آریا جوان
10 جاذبه طبيعي شگفت انگيز (+تصاوير)
دوشنبه 23 مرداد 1396 - 5:26:56 PM
20 ستون - گردشگري
جوانان نيوز - ديواره بزرگ مرجاني از جاذبه هاي طبيعي و ديدني در جهان
جاذبه هاي طبيعي شگفت‌انگيز
با وجود مکان هاي بسيار زيبا در جهان، ايجاد يک ليست از ده جاذبه طبيعي برتر جهان بعيد به نظر مي رسد. اين ليست جاذبه هاي طبيعي جهان است که ما فکر مي کنيم نشان دهنده بهترين چيزي است که طبيعت ارائه مي دهد.
صحراي بزرگ آفريقا (Sahara)
صحراي بزرگ آفريقا يکي از جاذبه هاي طبيعي شگفت انگيز در جهان است. صحراي بزرگ آفريقا بزرگترين صحراي داغ جهان است که بيشتر شمال آفريقا را پوشانده است، و تقريبا به بزرگي ايالت متحده مي باشد.


بر خلاف باور عموم، تپه هاي شني بزرگ، تنها بخش کوچکي از صحراي بزرگ آفريقا را تشکيل مي دهد. بسياري از بيابان ها عمدتا شامل زمين هاي بي ثمر، سخت، فلات هاي سنگي با شن و ماسه بسيار کم مي باشند. صحراي بزرگ آفريقا به طور متوسط در سال کمتر از سه اينچ باران دريافت مي کند.
خليج هالونگ باي (Ha Long Bay)
خليج ها لانگ يا خليج هالونگ در شمال ويتنام نيز از جاذبه هاي طبيعي شگفت انگيز در جهان است. خليج هالونگ دور يک خط ساحلي طولاني 120 کيلومتري واقع شده است، و به عنوان "خليج نزولي اژدها" ترجمه مي شود.


خليج هالونگ داراي هزارن جزيره است که هر کدام داراي پوشش گياهي جنگلي هستند، و تشکيل يک منظره ديدني و جذاب از ستون هاي سنگ آهکي در دريا را مي دهند. بسياري از جزيره ها تو خالي مي باشند و داراي غارهاي عظيمي هستند، و ديگر جزيره ها داراي درياچه ها و برخي روستاهاي شناور ماهي گيري مي باشند.
قله اورست (Mount Everest)
از ديگر جاذبه هاي شگفت انگيز در جهان قله اورست مي باشد. اورست با ارتفاع 8848 متر، بلندترين کوه در زمين است. اين کوه در مرز بين نپال و تبت واقع شده است. بلندترين کوه در جهان تمام کوهنوردان را از سرتاسر دنيا جذب مي کند.


اگر چه کوه هاي هشت هزار متري ديگر مانند کادو (K2) براي صعود بسيار مشکل تر هستند، اما کوه اورست هنوز هم خطرات بسياري مانند بيماري بر اثر ارتفاع زياد، آب و هوا و باد را دارد. افرادي که در طي صعود مي ميرند، معمولا همانطور رها مي شوند، و پيدا کردن اجساد آن ها نزديک مسيرهاي استاندارد کوهنوردي غير معمول نيست.
قاره قطب جنوب (Antarctica)
قاره قطب جنوب به طور متوسط، سردترين، خشک ترين و پر باد ترين قاره در اين سياره است و داراي بالاترين ميانگين ارتفاع از تمام قاره ها مي باشد.


اگر چه حدود 98 درصد از قطب جنوب توسط يخ پوشيده شده است، از نظر فني يک بيابان با بارش بسيار کم است. قاره قطب جنوب سردتر از قطب شمال است، زيرا بسياري از اين قاره بيش از 3 کيلومتر بالاتر از سطح دريا مي باشد. از آنجايي که اقيانوس منجمد شمالي، منطقه قطب شمال را پوشش مي دهد، نسبت گرماي اقيانوس از طريق توده هاي يخ منتقل مي شود. موجودات دريايي در قطب جنوب شامل پنگوئن، نهنگ آبي و خوک آبي مي شود.
ديواره بزرگ مرجاني (Great Barrier Reef)
ديواره بزرگ مرجاني نيز از جاذبه هاي طبيعي برتر جهان مي باشد. ديواره بزرگ مرجاني بزرگترين نظام صخره هاي مرجاني در جهان است که بيش از 3000 کيلومتر امتداد دارد.


