آریا جوان
آيا سيگار مي تواند مشکلات رواني و اضطراب شما را کاهش دهد؟
سه شنبه 3 مرداد 1396 - 1:55:45 PM
آريا
جوانان نيوز- آيا سيگار مي تواند مشکلات رواني و اضطراب شما را کاهش دهد؟
آيا سيگار کشيدن از استرس داشتن شما کم مي کند و مي تواند مشکلات رواني و اضطراب شما را کاهش دهد ؟پاسخ اين سوالات را در ادامه مطلب بخوانيد.
تا مدت‌هاي طولاني، تصور مي‌شد که افراد پراسترس‌تر براي آرام کردن خود، تمايل به سيگار کشيدن دارند. امروزه همه مي‌دانند که اين تصور کاملاً اشتباه است. احتمال مشکلات اضطرابي در بين سيگاري‌ها بيشتر است، احتمال بروز اضطراب بين سيگاري‌ها 5. 5 برابر (550% برابر) ديگران و احتمال بروز عارضۀ وحشت در بين آن‌ها 15 برابر (1500% برابر) ديگران است، در نتيجه، سيگار افراد را مضطرب مي‌کند!

بنابراين به نظر مي‌رسد، اينکه گفته مي‌شود نيکوتين سيگار باعث آرامش و آسودگي مي‌شود، دامي بيش نيست! اگر شما هم احساس مي‌کنيد که دخانيات استرستان را افزايش مي‌دهند، از اين به بعد ديگر سراغ اين مواد نرويد و شيوۀ آرام شدنتان را تغيير دهيد.

- علت سيگار کشيدن در زمان‌هاي استرس را تشخيص دهيد
به طور مثال، در دوران امتحانات، به عنوان بهانه‌اي براي استراحت سيگار مي‌کشيد. چرا نوع ديگري از استراحت را براي خود در نظر نمي‌گيرد؟ مثلاً يک چاي بنوشيد يا از خانه بيرون برويد و هوايي بخوريد، گل‌ها را آب بدهيد، چند صفحه داستان طنز بخوانيد و…

اگر زماني که رئيستان به شما فشار مي‌آورد، استرس داريد، شايد بتوانيد با يکي از همکارانتان صحبت کنيد، سئوالات بيشتري بپرسيد، يا حتي برايش توضيح دهيد که رئيستان چگونه با شما حرف زده است… زماني که احساس اضطراب و استرس مي‌کنيد، به طور خودکار دنبال راه حل ديگري جايگزين سيگار بگرديد.

- روش ديگري براي رفع استرس بيابيد، دخانيات کمکي به شما نمي‌کنند!
سيگار کشيدن، بعضي اوقات، يک سري چيز‌ها را از بين مي‌برد. شايد به نظر برسد که سيگار کشيدن گاهي اوقات خشونت را هدايت مي‌کند. بنابراين مي‌توانيد به جاي سيگار کشيدن خمير نان را در دستتان ورز بدهيد و يا يک آدامس بجويد و ... . پس مي‌بينيد که به جاي سيگار کشيدن مي‌توان با روش‌هاي ديگر هم برخي معضلات را از بين برد. برخي اوقات افراد به خاطر تنهايي سيگار مي‌کشند. بنابراين وقتي که تنها هستيد به جاي سيگار کشيدن به يکي از دوستانتان تلفن کنيد. با اين کار احساس تنهايي کمتري مي‌کنيد و روش مناسب تري را هم برگزيده‌ايد.

علت سيگار کشيدن, اختلالات رواني در افراد سيگاري, راههاي ترک سيگار
با ترک سيگار، افسردگي کاهش مي‌يابد.

- سيگار کشيدن، آرامش بخش است؟
گوش دادن يک موسيقي 2 يا 3 دقيقه‌اي هم مي‌تواند شما را آرام کند… پس چرا سيگار؟ هر کسي مي‌تواند دنبال چيزي بگردد که متناسب با شخصيت و روحيات اوست. مثلاً آليس وقتي که عصبي است، يک توپ خميري را در دستانش ورز مي‌دهد. خودش مي‌گويد: خنده دار است، اما اين کار حس خوبي به من مي‌دهد.

هلن دندان‌هايش را مسواک مي‌زند! او در اين باره مي‌گويد: سر کار، زماني که دلم مي‌خواهد سيگار بکشم، زماني را به مسواک زدن دندان‌هايم اختصاص مي‌دهم. اين کار باعث خوشبو‌تر شدن دهانم نسبت به زماني که سيگار بکشم، مي‌شود! حداقل 4 بار در روز اين کار را انجام مي‌دهم، اين کار باعث کم شدن دفعات سيگار کشيدن خواهد شد.

- براي کمتر مضطرب بودن، سيگار کشيدن را متوقف کنيد!
کساني که سيگار را ترک کرده‌اند، کمتر از سيگاري‌ها مضطرب هستند. بنابراين اگر سيگار را ترک کنيد، خيلي سريع متوجه فوايدش خواهيد شد. اين فوايد زماني بيشتر خواهد شد که ياد بگيريد اضطرابتان را بشناسيد و قبل از ترک سيگار راه حل‌هاي ديگري براي آن بيابيد. براي اينکه کمک بيشتري به خودتان بکنيد، مي‌توانيد به مشاوراني که در اين زمينه فعاليت دارند، مراجعه نماييد. بعد از حدود 4 هفته پس از ترک سيگار، متوجه خواهيد شد که اضطرابتان نسبت به قبل کاهش چشم گيري داشته است.

- آيا مي‌دانستيد که سيگار کشيدن مي‌تواند شما را افسرده کند؟
مشاهده شده در افرادي که سيگاري‌هاي قهاري هستند و ميزان مصرفشان بالا است، نيکوتين احتمال ابتلا به افسردگي را در آن‌ها افزايش مي‌دهد. در موارد ترک سيگار، افسردگي کاهش مي‌يابد.
احتمال خودکشي در بين سيگاري‌ها بالا‌تر از ديگران است. احتمال تمايل به خودکشي در بين سيگاري‌هايي که کمتر از 25 نخ سيگار در روز مي‌کشند دو برابر ديگران و بين کساني که بيشتر از 25 نخ مي‌کشند، 4 برابر بقيۀ افراد است. در موارد ترک سيگار، افسردگي بين 3 هفته تا 3 ماه کاهش مي‌يابد و سقوط قابل توجهي در ميزان آن مشاهده مي‌شود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4498/آيا-سيگار-مي-تواند-مشکلات-رواني-و-اضطراب-شما-را-کاهش-دهد؟
بستن   چاپ