آریا جوان
براي صبحانه بهتر است چه بخوريد؟
يکشنبه 1 مرداد 1396 - 2:19:41 PM
آريا
جوانان نيوز- همه‌ي ما شنيده‌ايم که صبحانه، مهمترين وعده‌ي غذايي است و دلايل خوبي هم براي اين ادعا وجود دارد. برخي از مطالعات شهودي مي‌گويند خوردن صبحانه براي کاهش وزن مفيد است، ريسک بيماري‌هاي قلبي را کاهش مي‌دهد و مي‌تواند مصرف روزانه‌ي ويتامين، مواد معدني و فيبرتان را افزايش بدهد. معمولاً تأکيدهايي که وجود دارد در اين مورد است که براي صبحانه «چه» بايد بخوريم، اما اينکه بعد از بيدار شدن از خواب، چقدر بايد تا خوردن صبحانه فاصله بگذاريم، بستگي به چند عامل دارد.
يک توصيه‌ي کلي که در مورد زمان خوردن صبحانه مطرح است مي‌گويد، بهتر است در عرض يک ساعت بعد از بيدار شدن از خواب، صبحانه بخوريد تا انرژي مورد نياز بدن، بعد از يک شب چيزي نخوردن، تأمين شود. اما اين بدان معنا نيست که زودتر يا ديرتر از يک ساعت بعد از بيدار شدن از خواب، خوردن صبحانه فايده‌اي ندارد. بعضي از مطالعات نشان مي‌دهند افرادي که بيشتر غذاهاي مصرفي‌شان را بعداً در طول روز مي‌خورند، نسبت به آن‌هايي که بيشتر غذاي مصرفي‌شان را، در ساعات ابتدايي روز مي‌خورند، موفقيت کمتري در کاهش وزن دارند. بنابراين به طور کلي، بيشتر خوردن در ساعات اوليه روز، بهتر از خوردن در ساعات بعدي، روي کاهش وزن و همچنين سلامت عمومي تأثير دارد.
فوايد خوردن صبحانه‌ي سالم و کامل
تحقيقاتي که روي افراد موفق در کاهش وزن و حفظ وزن ايده‌آل انجام شد نشان داد، بيش از سه چهارم اين افراد، هر روز صبحانه مي‌خوردند. به گفته‌ي محققان، خوردن صبحانه مي‌تواند کليد حفظ دست‌آوردهاي کاهش وزن باشد.
مطالعه‌ي ديگر نيز نشان داد، مرداني که معمولاً عادت داشتند از خوردن صبحانه فرار کنند، حدود 25 درصد بيشتر در معرض مرگ ناشي از بيماري قلبي بودند. آن‌هايي که عادت به خوردن صبحانه ندارند، معمولاً در ساعات بعدي روز، بيشتر احساس گرسنگي کرده و شب هم غذاي بيشتري مي‌خورند. افرادي که صبحانه مي‌خورند، معمولاً رژيم غذايي سالم‌تري دارند، زيرا مي‌توانند ويتامين، مواد معدني و فيبر بيشتري مصرف کنند.
فوايد زودتر صبحانه خوردن
چرا صبحانه با سلامتي، ارتباط نزديکي دارد؟ ثابت شده که علاوه بر اهميت دادن به محتواي صبحانه، مهم دانستن زمان خوردن آن هم در سلامتي مؤثر است. مطالعه‌اي که در سال 2013 انجام شد، زنان دچار اضافه وزن و چاق را به مدت 12 هفته، در دو گروه متفاوت قرار داد. هر دو گروه، رژيم غذايي مشابه با کالري‌هاي يکسان داشتند. تنها تفاوت اين بود که يک گروه، صبحانه‌ي بسيار مفصل و شام مختصر مي‌خوردند اما گروهي ديگر، صبحانه‌ي مختصر و شام بسيار مفصل مي‌خورند.