اين تنها صخره در زمين است که از فضا ديده مي شود و بزرگترين ساختار واحد در جهان است که توسط موجودات زنده ساخته شده است و همچنين ميزبان حيات وحش از جمله لاک پشت سبز دريايي، دلفين، نهنگ، مارهاي دريايي و دلقک ماهي مي باشد.
گراند کانيون (Grand Canyon)
گراند کانيون در شمال آريزونا قرار دارد و جزء جاذبه هاي طبيعي شگفت انگيز در جهان مي باشد. گراند کانيون در ايالت متحده است، اين دره بيش از چندين ميليون سال است که توسط رودخانه کلرادو (Colorado River) کنده کاري شده و بيش از 1.6 کيلومتر عمق و 446 کيلومتر طول دارد.


گراند کانيون، عميق ترين يا طولاني ترين دره در جهان نيست، اما اندازه ي بسيار بزرگ و مناظر رنگارنگ و ترکيبي آن نقاط زيبا و جذابي را به گردشگران سرتاسر جهان ارائه مي دهد.
آبشار آيگاسو (Iguazu Falls)
آبشارهاي آيگاسو يا آبشار ايگواکو يکي از عجايب طبيعي جهان در مرز بين برزيل و آرژانتين است. اين نظام متشکل از 275 آبشار در امتداد رودخانه آيگاسو مي باشد.


اکثر آبشارها داراي 64 متر ارتفاع هستند. چشم گير ترين آن ها گلوگاه شيطان (Devil’s Throat) نام دارد که به شکل يو مي باشد و 82 متر ارتفاع و 150 متر عرض و 700 متر طول دارد.
آمازون (Amazon)
آمازون با حجمش بزرگترين رودخانه جهان مي باشد، و کل جريان رودخانه براي حدود يک پنجم از کل جهان حساب مي شود. اين رودخانه بيش از 3000 گونه شناخته شده از ماهي ها و گونه هاي جديد هنوز کشف نشده دارد.


جنگل آمازون نشان دهنده بيش از نيمي از جنگل هاي باقي مانده اين سياره است. به عنوان بزرگترين جنگل استوايي داراي يک تنوع زيستي بي نظير است. يکي از ده گونه شناخته شده در جهان در جنگل آمازون زندگي مي کنند.
جزيره هاي گالاپاگوس (Galapagos Islands)
جزيره هاي گالاپاگوس يک مجمع الجزاير کوچک از جزيره هاي آتشفشاني متعلق به اکوادور در اقيانوس آرام شرقي هستند. اين جزيره ها کاملا دور و جدا شده مي باشند و در 1000 کيلومتري غرب قاره آمريکاي جنوبي قرار دارند.


اين مجمع الجزاير براي اکوسيستم منحصر به فرد که از نظريه چارلز داروين از انتخاب طبيعي الهام مي گيرد، شهرت جهاني دارد. ديدن مکان هاي شگفت انگيز و حيات وحش با پيوستن به تور قايق سواري بهتر انجام مي شود. رزرو سفر به جزيره هاي گالاپاگوس از طريق يک شرکت از کشور خودتان بسيار راحت است اما اغلب گران تر مي باشد.
سِرِنگتي (Serengeti)
اکوسيستم سِرِنگتي در شمال غربي تانزانيا واقع شده و تا جنوب غربي کنيا ادامه دارد که از جاذبه هاي طبيعي شگفت انگيز جهان محسوب مي شود. اين منطقه ميزبان بزرگترين جنبش توده پستانداران زمين و مهيج ترين رويداد در قلمرو حيوانات است.


تورهاي آفريقا به دنبال يک ميليون گوزن يالدار و 2000 گورخر هستند که سفري 500 کيلومتري را از جنوب سرنگي در تانزانيا تا لبه شمالي ذخيره گاه ملي ماسايي مارا (Masai Mara) در کنيا فراهم مي کنند. اين مهاجرت بزرگ احتمالا بزرگترين نمايش سياحت اکتشافي آفريقا و استثنايي ترين شگفتي طبيعي جهان مي باشد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/5544/10-جاذبه-طبيعي-شگفت-انگيز-(-تصاوير)
بستن   چاپ