آریا جوان
لوازم آرايشي ارگانيک بي خطر است؟!
چهارشنبه 4 مرداد 1396 - 3:05:25 PM
آريا
جوانان نيوز- دکتر حسين فودازي متخصص آنکولوژي (سرطان شناسي) بيان کرد: بحث استفاده از محصولات آرايشي و خطرات ناشي از مصرف آن ها موضوع تازه اي نيست چرا که از ابتداي قرن بيستم صنعت توليد مواد آرايشي به عنوان يک صنعت پيشرو کار خود را آغاز کرده و از همان دوران بسيار پول ساز بود. در نيمه هاي قرن بيستم با شناخت بهتر از مواد شيميايي و استفاده آن ها در اين صنعت منجر شد تا مواد آرايشي با ماندگاري بالا توليد شود.
وي در ادامه افزود: متاسفانه با توليد اين دسته از محصولات مشکلاتي به وجود آمد که براساس تحقيقات انجام شده انواع مواد آرايشي، حدود 8هزار ماده و ترکيبات مختلف را بوجود مي آورد که حدود يک سوم آن ها داراي مواد شيميايي هستند که در ساخت اين محصولات استفاده مي شود. مصرف اين مواد مسلما بدون عارضه نيست و حتي برخي از اين مواد شيميايي در دفع سموم آفات و غلات و کشاورزي نيز استفاده مي‌شود.
به گفته فودازي، مواد آرايشي و بهداشتي ارگانيک که در برخي فروشگاه ها تبليغ مي شود در واقع به صورت 100درصد ارگانيک نيست و به طورحتم از مواد شيميايي براي ساخت آن ها استفاده شده است. يکسري از اين ترکيبات که باعث ايجاد مشکلات مي شوند، ماده اي است با عنوان «رنگ قطران زغال سنگ» که به وفور از اين ماده در محصول آرايشي استفاده مي شود که سرطان زايي اين مواد نيز ثابت شده است. به عبارتي اين مواد ترکيبي از رنگ ها و فلزات سنگين هستند که عوارض شديدي را به همراه دارد.
دبير انجمن راديوتراپي و انکولوژي ايران متذکر شد: يکي ديگر از ترکيباتي که در اين صنعت استفاده مي شود «سرب» است. اين ماده به عنوان يکي از فلزات سنگين شناخته شده که در محصولات آرايشي بخصوص در رژ لب ها بيشترين کاربرد را دارد، علت استفاده از اين فلز به دليل ايجاد ماندگاري و در واقع يک نوع طراوت در رنگ آن مي شود. اما همان طور که مي دانيم استفاده از فلزات سنگين مسموميت هاي شديد، اختلالات عصبي، اختلالات خوني و در نهايت بروز سرطان مي شود.
اين سرطان شناس خاطرنشان کرد: «فرمالدئيد» يکي از ديگر مواد مورد استفاده شده در صنعت لوازم آرايشي و بهداشتي است. فرمالدئيد به عنوان ماده‌ نگه دارنده و روشن کننده به رنگ‌ها افزوده مي شود. استنشاق گاز فرمالدئيد مشکلات ريوي را به همراه دارد و استفاده آن ها در صنعت آرايشي و بهداشتي مي تواند حساسيت هاي شديد تنفسي را براي افراد رقم زند.
وي شايع ترين مواد شيميايي موجود در لوازم آرايش را «پارابن» ها دانست و افزود: اين مواد به عنوان نگه دارنده در تمامي ترکيبات محصولات آرايشي و بهداشتي استفاده مي شوند که بي شک موجب بروز اختلالات هورموني در دوران بارداري و بلوغ مي شود.
فودازي هشدار داد: ترکيبات آرايشي کم و بيش داراي يکسري مواد شيميايي مضر براي بدن هست، اما مواد آرايشي که به صورت استاندار تهيه مي شود در مجموع اين مواد مضر را کمتر داراست. لذا توصيه مي شود با توجه به مصرف اين دسته از محصولات، نمي شود به کلي استفاده از آن ها را محدود کرد اما حتي الامکان براي کودکان، زنان در دوران بارداري و شيردهي محدوديت مصرف داشته باشند چرا که در غير اين صورت با مشکلاتي چون اختلالات عصبي، اختلالات هورموني و تيروئيدي، اختلالات خوني و در نهايت در دراز مدت موجب بروز سرطان هاي خوني و پوستي مي شود. همچنين در زمان خريداري توصيه مي شود از مراکز معتبر آرايشي و بهداشتي اين دسته از محصولات را تهيه کنيد.

اين متخصص توصيه کرد: افراد در زمان خريد حتما ترکيبات محصول آرايشي را بررسي کنند و اگر موادي چون سرب و آرسنيک در آن موجود بود از خريداري آن به شدت خودداري کنند. يکي از روش هاي تشخيص سريع سرب در مواد آرايشي اين است که مقداري از محصول را به پوست ماليده و با يک طلا کمي روي آن بکشيد اگر رنگ آن تيره شد محصولا داراي فلزات سنگين بوده و از استفاده آن خودداري کنيد.
دبير انجمن راديوتراپي و انکولوژي ايران در پايان گفت: لاک ها و رژلب ها که بسياري از والدين براي کودکشان استفاده مي کنند داراي مواد شيميايي هستند که ماده نگهدارنده موجود در آن بسيار زياد است. لازم به ذکر است مصرف طولاني مدت اين مواد مشکلات خوني و سرطان هاي پوستي را براي افراد رقم مي زند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4501/لوازم-آرايشي-ارگانيک-بي-خطر-است؟!
بستن   چاپ