آریا جوان
بي نظمي را از سر راه تان برداريد
شنبه 31 تير 1396 - 6:52:04 AM
آريا
جوانان نيوز- يک فضاي کار آشفته و بي نظم، دشمن شماست و مانع از بروز توانايي هاي شما خواهد شد. آشفتگي کارها باعث هدر رفتن انرژي و زمان شما خواهد شد بنابراين بايد تلاش کنيد اين عامل مخرب را از زندگي تان، خصوصا زندگي شغلي تان حذف کنيد.

در اين مطلب به بررسي دقيق و کامل اين مسئله مي پردازيم. هر وسيله و ابزاري حتي يک قلم، يک برگ کاغذ، موبايل، برگه هاي يادداشت، مي توانند باعث آشفتگي فضاي فعاليت شما و در نتيجه آشفتگي ذهن شوند زيرا هر گاه به اين وسايل نگاه مي کنيد، ذهن شما به صورت غير ارادي به سمت آنها منحرف خواهد شد و اگر اين مسئله را با دقت تجزيه و تحليل کنيد، خواهيد ديد که همه آنها در کنار هم حجم بالايي از ذهن شما را اشغال خواهند کرد.

در واقع ذهن شما به عنوان يک ابرکامپيوتر با اين اشيا به عنوان «داده» برخورد مي کند. اين تنها يک بُعد از بي نظمي و آشفتگي محيط است، دقيقا مانند کامپيوتر، زماني که مغز شما با داده هاي زيادي مواجه مي شود، سرعت پردازش اطلاعاتش هم کم مي شود، پس نظم باعث مي شود که مغز شما فضاي بيشتري براي انجام عملکردش داشته باشد و اين باعث کارآيي بالاتر شما خواهد شد. کارآيي بالاتر مغز شما باعث مي شود که شما خلاقيت لازم را براي انجام کارهايتان پيدا کنيد. در ادامه به بررسي چگونگي انجام اين کار مي پردازيم.

گام اول: ذهن تان را خالي کنيد
اگر فهرستي طولاني از کارها، براي انجام دادن داريد، بايد برخي از آنها را شروع کنيد و اين فکر که ساير کارهاي تان باقي مانده است، باعث کاهش سرعت شما خواهد شد. با اين حال، برخي از کارهايي که فهرست کرده ايد، فوريتي براي انجام آن وجود ندارد و مي توانيد براي مدتي آنها را کنار بگذاريد و از سوي ديگر برخي کارهاي فوري هستند و بايد به سرعت آنها را انجام دهيد و کنار بگذاريد تا ذهن تان خالي از دغدغه انجام کارهاي فوري شود.

بعد از اين که اين کارها را تمام کرديد، خواهيد ديد که ذهن شما فضاي بيشتري براي خلاقيت خواهد داشت و در صورتي که اين کارها ناتمام باقي بمانند، مانند تکه اي چربي که ورودي قلب را مسدود کند، ذهن شما را مسدود خواهند کرد.

گام دوم: عوامل حواس پرتي را حذف کنيد
تلويزيون و راديو را خاموش کنيد. در صورتي که واقعا مي خواهيد روي نوشتن تمرکز کنيد، مودم اينترنت را نيز خاموش کنيد. فقط يک پنجره جديد روي کامپيوتر خود باز کنيد و فقط يک کار، يعني نوشتن را انجام دهيد. چند کارگي يکي از افت هاي خلاقيت است.

گام سوم: مرتب کردن
پتسي کلرمونت زمان يکه حرفه خود را به عنوان يک نويسنده و سخنران حرفه اي آغاز کرد، يک روش غيرمنتظره براي تمرکز روي کارش استفاده کرد. وي شروع به جستجوي مطلب، تمرين نوشتن، نوشيدن يک فنجان قهوه، راه رفتن و ... نمي کرد. همه از رفتار وي شگفت زده بودند؛ او ظرف ها را مي شست.

حتما سوالات جدي در اين باره در ذهن شما شکل گرفته است. او براي جهانيان پيامي داشت و به دنبال بيان اين پيام بود. در آستانه شروع کار روي اين پيام، او کار متفاوتي انجام داد. به اتاقش رفت و شروع به مرتب کردن رختخوابش کرد. او به هم ريختگي هاي محيط اطرافش را مرتب کرد و اين طرز زندگي، در خلاقانه تر زندگي کردنش بسيار موثر بود.

