آریا جوان
مردان متأهل سالم ترند يا مردان مجرد؟
شنبه 7 مرداد 1396 - 9:59:35 AM
آريا
جوانان نيوز- ازدواج و سلامت قلب

ازدواج اگر يک سپر محافظ در برابر بيماري هاي قلبي نباشد، قطعا يک واکسن موثر است. پزشکان ژاپني معتقدند مرداني که هرگز ازدواج نکرده اند، سه برابر بيشتر در معرض بيماري هاي قلبي قرار مي گيرند. دانشمندان در اين مطالعه 3682 مرد بزرگسال را مورد بررسي قرار دادند و به اين نتيجه رسيدند که مردان متاهل از نظر عوامل خطرسازي مثل چربي بدن، فشار خون، ديابت و کلسترول از بقيه مردان سالم تر هستند.

دانشمندان استرس در زندگي زناشويي را عامل بزرگ ناراحتي هاي قلبي در مردان مي دانند و معتقدند اين استرس چند برابر بيشتر از استرس هاي شغلي است. بيماري عروق کرونر و فشار خون بالا و نارسايي قلبي بيشتر در زندگي هاي پر سروصدا و پرتنش خودش را نشان مي دهد، اما يک ازدواج موفق باعث سلامت مرد و البته قوي شدن قلب او مي شود.

طي يک تحقيق ديگر که در مرکز پزشکي «Lagone» دانشگاه نيويورک انجام شد، محققان دريافتند که زنان و مردان متاهل پنج درصد کمتر دچار بيماري هاي قلبي و عروقي مي شوند.

مردان متأهل سالم ترند يا مردان مجرد؟


در مطالعه ديگري که در دانشگاه ايالتي ميشيگان انجام شد، دانشمندان به اين نتيجه رسيدند ارتقاي سلامتي در مردان فقط در گرو زندگي موفق است؛ يعني در واقع کيفيت يک زندگي باعث سلامت قلبي مردان مي شود. در غير اين صورت مردان مجرد حال و روز بهتري نسبت به اين مردان دارند.

ازدواج و سرطان

شواهد کمي وجود دارد که نشان بدهد ازدواج خطر ابتلا به سرطان را کم مي کند. با اين حال دانشمندان معتقدند ازدواج مي تواند روند درمان را تغيير بدهد و عوض کند. در يک مطالعه، دانشمندان به اين نتيجه رسيدند که بهبود و بقا در بيماراني که ازدواج کرده اند در مقايسه با مرداني که در آن مرحله شريک زندگي شان را از دست داده اند، بيشتر است؛ اما در يک مطالعه ديگر که دانشمندان دانشگاه ميامي در يک دوره هفده ساله روي 143,063 مرد مبتلا به سرطان پروستات انجام دادند، به اين نتيجه رسيدند که مردان متاهل 69 ماه بيشتر شانس بقا و زنده ماندن دارند.

مرداني که از همسران شان جدا شده اند 30 ماه بيشتر زنده مي مانند و مردان مجرد حدود 48 ماه بيشتر شانس زندگي دارند.

محققان دانشگاه هاروارد و ucla در سرطان مثانه هم به اين نتيجه رسيده اند که مردان متأهل 69 ماه بيشتر شانس زنده ماندن دارند.

سلامت روان

درست است که يک ازدواج ناموفق و زندگي زناشويي پر از فراز و نشيب و دعواها و درگيري ها مي تواند مردها را تا مرز جنون جلو ببرد؛ اما رابين سيمون استاد جامعه شناسي دانشگاه ويک فارست معتقد است ازدواج طولاني موفق به سلامت روان کمک مي کند. او پس از مطالعاتي که روي صدها مرد متاهل انجام داد، به اين نتيجه رسيد که در افراد متاهل علائم کمتري از افسردگي وجود دارد.

او معتقد است ازدواج باعث مي شود حمايت اجتماعي مرد بيشتر شود و مرد از نظر عاطفي و مالي احساس بهتر اعتماد به نفس بالا و عزت نفس بيشتري دارد.

