آریا جوان
دست شما در جيب کيست؟
چهارشنبه 18 مرداد 1396 - 2:41:51 PM
آريا
زدواج به عنوان يک مسئوليت بسيار بزرگ و سنگين، فرآيندي است که همه جوانب زندگي فردي و اجتماعي افراد را در بر مي گيرد. به همين دليل افراد بايد قبل از پذيرش آن به برخي آمادگي ها و رشدها مجهز شوند تا شرايطي در آنها حاصل شود که شايستگي پذيرش اين امر و پيروزي در آزمون هاي سخت زندگي را داشته باشند.

بسياري معتقدند که مهمترين اين آمادگي ها رسيدن فرد به بلوغ جسمي و جنسي است. البته رسيدن به اين دو بلوغ براي ازدواج کاملاً لازم و ضروري است اما اين امر نبايد ما را از توجه به رشد جنبه هاي ديگر شخصيتي فرد مثل رشد اخلاقي، اجتماعي، اقتصادي و ... باز دارد.

رشد اقتصادي يکي از مهمترين اين جنبه هاست که گاه برخي در ازدواج به وجود آن در خود و فرد مقابل توجه نکرده و پس از ورود به زندگي مشترک و مواجهه با مشکلات، به عدم آن در خود يا فرد مقابل پي مي برند.

سوالات مهمي که ممکن است در اين راستا مطرح شود: رشد اقتصادي چيست؟ از کجا بدانيم که در ما ايجاد شده است يا نه؟ نشانه هاي آن چه هستند؟

منظور از رشد اقتصادي آن است که فرد بتواند شغلي متناسب با رغبتها، ارزشها، تحصيلات، استعدادها و توانايي هاي شخصي خود پيدا کند، مهارت هاي لازم آن شغل را بياموزد و با کسب درآمد قابل قبول بتواند خانواده خود را به شکل شرافتمندانه اي اداره کند. البته فرد علاوه بر انتخاب و انجام شغل، بايد داراي شَم اقتصادي يعني مديريت مالي، برنامه‌ريزي مالي، سرمايه‌گذاري، گسترش کار و حرفه خود و ... نيز باشد.

رشد اقتصادي در جامعه ما بيشتر مربوط به پسران است، زيرا آنها مسول اصلي تأمين نيازهاي مالي و اقتصادي خانواده محسوب مي شوند. البته وجود جنبه هاي شم اقتصادي اين رشد (مديريت مالي، برنامه‌ريزي مالي، سرمايه گذاري) براي خانم ها هم لازم و ضروري است. بنابراين هر جواني که در آستانه ازدواج قرار دارد بايد بدون توجه به موقعيت خانواده و شرايط اقتصادي خانواده خود، پيداکردن شغل و کسب مهارت هاي مربوط به شغل، مديريت مالي، برنامه ريزي مالي و... را در دستور کار خود قرار دهد.

البته گاه برخي از افراد و خانواده ها رشد اقتصادي را با داشتن توان اقتصادي بالا اشتباه مي گيرند. به بيان ديگر گمان مي کنند هر کسي دارايي بيشتري داشته باشد، رشد اقتصادي بيشتري دارد. از ديد آنها ازدواج با فردي که تمام شرايط خوب مالي چون خانه، ماشين، درآمد بالا و... را دارد درست و عاقلانه بوده و به موفقيت نزديکتر است. در حاليکه نه از نظر علمي و نه از نظر تجربي نمي توان ثابت کرد که پولدار بودن فرد نشان دهنده رشد اقتصادي اوست اما مي توان اين نتيجه را گرفت که رشد اقتصادي فرد، پيشرفت مالي وي را به ارمغان مي آورد. معمولاً اين گونه افراد به سرعت از پله هاي ترقي بالا مي روند و در زندگي موفق ترند.

نشانه هاي رشد مهارت هاي اقتصادي

-داشتن روحيه کارکردن و پذيرش شغل

-قداست قائل شدن به مقوله کار و زحمت کشيدن

-فعاليت متناسب با مهارت ها و پيشرفت درآن

-کسب مهارت لازم جهت بدست آوردن درآمد کافي براي اداره مالي خانواده

-کسب تجربه، تخصص و مهارت هاي اساسي به منظور ارتقاء شغل

-تقويت روحيه خلاقيت و ابتکارات فردي

-مهارت در مديريت و برنامه ريزي مالي در زندگي

http://www.javanannews.ir/fa/News/5097/دست-شما-در-جيب-کيست؟
بستن   چاپ