آریا جوان
چرا کمال گرايي چيز خوبي نيست؟
يکشنبه 15 مرداد 1396 - 2:04:22 PM
آريا
جوانان نيوز- کمال گرايي به ذهنيت صفر و يک (يا اين يا هيچ چيز) مرتبط است. يا يک چيز عالي و کامل است يا به دردنخور؛ فقط يک راه درست وجود دارد و بقيه همه اشتباه هستند.

در ادامه به نه دليلي اشاره مي کنيم که کمال گرايي باعث شکستتان مي شود.

چرا کمال گرايي چيز خوبي نيست؟


1. هيچ گاه کاري را به پايان نخواهيد رساند.

براي افراد کمال گرايي که استانداردهاي بالايي براي خود تعريف کرده اند، پروژه هاي کاري به پايان نمي رسند چرا که هيچ گاه هيچ پروژه اي به حد کمال نمي رسد. در نتيجه به عنوان يک کمال گرا بايد هميشه روي يک پروژه کار کنيد ولي هرگز نتوانيد آن را کامل کنيد. زماني که داشتم اولين کتابم به نام «خودِ شادِ شما: نسخه نهايي شادي» را مي نوشتم، بيش از دو سال براي اين کار زمان گذاشتم زيرا دوست داشتم آن را به کامل ترين و بهترين شکل ممکن وارد باز کنم. شايد شما در مورد وب سايت جديدتان، اي ميلي که براي مشتري جديد مي نويسيد يا مقاله اي که به عنوان بخشي از برنامه بازاريابي خود در نظر گرفته ايد، اين حساسيت را داشته باشيد. اين به تعويق انداختن ها در نهايت مانع رشد کسب و کارتان مي شود.

2. دچار استرس مي شويد.

کمال گرايي مسئله اي به شدت استرس زاست زيرا همواره در مورد کامل کردن همه چيز نگران هستيد. هيچ چيز هميشه آن قدر که بايد خوب نيست، و همين ذهنيت مانع از اين مي شود که نسبت به کار و زندگي تان احساس رضايت داشته باشيد.

3. ريسک نمي کنيد.

اگرچه هميشه دوست داريد همه چيز در نهايت کمال خود باشد، اما کمال گرايي نوعي ترس از شکست نيز در خود دارد. در نتيجه، اين ذهنيت برايتان پيش مي آيد که «اگر نمي توانم اين کار را در حد کمال انجام دهم، پس اصلا امتحانش هم نمي کنم.» پس به دنبال کار جديد نمي رويد و مقاله اي که مدت ها روي آن کار کرده ايد را هم منتشر نمي کنيد. در يک جمله مي توان گفت «ترس از شکست باعث شکستتان مي شود.»

چرا کمال گرايي چيز خوبي نيست؟


4. خلاقيتتان سرکوب مي شود.

اگر همواره در مورد انجام دادن کامل کارها (و شکست نخوردن) استرس داشته باشيد، آنگاه خلاقيت و قوه تخيلتان سرکوب مي شود؛ و نوآوري که براي ايجاد تغييرات مثبت و کسب موفقيت عامل مهمي به حساب مي آيد، در افراد کمال گرا وجود ندارد.

5. به آب و آتش مي زنيد تا همه را شاد و راضي نگه داريد.

به عنوان يک فرد کمال گرا اغلب دوست داريد مردم از شما خوششان بيايد و نظر مثبت و خوشايندي در موردتان داشته باشند. شما به دليل تفکر صفر و يکي تان اين طور فکر مي کنيد که اگر مردم شما را دوست داشته باشند، آدم خوبي هستيد و اگر از شما خوششان نيايد، به هيچ دردي نمي خوريد. و اگر بخواهيد همه را راضي نگه داريد، در فرآيند تصميم گيري تان به مشکل بر مي خوريد و از مکالمات مهم اجتناب مي کنيد تا کسي از شما آزرده نشود. به همين دليل با مشکلات زيادي در محل کار مواجه خواهيدشد.

6. به شدت از ديگران انتقاد مي کنيد.

افراد کمال گرا هميشه در حال قضاوت کردن خودشان هستند. و به دليل آنکه اغلب رفتارهاي دروني مان به تعاملات روزمره نيز سرايت مي کند، احتمالا به قضاوت کردن ديگران نيز مي پردازند. اين گون افراد براي ديدن اشتباهات ديگران چشمي تيزبين و گاهي رفتاري خشونت آميز دارند. اگر بخواهيد بيش از حد از ديگران انتقاد کنيد، در کارهاي گروهي به مشکل بر مي خوريد.

چرا کمال گرايي چيز خوبي نيست؟


7. نمي توانيد کاري را به شخص ديگري واگذار کنيد.

کمال گرايي باعث مي شود نتوانيد مسئوليت هاي کاري را به شخص ديگري واگذار کنيد. ذهنيت «يا اين يا هيچ چيز» باعث مي شود فقط يک روش را روش درست بدانيد و راه حل ديگران را براي انجام دادن کارها به هيچ وجه نپذيريد. و به دليل آنکه ديگران نيز هميشه با شما هم عقيده نيستند، ممکن است روششان را قبول نکنيد و تصميم بگيريد که خودتان تمام کارها را انجام دهيد. عدم واگذاري مسئوليت هاي متفاوت به افراد مناسب باعث افزايش فشار کاري روي شما و ايجاد مشکلاتي در سازمان خواهدشد.

8. همه چيز را به خود مي گيريد.

فرد کمال گرا در رابطه با ارزش هاي شخصي اش شرطي شده است؛ يعني به خود کاملا ايمان دارد. پس اگر کارها روي روال پيش برود. اگر مردم دوستش داشته باشند، اگر کار درستي انجام دهد، همه و همه به خاطر گل روي او بوده است! اما امان از روزي که بازخورد منفي بشنود. کمال گرايان معتقدند يا موفق مي شوند يا شکست مي خورند. هيچ حد ميانه اي وجود ندارد. پس هر بازخورد منفي اي را به خود گرفته و فکر مي کنند که شکست خورده اند.

9. هيچ گاه استراحت نمي کنيد.

ذهنيت کمال گرايي تا زماني که کاري انجام نشده باشد، چيزي به اسم استراحت يا سرگرمي نمي شناسد! البته کار هم هيچ گاه به آن شکلي که آنها مي پسندند انجام نخواهدشد و در نتيجه تنها چيزي که براي فرد مي ماند، خستگي مفرط کاري و رها کردن کسب و کار است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/4895/چرا-کمال-گرايي-چيز-خوبي-نيست؟
بستن   چاپ