آریا جوان
آشنایی با دیدنی ها و جاذبه‌ های گردشگری چمستان
شنبه 17 شهريور 1397 - 19:57:44
آریا جوان - چمستان شهری کوچک و جز شهرستان نور است که در منطقه طبیعی فوق العاده جذابی از شمال کشور واقع شده است. اگر می‌خواهید کمی از فضای شهر نشینی فاصله بگیرید بهتر است از دیدنی ها و جاذبه‌ های چمستان دیدن کنید.

سرویس گردشگری - چمستان یکی از بخش‌های شهرستان نور و جزئی از استان مازندران است که در فاصله 180 کیلومتری تهران قرار گرفته است. شهر چمستان با شهرستان نور، آمل، بلده و بخشی از کوه‌ پایه‌های البرز همسایه است. مساحت این شهر کوچک چیزی حدود 1547 کیلومتر مربع است.
اما این کوچکی سبب نشده تا به شهری بی‌اهمیت تبدیل شود. چمستان در واقع به خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد، دارای دیدنی‌های طبیعی فوق العاده زیادی است. طبیعت جذاب، روستا‌های در دل جنگل، چشمه‌ها و آبشار‌های جذاب، همه و همه بخشی از دیدنی‌های این شهر را تشکیل می‌دهند. اگر شما هم قصد بودن در طبیعتی ناب را دارید و می‌خواهید روحتان کمی از شهر‌های شلوغ فاصله بگیرد و به آرامشی خاص دست پیدا کنید. می‌توانید چمستان را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید. ما در ادامه چند مکان طبیعی و دیدنی این شهر را به شما معرفی خواهیم کرد.
جاذبه های گردشگری و دیدنی های چمستان
1. تفریحگاه جنگلی کشپل چمستان
در فاصله 2 کیلومتری از مرکز شهر، یک جنگل فوق العاده زیبا به وسعت 7 هکتار قرار گرفته که از شمال به جاده چمستان - نور و از جنوب به کوه‌های لاویج می‌رسد. در اینجا شما می‌توانید به امکاناتی کم، اما کافی برای یک پیک نیک جنگلی به همراه خانواده دست پیدا کنید. از جمله این امکانات می‌توان به وجود آلاچیق‌ها، مغازه، سرویس بهداشتی، زمین‌های بازی و... اشاره کرد. در این پارک جنگلی چشمه‌های فراوانی وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.


2. دریاچه الیمالات
اما اگر می‌خواهید ترکیب یک دریاچه زیبا در کنار انبوه جنگل و چمن‌زار سرسبز را مشاهده کنید. باید از جاده چمستان – نور 3 کیلومتر پیش بروید. در بخش جنوبی به سمت روستای کارگرکلا، دریاچه سد الیمالات را مشاهده خواهید کرد. این دریاچه در واقع حاصل یک سد خاکی است که در دل جنگل ایجاد شده و حالا به یکی از محل‌های تفریحی در شهر چمستان تبدیل شده است. ماشین خود را باید در نزدیکی مسیر پایانی پارک کنید و حدود 10 دقیقه در جاده خاکی مال‌رو پیاده‌روی کنید.

نگران نباشید؛ مسیر فوق‌العاده آسان و زیباست. وقتی به دریاچه برسید خواهید دید که ارزشش را داشته است. خوشبختانه امکاناتی از جمله آلاچیق، رستوران، قایق سواری و ماهیگیری در کنار دریاچه فراهم است و این نظر مشکلی نخواهید داشت.

مطالب مرتبط
معرفی جاذبه های گردشگری نور دیدنی‌های بلده، از آبشار سواسره تا مناطق بکر طبیعی 3. روستای ییلاقی لاویج
امروزه افراد زیادی علاقه دارند که چند روزی را از شهر رفته و در روستا‌ها اقامت کنند. همین امر سبب گسترش روستا‌های بومگردی در سراسر ایران شده است. حالا که شما به چسمتان آمده‌اید توصیه می‌کنیم اقامت و یا حتی بازدید از روستای لاویج را به هیچ وجه از دست ندهید. روستایی بی‌نظیر که در دل دره‌ای جنگلی جای گرفته و طبیعتی چشم نواز دارد. این روستا در فاصله 17 کیلومتری جنوب شهر چمستان واقع شده است و کار بیشتر مردم آن تولید عسل طبیعی است. اگر به روستا بروید علاوه بر اقامت در آن می‌توانید از چشمه آبگرم لاویج هم استفاده کنید.

