آریا جوان
چرا فوت کردن شمع براي سلامتي خطرناک است؟
سه شنبه 10 مرداد 1396 - 2:13:42 PM
آريا
جوانان نيوز- محققان دانشگاه کلمسون در کاروليناي جنوبي متوجه شدند که بزاق دهان ما که با فوت کردن شمع کيک تولدمان منتشر مي شود مي تواند باکتري هاي موجود روي خامه يک کيک را تا 1400 درصد افزايش دهد. سرپرست اين تيم تحقيقاتي ايده انجام اين پژوهش را از تجربه شخصي خودش به عنوان يک پدر در مورد دخترش گرفت و آنها با مطالعه گروهي از دانشجويان مقطع کارشناسي اين دانشگاه سعي کردند تا آنها را متوجه ايمني غذايي و اهميت اين موضوع کنند.
محققان يک رويه خامه اي را روي قطعه اي فويل که بالاي يک چرخ کيک-مانند بود و شمع در آن جا سازي شده بود گذاشتند و قبل از فوت کردن شمع ها همگي پيتزا خوردند تا جشن تولد را شبيه سازي کنند و به غده هاي بزاق کمک کنند تا به ترشح و فعاليت مشغول باشند. سپس شمع ها را روشن و آنها را فوت کردند. براي شمردن باکتري ها هم، لايه خامه اي را با آب ضدعفوني شده رقيق کردند و سپس آن را روي ظرف هاي آگار پخش کردند تا باکتري ها در آن رشد کنند. هر کدام از کلوني هاي روي آگار نشان دهنده يک سلول باکتري حاصل از آن خامه بود.

نتيجه اين بود که باکتري هاي بسيار زيادي پيدا شدند اما نکته جالب تر اين بود که از قرار معلوم، هر فوت به انواع متفاوتي از باکتري ها منتج مي شود. به طور متوسط فوت کردن شمع مي تواند به رشد 14 برابري باکتري هاي روي خامه کيک منجر شود. با اين حال در يک مورد اين اتفاق با افزايش بيش از 120 مرتبه رخ داد که نشان مي دهد افراد خاصي مي توانند ناقل باکتري هاي بيشتري در مقايسه با ديگران باشند.

اما به گفته محققان نبايد به خاطر اين موضوع ايده فوت کردن شمع را از سرتان بيرون کنيد. دهان انسان پر از باکتري است و بيشتر آنها مضر نيستند. علاوه بر اين اگر قرار بود فوت کردن شمع روي کيک تولد واقعاً منجر به گسترش بيماري هاي مهلک شود در حال حاضر بسياري از کودکان تنها به همين دليل روانه بيمارستان مي شدند، اما اين اتفاق رخ نمي دهد.

اين اولين بار نيست که از اين نوع تحقيقات انجام مي شود؛ در سال 2015 نيز پژوهشي نشان داده بود کساني که دوست دارند چيپس را دوبار خيس کنند و سپس بخورند نه تنها با اين کار مرتکب يک عمل ناخوشايند اجتماعي مي شوند بلکه مي تواند احتمال انتشار بيماري هاي عفوني را بالا ببرند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4530/چرا-فوت-کردن-شمع-براي-سلامتي-خطرناک-است؟
بستن   چاپ