آریا جوان
دوست داشتن چه نشانه هايي دارد؟
شنبه 31 تير 1396 - 6:55:28 AM
آريا

جوانان نيوز- نقطه ‌عطف عشق در جامعه ما ازدواج است. روز به روز از تعداد ازدواج‌هاي اجباري کاسته شده و دختر و پسر، ‌خودشان تصميم به ازدواج با هم مي‌گيرند. در چنين شرايطي وجود شق و محبت بين طرفين، يکي از ‌عوامل مهم و تعيين‌کننده در اين تصميم است. پس مي‌توان به اين نتيجه رسيد که تقريبا تمام ازدواج‌هاي امروزي ‌با عشق آغاز مي‌شود. اما مهم، سرنوشت اين عشق است که به کجا کشيده خواهد شد و ‌چه بلايي سر آن مي‌آيد و در زندگي زناشويي بعد از ازدواج چه نشانه‌هايي از آن باقي مي‌ماند.‌

‌براي آن که بتوانيم به کسي محبت کنيم ابتدا بايد ديدگاه طرف مقابل را درباره محبت کردن بدانيم، اين کار ‌را بايد قبل از ازدواج انجام دهيم تا ببينيم آيا کسي را که مي‌خواهيم به عنوان همسر انتخاب کنيم با روحيات ما ‌همخواني دارد يا خير؟‌

‌براي يافتن اين ديدگاه بايد اين سوال را از خود و طرف مقابلتان بپرسيد که به نظر شما اگر کسي شما را دوست ‌داشته باشد چگونه بايد آن را ابراز کند و به تعبيري ديگر مظاهر محبت و عشق چيست؟
 
در جواب اين سوال، ‌ديدگاه همه راجع به محبت معلوم مي‌شود. بعضي‌ها محبت را بيشتر در ماديات مي‌بينند مثلا از گرفتن يک کادوي ‌گرانقيمت مي‌فهمند که کسي دوستشان دارد. بعضي‌ها گفتار عاشقانه را دوست دارند و مي‌خواهند کسي که ‌دوستشان دارد دائما به آنها ابراز علاقه کلامي کند و بسياري از نمودهاي ديگر محبت و عشق ورزيدن که بر ‌اساس سليقه و شخصيت‌هاي متفاوت، متغيرند.
 
پيدا کردن اين ترجيحات در خود و طرف مقابل، به ما اين امکان را ‌مي‌دهد که محبت خود را آن طور که مي‌خواهيم به همسرمان ابراز کنيم و نتيجه مطلوبي بگيريم.‌وقتي کسي را دوست داريم، تنها با گفتن "دوستت دارم" نمي‌توانيم به او ثابت کنيم که حقيقتا دوستش داريم. عشق و محبت، احساسي است که در ما نسبت به ‌کسي به دلايل مختلفي ايجاد مي‌شود.
 



وقتي کسي را دوست داريم به خاطر اين دوست داشتن خيلي کارها ‌مي‌کنيم و خيلي از رفتارها را انجام نمي‌دهيم :

1- ‌به او دروغ نمي‌گوييم

دروغ گفتن و هر نوع پنهان کاري نسبت به شخصي که دوستش داريد نه تنها حس اعتماد طرفين را از بين خواهد برد بلکه تداومي را براي ابراز دوستي در پي نخواهد داشت. چرا که در يک ارتباط زناشويي توام با عشق و محبت تنها راستي و صداقت است که بنيان تمام رفتارهاي منجر به پذيرش متقابل را بوجود مي آورد.

2- غرورش را نمي‌شکنيم

گاهي وقت ها شکستن غرور شايد براي رسيدن به خيلي چيزها خوب باشه ولي نه به اين شکل که صراحتا براي طرف مقابل بکار ببريد. چون اين کار يکنوع خورد کردن شخصيت و ايجاد تنشي را در پي خواهد داشت که شايد در يک زمان کوتاه جبران اينکار چندان هم ساده نباشد.

3- ‌‌به خانواده‌اش و کساني که دوست دارد احترام مي‌گذاريم
 
‌همسر شما از دل يک خانواده آمده است که اگر آن خانواده نبود، همسر شما نيز امروز در کنار شما نبود، پس به ‌خاطر وجود همسرتان که دوستش داريد بايد از خانواده‌اش سپاسگزار باشيد و به خاطر وي به آنها احترام ‌بگذاريد و مطمئن باشيد که همسر شما قدردان اين احترام خواهد بود.

4- ‌او را به باد نقدهاي بيرحمانه نخواهيم گرفت
 
اين به معني تاييد همه جانبه همسرتان نيست چون هر کسي ايراداتي دارد، اما اگر کسي بخواهد هميشه تنها ايرادات ‌شما را بگويد قطعا خسته خواهيد شد. هميشه نقاط مثبت را در کنار نقاط منفي ببينيد تا به همسرتان احساس ‌ارزشمند بودن بدهيد و از بهانه گيري و ايرادهاي بي‌خود بپرهيزيد.