دانشمندان دريافتند گروهي که صبحانه‌ي مفصل خورده بودند در مقايسه با گروه ديگر، کاهش وزن بيشتري داشته و دور کمرشان هم کاهش سايز بسيار زيادي داشت. تحقيق ديگري هم با تمرکز روي زمان‌بندي خوردن صبحانه انجام شد و نتيجه اينکه آن‌هايي که اصلي‌ترين وعده‌ي غذايي يعني صبحانه را ديرتر مي‌خوردند، در مقايسه با آن‌هايي که زودتر صبحانه مي‌خوردند، بعد از 20 هفته، کاهش وزن کمتري داشتند.
چقدر بايد صبر کنيم و بعد صبحانه بخوريم؟
زمان بهينه‌اي براي خوردن صبحانه وجود ندارد. بسته به برنامه‌ي روزانه‌تان، هر وقت که برايتان زمان مناسب‌تري بود مي‌توانيد صبحانه بخوريد، حتي اگر به محض بيدار شدن از خواب و قبل از انجام هر کار ديگري باشد. برخي از کارشناسان توصيه مي‌کنند بهترين زمان خوردن صبحانه، چيزي بين 30 تا 60 دقيقه بعد از بيدار شدن از خواب است. منطق پشت اين توصيه اين است که، وقتي از خواب بيدار مي‌شويد، يعني 6 تا 8 ساعت چيزي نخورده‌ايد، و اگر هر چه زودتر صبحانه بخوريد، به متابوليسم‌تان کمک بيشتري مي‌کنيد.

صبحانه
اگر عملاً برايتان اين امکان وجود ندارد که به محض بيدار شدن صبحانه ميل کنيد، جاي نگراني نيست، هر وقت که توانستيد بخوريد، خوب است. اگر عادت داريد صبح‌ها ورزش کنيد، مي‌توانيد خوردن صبحانه را به بعد از ورزش موکول کنيد، هيچ ايرادي ندارد. بعد از ورزش، بدن شما آماده‌ي دريافت سوخت و انرژي است، پس حتماً بايد بعد از ورزش، چيزي بخوريد.

اگر اشتهايي به خوردن صبحانه نداريد، آيا بايد حتماً چيزي بخوريد؟
با اين وجود که دلايل زيادي براي خوردن صبحانه وجود دارد، اما برخي از مطالعات نشان داده‌اند، فرار از خوردن صبحانه چندان هم مضر نيست!
مثلاً، مطالعه‌اي که در سال 2014 صورت گرفت اين‌طور نتيجه داد؛ چيزي که در ساعات بعدي روز مي‌خوريد، بسيار تاثيرگزارتر است. اگر دليل اشتها نداشتن شما به صبحانه اين است که شب، غذاي سنگين مي‌خوريد، مي‌توانيد مصرف غذاي بيشتر را به ساعات اوليه‌ي روز موکول کنيد.
اگر هم عادت داريد عمده‌ي غذاهايتان را در ساعات اوليه روز بخوريد، ولي فقط نمي‌توانيد بعد از بيدار شدن صبحانه بخوريد و اشتها نداريد، چيز بدي نيست. بهتر است تصوير کلي برنامه‌ي غذايي در تمام طول روز را بيشتر مورد توجه قرار دهيد.
براي صبحانه بهتر است چه بخوريد؟
خوردن غلات شيرين صبحانه يا کيک و شيريني، فوايد خوردن صبحانه را به شما نمي‌رساند. به طور کلي مهم است که در هر زماني از روز، غذاهاي سالمي بخوريد، صبحانه اهميت بيشتري از اين جهت نيز دارد. صبحانه‌اي انتخاب کنيد که شامل ميوه، سبزيجات، غلات کامل، بنشن، پروتئين و چربي‌هاي سالم باشد. لازم نيست فانتزي باشد! مي‌توانيد ماست يوناني، موز و يک مشت آجيل ميل کنيد. اگر هم معمولاً صبح‌ها احساس تشنگي مي‌کنيد، مي‌توانيد اسموتي درست کنيد و از نوشيدنش لذت ببريد، براي صرفه‌جويي در وقتتان هم مي‌توانيد، صبحانه‌تان را شب قبل آماده کنيد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4481/براي-صبحانه-بهتر-است-چه-بخوريد؟
بستن   چاپ