آریا جوان
کنار گذاشتن افکار منفي، با حذف باورهاي غيرمنطقي
شنبه 21 مرداد 1396 - 3:38:50 PM
بيتوته

جوانان نيوز- بديهي است كه باورهاي ما رفتارمان را شكل مي‌دهد و رفتارمان متأثر از باورهايمان است. اگر باورهاي سالم و سازنده داشته باشيم،‌ انرژي بيشتري كسب كرده و نيروي تازه‌اي براي زندگي در ما ايجاد مي‌شود. باورهاي مثبت موجب افزايش انرژي ، توليد حركت و سازندگي مي‌شود.

آيا تا به حال، به افرادي برخورده‌ايد كه دايم از خودشان انتقاد مي‌كنند و با سرزنش خود انرژي منفي در خودشان به وجود مي‌آورند و موجب ايجاد حال و هواي نامناسب در وجودشان مي‌شوند؟

بديهي است كه باورهاي ما رفتارمان را شكل مي‌دهد و رفتارمان متأثر از باورهايمان است. اگر باورهاي سالم و سازنده داشته باشيم،‌ انرژي بيشتري كسب كرده و نيروي تازه‌اي براي زندگي در ما ايجاد مي‌شود. باورهاي مثبت موجب افزايش انرژي ، توليد حركت و سازندگي مي‌شود.

از سوي ديگر باورهاي ناسالم و مخرب، كاهش انرژي، كاهش حركت و بروز رفتارهاي بيمارگونه را به دنبال دارد. از اين رو، منطقي است كه با يك اقدام جدي مقابل باورهاي غيرمنطقي ايستادگي كنيم و قبل از آن لازم است با اين باورها آشنا شويم.

فقط يك راه حل وجود دارد 

بعضي افراد هنگام برخورد با مسايل و ديگران اصرار شديدي دارند كه ثابت كنند خودشان درست مي‌گويند و بقيه افراد اشتباه مي‌كنند. اين يك باور غيرمنطقي است زيرا هر كسي به هر موضوعي از زاويه و ديد خود نگاه مي‌كند و ممكن است دو نفر در مورد يك موضوع نظر متفاوت داشته باشند و اين‌كه براي حل مشكلات، با بيان مسايل فقط يك راه حل را انتخاب كرده و سراغ راه حل‌هاي ديگر نرويم، امري غيرمنطقي است كه نتايج غيرمنطقي هم به بار مي‌آورد و گاهي نيز منجر به تنش در روابط مي‌شود.

در حالي كه براي حل مشكلات و مسايل مي‌توان از راه حل‌هاي مختلف استفاده كرد و به جاي اينكه بگوييم من تلاشم را كرده نتيجه نگرفته‌ام، بايد تلاش مجددي را شروع کرده و از كاهش انرژي خود و توليد افسردگي جلوگيري كرد. هنگام بروز مشكلات بايد انعطاف‌پذير بود.

 

افكار مثبت

کنار گذاشتن افکار منفي، با حذف باورهاي غيرمنطقي امکانپذير است

آينده ما را گذشته رقم مي‌زند 

اين باور غيرمنطقي كه ما اسير گذشته‌ايم، انرژي فعاليت و تلاش را از ما مي‌گيرد. اگر در گذشته اشتباهي پيش آمده و درست عمل نكرده‌اي، فرصت‌هايي در اختيارت هست و مي‌تواني برچسب‌هاي شكست خورده يا بدشانسي را حذف كرد.

بعضي افراد معتقدند چون گذشته نابسامان داشته‌اند و از فرصت‌ها درست استفاده نكرده‌اند، حالا محكوم به شكست و بدبختي هستند. در حالي كه با باور اين‌كه من مي‌توانم زندگيم را عوض كنم، انرژي وارد زندگي مي‌شود و افكار نو جاي افكار پريشان گذشته را مي‌گيرد. از سرزنش زندگي گذشته دست برداريد. شرايط را موجب مشكلات خود ندانيد.

هر تغييري امكانپذير نيست 

با وجود اين‌كه خيلي چيزها در زندگي قابل تغيير نيست، خيلي چيزها هم قابل تغيير است. در حقيقت چيزهاي زيادي را مي‌توان تغيير داد. به طور مثال مي‌توان وزن را كاهش داد، شغل بهتري پيدا كرد، ادامه تحصيل داد، روابط با همسر و خانواده را بهبود بخشيد، اما بعضي چيزها را هم نمي‌توان تغيير داد، يا تغيير آن از حيطه توان و اختيار ما خارج است، به طور مثال ما نمي‌توانيم رئيس اداره خودمان را عوض كنيم، اما مي‌توانيم شغل خود را تغيير بدهيم.

ما مجبور به پرداخت اجاره، قسط و شهريه هستيم، اما مي‌توانيم آنچه را كه نمي‌توانيم تغيير بدهيم، قبول كنيم. غرزدن و ميل به تغييراتي كه در حد و اختيارمان نيست، فقط موجب تنش، فرسودگي و تحريك‌پذيري ما مي‌شود.

اگر جاي ديگران بودم 

گاهي اوقات افكاري چون اين مورد كه اگر جاي فلاني بودم زندگي بهتري داشتم، انرژي منفي توليد كرده و فرد را از مسير عادي زندگي خارج مي‌كند و منجر به اضطراب و گاهي افسردگي مي‌شود. عباراتي مثل اين كه اگر مثل فلاني ثروت داشتم، حتماً شادتر بودم... افرادي كه چنين ديدگاه‌هايي دارند، فقط انرژي منفي توليد كرده و دچار عدم‌رضايت از زندگي مي‌‌شوند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/5177/کنار-گذاشتن-افکار-منفي،-با-حذف-باورهاي-غيرمنطقي
بستن   چاپ