5- با او لجبازي نمي‌کنيم
 
وقتي همسرتان را دوست داشته باشيد در برابر ‌خواسته‌ها و رفتار او موضع گيري و لجبازي نمي‌کنيد.

6- وقتي اشتباهي در قبال همسر خود مرتکب مي‌شويم براحتي و بدون قيد و شرط از او عذرخواهي ميکنيم

اشتباه کردن در زندگي، اجتناب ناپذير است و يکي از راه‌هاي برطرف کردن اثرات اين اشتباه در ذهن طرف مقابل، ‌عذرخواهي است که اين عمل در برابر کسي که دوستش داريد بايد برايتان بسيار راحت باشد چرا که غرور در ‌برابر معشوق جايي ندارد.

7- ‌او را در کارها و تصميماتمان دخيل مي‌کنيم
 
وقتي همسرتان را دوست داشته باشيد هميشه مي‌خواهيد نظر او را ‌راجع به همه چيز جويا شويد و کاري کنيد که او را خوشحال مي‌کند، پس هميشه با او مشورت مي‌کنيد و ‌تصميمات خود را به تنهايي نمي‌گيريد.

8- اگر مخالفتي با او داريم با آرامش قانعش مي‌کنيم
 
اختلاف نظر هم در زندگي زناشويي اجتناب ‌ناپذير است اما ‌برخورد همسران در اين اختلاف نظرها مي‌تواند آن را مشکل ساز و يا سازنده کند. پس اگر همسرتان را دوست ‌داشته باشيد با آرامش با او سخن مي‌گوئيد و دليل مخالفت‌تان را روشن و واضح برايش توضيح مي‌دهيد و آنگاه ‌مي‌توانيد قانعش کنيد.

9- به او در کارهايش کمک مي‌کنيم
 
زن و مرد بايد در همه چيز با هم همکاري داشته باشند. درست است که اين دو، ‌در زندگي وظايف مشخصي دارند اما امروزه اين مرزها کمرنگ شده و زن و مرد در بيرون و داخل خانه در همه ‌چيز همکاري مي‌کنند. پس به راحتي مي‌توان اين کمک کردن را در زندگي امروزه معني کرد.‌‌

10- اگر گاهي حوصله ندارد و غمگين است به او کمک مي‌کنيم

اگر همسرتان غمگين يا عصباني يا بي‌حوصله است ‌اگر دوستش داشته باشيد تمام تلاشتان را مي‌کنيد که اين احساس منفي را از او دور کنيد يا اگر لازم باشد به او ‌فرصت دهيد تا بتواند به حالت عادي برگردد نه اين‌که بيشتر به او خرده بگيريد و او را ناراحت‌تر کنيد. گاهي ‌آرامش داشتن در برابر کسي که عصباني است او را بيشتر عصباني مي‌کند. اگر همسرتان را عصباني کرديد با ‌آرامش بي موقع خود، او را عصباني‌تر نکنيد چرا که او فکر مي‌کند آنقدر برايش ارزش نداريد که وقتي ناراحت ‌است عين خيالتان نيست.

11- ‌مي‌توانيم به راحتي اشتباهات او را ببخشيم و فراموش کنيم
 
درست است که بعضي اشتباهات بخشودني ‌نيست اما تعداد آنها بسيار کم است و معمولا در زندگي اشتباهات کوچکي پيش مي‌آيد که مي‌توان با محبت از آنها ‌گذشت و با صحبت‌هاي منطقي، از بروز دوباره آن جلوگيري کرد.

12- ‌از اينکه در کنارش هستيم خوشحاليم و نمي‌خواهيم از کنارش فرار کنيم
 
بعضي از زن و شوهر‌ها دائما ‌مي‌خواهند از هم فرار کنند و تنها باشند و يا وقت خود را با ديگران بگذرانند. درست است که ممکن است گاهي انسان، به ‌تنهايي و خلوت کردن نياز پيدا کند اما طبيعتا در اکثر اوقات از اينکه در کنار فردي که دوستش داريد هستيد لذت ‌مي‌بريد و مي‌شود اين خوشحالي و لذت را نشان دهيد تا همسرتان بداند که در کنارش خوشحاليد.

13- با لذت، گذشت خواهيم کرد و تمام چيزهاي خوب را براي همسرمان مي‌خواهيم
 
اين گذشت به معني ناديده ‌گرفتن خودتان نيست بلکه وقتي کسي را دوست داريد اول به او مي‌انديشيد و بعد به خودتان.

14- ‌در جمله‌هايمان کمتر از "من" استفاده مي‌کنيم و بيشتر از او و خوبي‌هايش مي‌گوييم

با کاربرد اين روش در واقع کارهايي که ‌خودمان از همسرمان انتظار داريم مي‌تواند فهرست خوبي از اين دسته باشد.‌


http://www.javanannews.ir/fa/News/4475/دوست-داشتن-چه-نشانه-هايي-دارد؟
بستن   چاپ