آریا جوان
کار و استرس، شما را هم از زندگي انداخته؟
دوشنبه 16 مرداد 1396 - 3:18:08 PM
آريا
جوانان نيوز- خيلي از ما بدون آنکه بدانيم، شغل‌مان را با خود به خانه مي‌آوريم. کار، استرس‌برانگيز است، اما وقتي که قرار است استراحت کنيم، از لحظه‌اي که پا را از محل کارمان به بيرون مي‌گذاريم تا صبح روز بعد که دوباره به آن برمي‌گرديم، معمولا اجازه مي‌دهيم استرس کاري همراه ما وارد محيط خانه شود.

دلايل زيادي وجود دارد که چنين مي‌کنيم، اما براي اينکه چرا بايد آن را متوقف کنيم، دلايل بسيار مهم‌تري وجود دارد. براي‌تان مي‌گوييم چطور مي‌توانيد آگاهانه استرس کاري‌تان را در محل کار خود جا گذاشته و بدون آن پا به محيط آرامشبخش خانه بگذاريد تا هم از ميزان استرس‌ شما و ساير اعضاي خانواده کم شود و هم شادتر و راضي‌تر باشيد.

چطور کارمان را با خود به خانه مي‌بريم؟

در مسير برگشت به آن فکر مي‌کنيم
مسير محل کار به منزل مي‌تواند زماني براي لذت بردن از شروع تايم استراحت باشد يا زماني براي فکر کردن در مورد استرس‌هاي روزي که پشت سر گذاشته‌ايم؛ مرور ذهني اشکالات و مسائل ريز و درشت و انديشيدن به هر چيزي که در چالش‌هاي کاري روي دوش ما سنگيني مي‌کنند، اين انتخاب خود ِ ماست. واقعيت اين است که در بيشتر موارد افراد، دومي را انتخاب مي‌کنند در حاليکه اولي، يعني لذت بردن از تمام شدن تايم کاري، بسيار بسيار مفيدتر است.

مشکل اينجاست که اگر اجازه دهيم استرس همراه ما باشد، مي‌تواند بيشتر و بزرگ‌تر هم بشود. اگر اين جملات براي‌تان آشناست پس وقت آن است که از مسير برگشتن به خانه‌تان جهت رها شدن از استرس استفاده کنيد.

در مورد مشکلات کاري‌مان با همسرمان حرف مي‌زنيم
شکايت از کار و مسائل مربوط به آن پيش همسرمان، يکي از مشغوليات افرادي است که شغل‌هاي پراسترس دارند. شايد در لحظه‌ي اول خوب به نظر برسد اما به مرور زمان اثرات مخربي خواهد گذاشت. هر چند سرکوب احساسات هم راه درستي نيست اما اگر زماني را که مي‌توانيم در کنار عزيزان‌مان به خوشي سپري کنيم، با پرداختن به تمام استرس‌ها و دغدغه‌هاي کاري، از دست خواهد رفت.

طبيعتا هر چه زمان کمتري را به شکايت و آه و ناله کردن اختصاص دهيم، زمان بيشتري براي پرداختن به چيزهايي خواهيم داشت که ما را شاد و راضي مي‌کنند. خودتان بررسي کنيد و ببينيد در هفته چقدر براي شکايت و انتقال استرس خود وقت مي‌گذاريد و چقدر براي ساير کارها وقت باقي مي‌ماند..

در مورد همکاراني که با آنها مشکل داريم زياد فکر مي‌کنيم
اين خيلي طبيعي است که در مواجهه با افرادي که ناراحت‌مان مي‌کنند به دنبال حمايت عاطفي از عزيزان خود باشيم. اما تمرکز و توجه بيش از حد به استرس‌هايي که همکاران‌مان ايجاد مي‌کنند يعني بيش از حد وقت گذاشتن براي همين آدم‌ها و در نتيجه محروم کردن خودمان و اعضاي خانواده‌مان از اوقات خوش و آرامشبخش ِ در کنارهم بودن. اگر شما هم جزو افرادي هستيد که زياد به مسائل بين خود و همکارتان مي‌پردازيد و مي‌بينيد استرسي که او براي‌تان ايجاد کرده، به محيط خانه‌تان هم رخنه کرده پس بهتر است براي توقف اين حالت، يک تصميم کارآمد بگيريد.

