آریا جوان
فوايد شگفت انگيز چند دقيقه مطالعه در روز
دوشنبه 9 مرداد 1396 - 2:51:54 PM
آريا
جوانان نيوز- مطالعه از برخي جهات بسيار شبيه به شکلات تلخ است. هنگام مطالعه احساسي خوشايند و ناپايدار در انسان شکل مي گيرد، اما به واسطه زياده روي در آن لزومي ندارد دچار احساس گناه شويد. هر دو آنها سرشار از فوايد مختلف و تقريبا بدون جنبه هاي منفي هستند.
هر چه بيشتر در مطالعه غرق مي شويم، بيشتر از آن چيزي که هستيم و شرايطي که در آن قرار داريم فاصله مي گيريم. از کاهش استرس تا تشخيص احساسات ديگران در ادامه با برخي دلايل که بر مطالعه کردن تاکيد دارند، بيشتر آشنا مي شويم.
مطالعه مغز شما را روشن مي کند
مطالعه بخش هاي عصب شناختي در مغز را تحريک مي کند زيرا در تجربه اي جديد زندگي مي کنيد و خود را در محيطي جديد احساس مي کنيد. به عنوان مثال، پژوهشگران در اسپانيا طي يک مطالعه دريافتند که خواندن کلمه «دارچين» بخش هاي وابسته به حس بويايي در مغز را فعال مي کند. به طور مشابه، مطالعه اي ديگر در فرانسه نشان داد که مطالعه درباره اقدامات (به عنوان مثال، پابلو توپ را شوت کرد) قشر حرکتي مغز را تحريک مي کند.
داستان درک ما از يکديگر را شکل مي دهد
به گفته کيت اوتلي، استاد روانشناسي شناختي در دانشگاه تورنتو و رمان نويس، اگر درباره ژنتيک مطالعه کنيد، نکات جديد درباره ژن ها ياد مي گيريد. اگر داستان مطالعه کنيد درباره مردم، ديگران و خودتان آموزه هاي جديد فرا مي گيرد. مطالعه فرصتي مناسب را براي غرق شدن يک فرد در افکار و احساسات فردي ديگر فراهم مي کند. پژوهش ها نشان داده اند که اين شرايط مي تواند به افزايش همدلي و توانايي اجتماعي منجر شود.
داستان هاي عاشقانه و کاراگاهي از بهترين گزينه ها براي شکل گيري همدلي محسوب مي شوند و اوتلي رمان «غرور و تعصب» اثر جين وبستر را يکي از رمان هاي ايده آل در اين زمينه عنوان کرده است.
کتاب ها موجب افزايش شادي شما مي شوند
پژوهش هاي گذشته نشان داده اند که تجربيات زندگي در مقايسه با ماديات شادي بيشتري را براي انسان به ارمغان مي آورند، اما اين پايان داستان نيست. نتايج مطالعه اي جديد که در نشريه Journal of Consumer Psychology منتشر شده است، نشان مي دهد که محصولات تجربي که براي خلق يا ارتقا تجربيات زندگي طراحي شده اند، مانند کتاب ها، از تقويت کننده هاي شادي هستند. محصولات ورزشي، بازي هاي ويدئويي و آلات موسيقي نيز در اين فهرست قرار مي گيرند.
مطالعه مي تواند به افزايش حس رضايت نيز کمک کند. مطالعه اي که در دانشگاه تگزاس شمالي انجام شد، نشان داد، افراد مسن که همچنان به مطالعه و يادگيري ادامه مي دهند هرچه بيشتر از زندگي خود رضايت دارند.
مطالعه موجب کاهش استرس مي شود
گم کردن خود در دنياي يک کتاب ممکن است گزينه اي کارامد در کسب آرامش باشد. پژوهشگران در دانشگاه ساسکس طي يک مطالعه دريافتند که مطالعه يکي از بهترين گزينه ها براي مقابله با استرس محسوب مي شود و کارايي آن در اين زمينه از گوش دادن به موسيقي، پياده روي، و نوشيدن چاي و قهوه نيز بيشتر است. استرس مي تواند موجب افت سطوح انرژي شما شود، در ميل جنسي اختلال ايجاد کند و حتي ابتلا به بيماري را به همراه داشته باشد. تنها شش دقيقه مطالعه براي کاهش سرعت ضربان قلب و تسکين تنش عضلاني کفايت مي کند.
کتاب ها ماده خاکستري مغز را تقويت مي کنند
غرق شدن در دنياي يک کتاب خوب مي تواند سد دفاعي خوبي در برابر از دست دادن حافظه ايجاد کند. مطالعه اي که توسط مرکز پزشکي دانشگاه راش انجام شده و در نشريه Neurology منتشر شد، نشان داد که انجام منظم فعاليت هاي تحريک کننده ذهني در زندگي، مانند مطالعه، مي تواند آهنگ زوال شناختي را به ميزان 32 درصد کاهش دهد. مطالعه اي ديگر نيز نشان داد، افرادي که فعاليت هاي مغزي مانند مطالعه، بازي شطرنج و حل جدول را انجام مي دهند، دو و نيم برابر احتمال کمتري دارد به بيماري آلزايمر مبتلا شوند.
باز کردن کتاب ذهن شما را باز مي کند
مطالعه موجب باز شدن ذهن انسان مي شود و مي تواند ديدگاه فرد نسبت به موضوعات مختلف از نژاد تا مليت، رنگ پوست و ... را تغيير دهد. يکي از بزرگترين فوايد مطالعه شناخت افراد ديگر، در جوامع ديگر، و خارج از حباب فرديتي است که يک نفر دور خود شکل مي دهد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4524/فوايد-شگفت-انگيز-چند-دقيقه-مطالعه-در-روز
بستن   چاپ