سيمون معتقد است مردان مجردي که در جمع هاي دوستانه هستند و هيچ وقت احساس تنهايي نمي کنند هم از نظر سلامت رواني در وضعيت بهتري هستند و البته مجرداني که کنج عزلت گزيده اند و بيشتر در تنهايي خود غرق هستند، در اين گروه جاي ندارند و امکان اين که به بيماري هاي رواني مبتلا شوند، به مراتب بيشتر است.

ازدواج و چاقي

متأهل ها بيشتر از مجردها براي کم کردن وزن تلاش مي کنند. يک مطالعه نشان داد که مردان متاهل 25 درصد بيشتر از مردان مجرد چاق مي شوند. مردان مجرد هم از مردان متأهل بيشتر ورزش مي کنند و توجه بيشتري به ظاهر و اندام خود دارند.

در اين مطالعه ثابت شده که مردان مجرد خيلي بيشتر از متاهل ها به دور کمر و شکم خود حساسيت نشان مي دهند و سعي مي کنند روي يک وزن ثابت بمانند. البته اين تحقيقات در مورد زنان هم مشابه است. درصد چاقي در زنان متاهل خيلي بيشتر از زنان مجرد است. محققان معتقدند زنان مجرد براي اين که هنوز همسر مناسب خود را پيدا نکرده اند و براي اين که در دور رقابت با بقيه دخترها بازنده نباشند، مدام مجبور هستند وزن خود را چک کنند و رژيم هاي غذايي مختلف را تجربه کنند.

طول عمر و ازدواج

داشتن خانواده و فرزند به مردان کمک مي کند که طول عمر بيشتري نسبت به همتايان مجرد خود داشته باشند.يک مطالعه نشان داده است مردان متأهل کمتر از مردان مجرد دست به خودکشي مي زنند و ميل به زندگي و طول عمر در آنها بيشتر است.

محققان دريافته اند که مردان متأهل به دليل مسئوليتي که حس مي کنند، بيشتر به فکر سلامتي خود و چکاپ و دوري از مواد مخدر و ...هستند. محققان معتقدند مردان متأهل بعد از عمل جراحي روند بهبودي شان خيلي سريع تر از مردان مجرد است. البته خيلي ها معتقدند اين موضوع به دليل داشتن يک پرستار شبانه روزي به نام همسر است اما محققان معتقدند فرد بيمار بعد از جراحي به دليل اين که هر روز همسر و فرزندانش را در کنار خود مي بيند، از نظر رواني بيشتر براي بهبود آماده مي شود.

مردان متأهل سالم ترند يا مردان مجرد؟


دعواهاي خانوادگي و طلاق

يک ازدواج خوب مي تواند سلامت انسان را بهبود بخشد، اما اختلافات زناشويي مي تواند عوارض جبران ناپذيري براي مردان و البته زنان داشته باشد. در مطالعه اي که «MRFIT» روي 10,904 مرد ازدواج کرده انجام داده، مشخص شد مرداني که از يک زندگي پر از تنش بيرون آمده اند و طلاق گرفته اند 37 درصد بيشتر از مرداني که در اين نوع ازدواج ها مانده اند، زنده مي مانند و طول عمر مي کنند. به طور مشابه يک مطالعه که در بريتانيا، روي 10 هزار کارمند دولت با روابط پرتنش انجام شده، نشان مي دهد آنها 34 درصد بيشتر در خطر ابتلا به حملات قلبي و آنژين و حتي خودکشي قرار دارند.

پس در اين مورد مردان مجردي که در سکوت و آرامش زندگي مي کنند، در شرايط بهتري هستند. مردان مجردي که حتي رابطه دوستي و آشنايي هم با کسي ندارند و در سکوت و آرامش و بدون درگيري زندگي مي کنند دچار ناراحتي ها قلبي مي شوند اما نه به اندازه مردان متاهل و يا کارمنداني که در محيط پر تنش کار مي کنند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4508/مردان-متأهل-سالم-ترند-يا-مردان-مجرد؟
بستن   چاپ