به جاي ريلکس کردن، مدام نگران کارمان هستيم
اگر در محل کار، با استرس‌هاي شديدي روبرو هستيد يا شغلي داريد که دردسرساز و مسئله‌آفرين است، به سختي مي‌توانيد هنگام ترک محل کار، اين بخش شلوغ را از مغزتان دور کنيد، ولي بايد سعي کنيد براي زمان تفکر خود، حد و مرزهايي قائل شويد؛ نگران نباشيد، اين مشکلات جايي نمي‌روند! همين جا در محل کارتان مي‌مانند تا شما مجددا فردا سرکارتان برگرديد و به آنها بپردازيد!

خودمان را مغلوب فرض مي‌کنيم
اگر شما هم تمام اين مسائل را داريد، اجازه ندهيد اين موضوع هم استرس‌هاي شما را مضاعف کند. اين نسبتا طبيعي است که وقتي در محل کارتان نيستيد هم استرس آن را داشته باشيد، پس خودتان را سرزنش نکنيد. در عوض به اين دقت کنيد که چطور مي‌توانيد حد و حدود استرس‌تان را تعيين کرده و وقتي در محل کار حضور نداريد، از زندگي‌تان لذت ببريد.

غلبه بر استرس
بعضي وقت‌ها لازم است هيچ کاري نکنيم و فقط بنشينيم و از زمان حال لذت ببريم

چطور استرس‌مان را در محل کار جا بگذاريم

قبل از ترک محل کار، کشتي استرس‌هاي‌تان را به لنگرگاه ببنديد
يکي از ابتدايي‌ترين و بهترين راههاي جا گذاشتن استرس در محل کار، آماده شدن قبل از ترک آنجاست. براي خودتان يک ليست از کارهايي که بايد انجام دهيد تهيه کنيد تا وقتي برگشتيد، بدانيد چه بايد بکنيد و آشفته نشويد، اين کار قبل از ترک محل کار، اين اطمينان و خاطرجمعي را به شما مي‌دهد که تا فردا، لازم نيست نگران چيزي باشيد، چون وقتي وارد محل کارتان شويد دقيقا مي‌دانيد چه بايد بکنيد.

اگر اين احتمال وجود دارد که در مورد مسائل حل‌نشده‌ي کاري‌تان بعد از ورود به خانه هم فکر بکنيد و استرس بگيريد، مي‌توانيد پيش‌دستي کنيد و ليستي از راه‌حل‌هاي ممکن را قرار است تا خانه با شما بيايند تهيه کرده و در دفتر کارتان بگذاريد تا به خودتان يادآوري کنيد که به اندازه‌ي کافي روي‌شان فکر کرده‌ايد و حالا ديگر وقت رها کردن و استراحت کردن است. فردا که به محل کارتان برگرديد، شرايط براي‌تان واضح‌تر و بهتر خواهد بود.

براي بعد از تايم کاري‌تان، برنامه داشته باشيد
درست مانند بچه‌ها که اگر ساعت خواب مشخص داشته باشند، بهتر و باکيفيت‌تر مي‌خوابند، شما هم اگر روتين مشخصي براي بعد از پايان کارتان داشته باشيد، خيلي بهتر مي‌توانيد بعد از يک روز سخت کاري، ذهن‌تان را استراحت دهيد. حتي اين کار باعث مي‌شود يک عادت ذهني براي ريلکسيشن روحي داشته و از استرس رها شويد.

