آریا جوان
در نيويورک تابو شکني مثبت شکل گرفت/تندرو ها مقابل روحاني موضع گيري مي کنند
شنبه 6 مهر 1392 - 3:34:29 PM
ايسنا
حشمت الله فلاحت پيشه،عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هشتم  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري آريا گفت: بنده معتقدم در نيويورک تابو شکني مثبت شکل گرفت .در طول ده سال گذشته ايران و آمريکا بارها به سمت جنگ پيش رفته اند فقط يک حماقت جنگ آورانه از سوي برخي لابي هاي قدرت در آمريکا کم بود تاجنگي خانمانسوز شکل بگيرد .از سوي ديگر در طول شش سال گذشته بدترين تحريم ها عليه ايران شکل گرفت که نمي تواند نتيجه مثبتي براي سياست خارجي ايران محسوب شود .کاري که در نيويورک انجام شد نوعي تابو شکني بود که لازم بود، انجام شود.
وي افزود:در 35سال گذشته واسطه ها تلاش مي کردند ايران و آمريکا را به هم برسانند .اما تصميم اين دو کشور براي کنار گذاشتن واسطه ها ،تعامل و حتي تقابل بين خودشان يک تصميم اساسي است.تلفن آقاي اوباما به آقاي روحاني ديدار وزاري خارجه ايران و آمريکا و سخناني که در سازمان ملل مطرح شد به نوعي کنار گذاشتن واسطه هاي بين دو کشور بود که معمولا واسطه هاي مثبتي نبودند و به عبارت ديگر حتي موضوع رابطه ايران و آمريکا به دنبال تامين منافع واسطه ها پيش مي رفت.
اين کارشناس مسائل سياسي اظهار داشت:در نيويورک تلاش شد واسطه ها کنار گذاشته شوند که گام مثبتي بوده است اما يک گام ديگر براي ارزيابي نوع تعاملي که بين ايران و آمريکا شکل گرفته است وجود دارد  اقدامات اعتماد ساز بين طرفين گام دوم بود يعني مهم اين است که دو طرف به گونه اي عمل کنند که در آينده بخشي از حساسيت ها و اختلافات که در حوزه عمل شکل گرفته کنار گذاشته شوند.مهمترين انتظار از آمريکاييها اين است که تحريم هاي کنگره آمريکا و تحريم هاي  شوراي امنيتي را عليه ايران راهبردي کنند. اوباما مي تواند از اختيارات خود استفاده کند و حداقل تحريم هاي کنگره اي را به حالت متاخر به تعليق درآورد . از سوي ديگر آمريکا در سازمان ملل مي تواند در کاهش روند تحريم ها عليه ايران مشارکت جدي داشته باشد اگر اين گام هاي عملي برداشته شود امکان رفع تنش جدي بين روابط ايران و آمريکا در مرحله سوم وجود دارد.
وي افزود:بنده در مقايسه مجموعه چراغ سبزهايي که بين ايران و آمريکا رد و بدل شده با شرايط اخير نيويورک معتقدم دو طرف به راهبردي براي کاهش تنش با يکديگر رسيده اند و فقط دو انتظار متقابل وجود دارد و آن اين است که در داخل آمريکا لابي متشکل از مرتجعين منطقه ،لابي افراطي صهيونيست ها ،لابي جنگاوران نومحافظه کار ممکن است مانع شکل گيري صداي واحد آمريکايي ها مقابل ايران شوند .در ايران نيز اين انتظار وجود دارد که گروههاي سياسي موضوع کنوني شکل گرفته بين ايران و آمريکا را برخلاف گذشته جناحي نبينند و به عنوان موضوع فراجناحي به آن نگاه کنند تا ايران در اين مذاکرات موفق عمل کند.
فلاحت پيشه با تاکيد بر اين مطلب که قاطبه اصولگرايان از اصل تنش زداي بين ايران و آمريکا حمايت مي کنند، اظهار داشت: برخي از اصولگرايان که مواضع تندتري دارند ممکن است در برابر سياست خارجي روحاني مواضع تندتري اتخاذ کنند.آقاي روحاني با شعار تنش‌زدايي از موضع  اعتدال اكنون  در معرض اجراي راهبرد خارجي خود است. او با پرهيز از شرايط  دوران  آقاي خاتمي، موضوع آمريكا را از كانون  رقابت جناحي خارج كرد و با اعلام اينكه با اختيار تام براي مذاكره آمده است ،  تلاش مي‌كند تا از موضع برتر مذاكرات ناتمام گذشته را ادامه دهد. 
وي تاکيد کرد:در يك تحليل كلي، طيف كم تأثيري از اصولگرايان  كماكان از موضع  بدبيني و توأم با انتقادات جدي به استقبال موضوع  مي‌روند و در مقابل برخي از محافل نزديك به اصلاح‌طلبان  ممكن است خوشبينانه و توأم با شتاب  خواستار سرعت بيشتر دولت  روحاني  در نزديكي با آمريكا  شوند. 

http://www.javanannews.ir/fa/News/508/در-نيويورک-تابو-شکني-مثبت-شکل-گرفت-تندرو-ها-مقابل-روحاني-موضع-گيري-مي-کنند
بستن   چاپ