من و شما بايد چنين کاري انجام دهيم، اين که پيام خود را به جهانيان برسانيد، از صحنه جهاني آغاز نمي شود، بلکه از خانه، دفتر کار يا ميز کارتان آغاز مي شود. همه اين به هم ريختگي ها را مرتب کنيد و اتاقي براي خلاقيت ايجاد کنيد.

درمان بي نظمي
يک فضاي کار آشفته و بي نظم، دشمن شماست و مانع از بروز توانايي هاي شما خواهد شد

گام چهارم: اصل «کمتر، بيشتر است» را در زندگي تان اعمال کنيد
کارها را ساده کنيد و دستاوردهاي بيشتري کسب کنيد. زماني که کاري پر اهميت انجام مي دهيد همواره مطمئن شويد که تنها روي ملزومات هدف تان تمرکز کرده ايد و از مطالب حاشيه اي عبور کرده ايد. اگر يک بار اين اصل را در زندگي تان اعمال کنيد، خواهيد ديد که کارآيي شما بيشتر خواهد شد.

براي توضيح بيشتر اين باور، يعني بهره وري بيشتر با ساده کردن يک کار، دقت کنيد که:

1- در سادگي، قدرت است؛ کارهاي ضروري و اصلي را انتخاب کرده و بقيه را کنار بزنيد. آنقدر کار را براي خودتان آسان کنيد که نتوانيد دست رد به آن بزنيد.

2- با تغيير عادت هاي کوچک شروع کنيد و گام هاي کودکانه برداريد.

3- هر کاري را در يک زمان انجام دهيد و از چندکارگي بپرهيزيد که اين کار، کارآيي شما را افزايش مي دهد.

لقمه اي بزرگتر از دهان تان نگيريد و دست از حريص بودن برداريد. تکاليفي را بپذيريد که از عهده انجام آن برمي آييد. اگر بيشتر از ظرفيت تان کاري را بپذيريد، در نهايت عواقب بدي در انتظار شما خواهد بود.

براي اينکه واقعا کارآيي بالايي داشته باشيد، هر گام را در يک زمان برداريد. يک توصيه ديگر اين که مواردي را مطالعه کنيد که به سلامت عقلي و قابليت هاي فکري شما کمک کند.

گام پنجم: يادداشت برداري روزانه
اين يک گزينه معروف است، چرا که اين گزينه جواب مي دهد. يادداشت کردن روزانه عواملي که شما را آزار مي دهند، به سازماندهي مجدد افکارتان براي مقابله با اين مشکلات کمک مي کند. حال اين عامل مي تواند از جنس جلسه، مشکلات زندگي شخصي، چالش هاي کاري و ... باشد که نوشتن اين مشکلات مي تواند به شما در طراحي استراتژي ها و پاسخ هاي جديد کمک کند.

بنابراين اين مشکلات را روي يک تکه کاغذ يا به صورت رمز در کامپيوتر خود يادداشت کنيد. کارهايي را که هر روز بايد به اتمام برسانيد، به ترتيب بنويسيد و آنها را انجام دهيد.

گام ششم: سيستم ذخيره ساز خود را سازماندهي کنيد
راهي براي تنظيم محدوديت هاي کاري خود پيدا کنيد و در اين زمان از کارهاي غيرمربوط به کارتان، از جمله ارسال پيام هاي بي مورد و غيرضروري بپرهيزيد. زيرا به شدت به بهره وري شما آسيب خواهد زد. صرف نظر از کاري که مي کنيد، همواره شلوغي و در هم ريختگي هاي اجتناب ناپذيري در زندگي شخصي و شغلي تان وجود دارد. اين وضعيت، ترمکز روي يک کار را سخت مي کند.

بر اساس يافته هاي محققان موسسه علوم اعصاب دانشگاه پرينستون، مغز در زمان پردازش اطلاعات داراي محدوديت هايي است؛ بنابراين اگر شما فضا و حجم کارتان را زماني که آشفته و غيرسازماندهي شده است، مديريت نکنيد، مي تواند عملکرد کلي شما را کاهش دهد. شلوغي محيط مي تواند تمرکز انسان را از کار اصلي پرت کند و در بدترين حالت، فرد از کار اصلي خود غافل شود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4474/بي-نظمي-را-از-سر-راه-تان-برداريد
بستن   چاپ