روتين شما مي‌تواند شامل چيزهاي ساده‌اي چون يک تنفس عميق و با تمرکز، هنگام خرج از محل کار باشد تا آگاهانه به خود يادآوري کنيد که اکنون هم از نظر جسمي محل کارتان را ترک مي‌کنيد و هم از نظر ذهني. يکي از خبره‌هاي مسائل زناشويي توصيه مي‌کند، يک تنفس عميق، تکان دادن دست‌ها و پاها به عنوان رها کردن‌شان از استرس و کار و ... و جا گذاشتن تمام مسئوليت‌ها و استرس‌ها در پشت در، کمک زيادي در اين زمينه مي‌کند.

مي‌توانيد اگر وقت داريد به يک تفريح کوچک مورد علاقه‌تان بپردازيد يا اينکه يا يک دوست يا همسرتان به يپاده‌روي برويد. ب هر حال اين شما هستيد که بايد طبق سليقه و روحيه‌ي خودتان، راهي پيدا کنيد، آن را تبديل به يک عادت کرده و ادامه دهيد.

از مسير برگشت به خانه و زماني که برايش صرف مي‌کنيد لذت ببريد
چه با اتومبيل خودتان به خانه برگرديد، چه پياده و چه با وسيله‌ي نقليه‌ي عمومي، اگر استرس‌هاي کارتان را در ذهن داشته باشيد يا اجازه دهيد ترافيک و ... روي شما اثر بگذراند، استرس‌تان بيشتر خواهد شد. اگر يک برنامه ريزي خوب داشته باشيد مي‌توانيد از اين زمان هم بهره ببريد نه اينکه مانعي ديگر براي خود بتراشيد. يکي از راهها اين است که به کتاب‌هاي صوتي گوش دهيد، با سوژه‌هاي تخيلي، طنز و يا هر چيز ديگري که فکر مي‌کنيد براي بهتر کردن حال‌تان مفيد است.

گوش دادن به موسيقي هم يک تکنيک متداول براي کاهش استرس است. حتي مي‌توانيد هيچکدام از اين کارها را نکنيد و فقط با چشم‌هاي بسته بنشينيد و در ذهن‌تان داشته‌ها و نعمت‌هاي خود را بشماريد، تمام آن چيزهايي را که مي‌توانيد بابت‌شان از خداوند سپاسگزار بوده و شاد باشيد. با اين کار نه تنها زمان‌تان مي‌گذرد بلکه مي‌توانيد به يک چهارچوب فکري مثبت‌تر دست پيدا کنيد و براي وارد شدن به خانه و ديدار با عزيزان‌تان آماده شويد. مطمئن باشيد تاثير اين رويکرد مثبت را آنها نيز به محض ورود شما خواهند ديد.

وقتي به خانه رسيديم چه بکنيم

براي خودتان يک محيط آرامش بخش ايجاد کنيد
ما ساعات غيرکاري زيادي را در خانه سپري مي‌کنيم و به همين دليل، بايد محيط خانه‌مان جوري باشد که استرس‌هاي‌مان را آرام کند نه اينکه با ايجاد استرس، خسته‌ترمان کند. بهم‌ريختگي و بي‌نظمي، تاثيري واقعي و عميق بر ميزان استرس دارد پس خيلي مهم است که تا حد ممکن خانه را منظم و به دور از آشفتگي نگه داريم. يکي از موثرترين شيوه‌هاي هميشه مرتب نگه داشتن محيط منزل اين است که هر چيزي را بعد از استفاده، فورا سر جاي خود بگذاريم. ساير تکنيک‌ها را خودتان با توجه به شرايطي که داريد بهتر مي‌توانيد پيدا کنيد. اولين ويژگي يک خانه‌ي امن و آرام، نظم و ترتيب آن است.

