آریا جوان
نکاتي درباره خودباوري، انگيزه و اعتماد به نفس
يکشنبه 15 مرداد 1396 - 2:01:43 PM
آريا
جوانان نيوز- دليل آن اين است که باور نداريم که توانايي انجام آن را داريم يا اينکه انگيزه‌اي براي انجام آن نداريم. ممکن است به‌خاطر ترس از شکست باشد که معمولا بخاطر اعتماد نداشتن به توانايي‌هاي خودمان ايجاد مي‌شود. انگيزه نياز به اعتماد‌به‌نفس دارد. توصيه‌هاي زير در اين زمينه مي‌تواند به شما کمک کند.


نکاتي براي خودباوري

داوطلب شويد: هيچ چيز بيشتر از کمک کردن به ديگران و بهتر کردن زندگي آنها احساس بهتري به شما نمي‌دهد. احساس مفيد بودن و دوست داشته شدن به شما احساس اعتماد و ارزش مي‌دهد!

ليست تهيه کنيد: ليستي از همه کارهايي که در طول زندگي‌تان توانسته‌ايد در آن موفق شويد، تهيه کنيد. بعد مي‌توانيد هر بار که موفقيت جديدي به دست آورديد، آن را به اين ليست اضافه کنيد.

اطرافتان را با کساني پر کنيد که حمايتتان مي‌کنند: اگر دور و برتان آدم‌هاي عيب‌جو زياد باشد، حرف‌هاي آنها مي‌تواند بر درک شما از خودتان تاثير منفي بگذارد. تا زماني‌که نتوانيد مسائل زير را قبول کنيد، بهتر است اين افراد را از زندگي‌تان بيرون کنيد يا ارتباطتان را با آنها کم کنيد.

اينکه بدانيد حرف‌هاي آنها فقط نظر شخصي خودشان است. اينکه بدانيد نظرات آنها برابر با واقعيت نيستند. اينکه ياد بگيريد همه چيز را به خودتان نگيريد.آدم‌هايي با ارزش‌ها و علايق شبيه به خودتان پيدا کنيد که از شما حمايت کرده و براي پيشرفت تشويقتان کنند. وقتي اطرافتان را با افرادي اين‌چنيني پر کنيد، اعتماد و اطمينان آنها به شما انگيزه و اعتمادبه‌نفس خواهد داد.

اگر هنوز به چيزي که مي‌خواهيد نرسيده‌ايد، خودتان را بپذيريد: براي اينکه خودتان را باور کنيد، اول بايد خودتان را بپذيريد. چطور مي‌توانيد به چيزي اعتماد کنيد که به طور کامل قبولش نداريد؟ اگر خودتان را قبول نداشته باشيد، يعني قسمت‌هايي از خودتان را رد کرده يا حتي از آن نفرت داريد.

در چنين شرايطي باور قلبي ايجاد نمي‌شود.بعضي باور دارند که خيلي راحت مي‌توانيد تصميم بگيريد که خودتان را بپذيريد، اگر شما هم مي‌توانيد اينکار را بکنيد، خيلي عالي است. اما براي همه به اين سادگي‌ها نيست.وقتي بچه بوديم، قسمت عمده‌اي از اعتمادبه‌نفسمان از حرف‌هايي که ديگران درموردمان مي‌زدند ناشي مي‌شد. اما براي خيلي‌ها اين‌طور نيست. خيلي‌ وقت‌ها حتي وقتي بچه هستيم نمي‌توانيم حرف ديگران را درمورد خودمان قبول کنيم و به همين خاطر مجبور مي‌شويم خودمان ياد بگيريم که چطور خودمان را باور کنيم.

تمرکزتان را تغيير دهيد: روي چيزي که در زندگي‌تان کم يا اشتباه است تمرکز نکنيد. درعوض، سعي کنيد براي چيزهايي که داريد و همه قسمت‌هاي خوب زندگي‌تان شکرگزار باشيد.هربار که احساس مي‌کنيد به چيزي منفي فکر مي‌کنيد، آن را با يک چيز مثبت و چيزي که براي آن شکرگزاريد جايگزين کرده و لبخند بزنيد.

وارد چالش شويد: فرصت‌هايي ايجاد کنيد که بتوانيد به خودتان ثابت کنيد بيشتر از آن چيزي هستيد که باور داريد. کسي که الان باور داريد هستيد، احتمالا توسط ديگران تعريف شده و نظر آنها بوده است.مي‌توانيد از کم شروع کنيد؛ در يک کلاس جديد ثبت‌نام کنيد يا در کارگاهي شرکت کنيد که چيزي به شما آموزش مي‌دهد که در آن ضعف داشتيد.

به يادگيري و رشد ادامه دهيد: هرچه بيشتر بدانيم و درک کنيم، بهتر مي‌توانيم با موقعيت‌هاي مختلف کنار بياييم. اين شامل يادگيري درمورد خودتان هم مي‌شود، به دست آوردن خودآگاهي.براي اين منظور بايد زياد بخوانيد، کلاس‌هاي مختلف برويد و در سمينارها و کارگاه‌هاي مختلف شرکت کنيد. نوشتن خاطرات روزانه هم ابزارهايي عالي براي کشف خودتان است.کشف کنيد که شما چطور کار مي‌کنيد و آدم‌ها به طور کل چطور کار مي‌کنند. اين دانشتان را بالا برده و مي‌توانيد از اين دانش در موقعيت‌هاي مختلف زندگي استفاده کنيد. با اين کار تجربه کسب مي‌کنيد و تجربه نيز علم و خرد شما را بالا مي‌برد. اين علم و آگاهي هم اعتماد‌به‌نفستان را بالا مي‌برد.


نکاتي براي خودباوري

هدف تعيين کنيد: هدف‌هايي کوچک، قابل دستيابي و کوتاه‌مدت براي خود تعيين کنيد تا به خودتان ثابت کنيد که مي‌توانيد به آنچه در ذهنتان است و براي آن تلاش مي‌کنيد، برسيد.

با توقعات خودتان زندگي کنيد، نه توقعات ديگران: خيلي اوقات، نداشتن اعتمادبه‌نفس از اين واقعيت ناشي مي‌شود که به دنبال اهداف ديگران براي خودمان هستيم، نه هدف‌هاي اصلي خودمان. اين وظيفه شما نيست که انتظارات ديگران از خودتان را برآورده کنيد. وظيفه شما اين است که براي توقعات خودتان زندگي کنيد، آرزوهاي خودتان را دنبال کنيد و از استعدادها، مهارت‌ها و نعمت‌هايي که داريد استفاده کنيد.

از مقايسه کردن خودتان با ديگران دست بکشيد: ظاهر، موفقيت‌ها، داشته‌ها و همه چيزهاي ديگر، براي خودتان است. شما همه ابزارهاي لازم براي رسيدن به اهداف خودتان را داريد، نه اهداف ديگران.براي باور کردن خودتان، بهترين‌ها را برايتان آرزو مي‌کنيم. مطمئن باشيد تلاش براي به دست آوردن اين باور، بسيار ارزشمند است.وقتي خودتان را باور داشته باشيد، همه چيز ممکن مي‌شود!

http://www.javanannews.ir/fa/News/4894/نکاتي-درباره-خودباوري،-انگيزه-و-اعتماد-به-نفس
بستن   چاپ