چشمه‌ای که خواص درمانی فراوانی دارد و امکانات مناسبی هم برای استفاده از آن ساخته شده است. همچنین در این روستا یک آبشار زیبا به نام "حرم او" وجود دارد که از دل زمین می‌جوشد. در کنار این آبشار هم امکانات رفاهی مناسب برای اقامت وجود دارد.


4. فیل سنگی
اگر از آب گرم لاویج حدود 10 دقیقه پیاده‌روی کنید، ناگهان با یک تکه سنگ بزرگ مواجه می‌شوید که شبیه به یک فیل است که روی زمین نشسته است. وقتی برای اولین بار این سنگ را ببینید برایتان جالب و تعجب انگیز است. این سنگ بر اثر قرار گرفتن زیر باران و فرسایش چند صد ساله به این شکل درآمده است.
دیگر جاذبه‌های گردشگری
چسمتان در شمال کشور واقع شده و هر طرف آن را نگاه کنید یک جاذبه طبیعی جذاب وجود دارد که می‌توان از گشت و گذار در آن لذت برد. مثلاً شما زمان سفر به این شهر می‌توانید برای طبیعت گردی به جنگل ایسونگ بروید، یا در جاده‌های جنگلی سوردار پیاده‌روی کنید. همچنین چشمه‌های متعدد و آبشار‌های طبیعی فراوانی در تمام این منطقه وجود دارد.علاوه‌بر این‌ها رفتن به باز‌های محلی شهر و دیدن حال و هوای آن خودش یکی دیگر از دیدنی های چمستان محسوب می‌شود. در این بازار‌ها می‌توانید انواع ماهی، سبزیجات محلی، صنایع دستی، دارو‌های گیاهی و هر محصولی که به شمال کشور اختصاص دارد را تهیه کنید. هرچند پیشنهاد ما این است که برای سوغات خود از شهر چمستان حتماً عسل طبیعی این منطقه را خریداری کنید.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک
به خاطر فاصله نزدیک شهر‌های شمالی، شما علاوه بر دیدن جاذبه‌های گردشگری چمستان، می‌توانید جاذبه گردشگری شهر‌های اطراف را ببینید. در این بین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای مثال به خانه نیمایوشیج در دهستان اوزرود سری بزنید.

یا کلیسای آنتوان مقدس که ساخت آن مربوط به سال 1974 میلادی توسط ارامنه ایرانی انجام شده است را ببینید. همچنین آبشار معروف آبپری هم نزدیک شما خواهد بود و در کنار جاده و فاصله 5 کیلومتری شهرستان نور قرار گرفته است.
کجا اقامت کنیم
معمولاً در شمال مشکل اقامتی وجود ندارد. همه جا ویلا‌های کوچک و بزرگی است که به محض ورود به شهر آن‌ها را پیدا خواهید کرد. در فصل‌هایی که بارش نیست هم می‌توانید در بیشتر پارک‌های شهر چادر بزنید. اما اگر بخواهید به هتل بروید در روستای لاویج یک هتل آپارتمان وجود دارد که قیمت آن از 100 هزار تومان برای یک اتاق 2 نفره آغاز می‌شود. همچنین می‌توانید با فاصله 20 دقیقه‌ای به شهرستان نور بروید و آنجا از اقامتگاه‌ها و هتل‌های کنار دریا استفاده کنید.

چطور به چمستان برویم
اگر فرض کنیم مبدأ شما تهران باشد، باید از سمت جاده هراز به سمت آمل حرکت کنید. منتها قبل از رسیدن به آمل، در نزدیکی هلومسر، یک تقاطع وجود دارد که شما باید به سمت راست رفته و وارد جاده امام‌زاده عبد اله شوید. از هلومسر تا چمستان حدود 26 کیلومتر و 30 دقیقه رانندگی باید کنید تا به شهر برسید.

مرتضی گودرزی

http://www.javanannews.ir/fa/News/65064/آشنایی-با-دیدنی-ها-و-جاذبه‌-های-گردشگری-چمستان
بستن   چاپ