با خودتان مهربان باشيد
به چيزهاي کوچکي فکر کنيد که مي‌توانند لبخند به لب‌هاي شما بنشانند. اين شادي‌هاي کوچک که روانشناسان به آن «دلخوشي» مي‌گويند مي‌توانند به ميزان چشمگيري روحيه‌ي ما را تقويت کنند و از استرس ما بکاهند. اين دلخوشي مي‌تواند يک فنجان چاي باشد، يا تماشاي يک برنامه‌ي کمدي مورد علاقه‌تان و يا يک پياده‌روي با يک دوست، يا يک دوش آب گرم و يا هر چيزي که کمي لذت به شما بدهد. سعي کنيد دلخوشي‌هاي متنوعي داشته باشيد تا دلزده نشويد. شما لايق اين خوشي‌ها هستيد.

تمرکز فکري را تمرين کنيد
تحقيقات علمي نشان داده آنهايي که به سطح ايده‌آلي از تفکر و خودشناسي رسيده‌اند بهتر مي‌توانند در لحظه متمرکز بمانند و حواس‌شان را از استرس‌ها و اضطراب‌هاي گذشته پرت کنند. در نتيجه توانايي‌شان براي رها کردن استرس‌هاي شغلي و لذت بردن از زماني که در آن هستند بيشتر است و به راحتي با هر چيز کوچکي، شاد مي‌شوند.

تمرين‌هاي تمرکز را انجام دهيد تا شما هم بتوانيد با تمرکز در زمان حال، شرايط مطلوب‌تري براي خود و خانواده‌تان ايجاد کنيد و مقاومت‌تان را هم در برابر تمام مسائل استرس برانگيز زندگي افزايش دهيد. يوگا و مديتيشن نمونه‌هاي موثري از اين دست تمرين‌ها هستند.

حامي پيدا کنيد
اگر نياز داريد در مورد دغدغه‌هاي‌تان حرف بزنيد خوب است يک فرد حامي که بتواند در اين شرايط پشتيبان شما باشد و به حرف‌هاي شما گوش بدهد و اين امکان را براي‌تان فراهم کند تا از استرس رها شويد، پيدا کنيد. کسي که به احساسات شما احترام بگذارد، به شما کمک کند تمرکز از دست رفته‌تان را به دست آوريد و خستگي‌ها و نااميدي‌هاي شما را به خنده‌ها و اميدها تبديل کند. گاهي يک دوست واقعي مي‌تواند تمام اين کارها را بکند. اگر باز هم آنقدر آشفته و ناآرام بوديد که همراهي يک دوست هم کاري از پيش نبرد مي‌توانيد به يک درمانگر يا روانشناس مراجعه کنيد تا کمک‌تان کند استراتژي‌هاي غلبه بر استرس را ياد گرفته و از اين حالت رها شويد.

براي اوقات غيرکاري‌تان ارزش قائل شويد
در پايان يکي از مفرح‌ترين و موثرترين راههاي رها کردن استرس شغلي در محل کار اين است که روي ارزشمند کردن ساعات غيرکاري، واقعا متمرکز شده و به آن توجه کنيم. يعني تعادل کافي و مناسب را در زندگي داشته باشيم، زماني براي تفريح و سرگرمي مورد علاقه‌مان در نظر بگيريم و داشتن روابط سالم و انرژي بخش را در برنامه بگنجانيم، عادات سالمي ايجاد کنيم که استرس را از ما دور کرده و هدف‌هايي براي خود در نظر بگيريم که به ما هيجان و انگيزه بدهد و برايش تلاش کنيم. بعضي وقت‌ها هم شايد لازم باشد واقعا هيچ کاري نکنيم و فقط بنشينيم و از زمان حال لذت ببريم، از هر آن چيزي که در لحظه روي مي‌دهد، بله گاهي «هيچ کاري نکردن» تمام ِ آن کاري است که بايد انجام دهيم!

http://www.javanannews.ir/fa/News/4973/کار-و-استرس،-شما-را-هم-از-زندگي-انداخته؟
بستن   چاپ