آریا جوان
مراحل رشد کودک 18 ماهه
شنبه 17 شهريور 1397 - 19:57:47
آریا جوان - رشد کودک 18 ماهه آنقدر سریع است که شما را شگفت زده می‌کند. اکنون یک و نیم سال از تولد نوزاد شما گذشته است و او هر روز در پی یادگیری مهارتی جدید است. در این زمان شما باید فضای امن و وسیعی را برای کشف و یادگیری در اختیار او بگذارید.


سرویس مادر و کودک - اکنون که زمان تمرکز کودک بیشتر شده، ممکن است به یک بازی خاص توجه بیشتری نشان بدهد و این نقطه عطفی در رشد اوست. کودک در این مرحله برای قطع بازی خود نیاز به اخطار‌های مناسب از جانب شما دارد! اگر او درخواست شما را پذیرفت، به او اطمینان بدهید که می‌تواند به همان بازی در وقت دیگر و خیلی زود ادامه بدهد.
رشد کودک 18 ماهه از لحاظ جسمی
همزمان با پیشرفت کودک در راه رفتن و آزاد شدن دست‌ها، اکنون کودک می‌تواند در حین راه رفتن، چیزی را با خود حمل کند. این کار به استفاده از هر دو دست نیاز دارد؛ بنابراین تعادل کودک باید آنقدر پیشرفت کند تا برای حفظ خود نیاز به دست‌ها نداشته باشد. توانایی راه رفتن و درست ایستادن، دسترسی به اشیایی را که قبلا برایش غیر قابل دسترس بود، ممکن می‌کند.
این توانایی او را دستکم نگیرید، اشیایی را که ممکن است برای او خطری ایجاد کند، کاملا دور از دسترس او قرار دهید. کودک نوپا ممکن است به هر چیزی از جمله فنجان پر از چای یا قهوه داغی که آن را روی لبه میز گذاشته‌اید، چنگ بزند. این اتفاقات معمولا به خاطر رشد سریع او اتفاق می‌افتد و سرعت رشد او آنقدر زیاد است که شما را غافلگیر می‌کند.
بازی بیرون از منزل
استفاده از بدن که اکنون کودک آن را بسیار پر انرژی و با تحرک به کار می‌برد. حفظ تعادل، هماهنگی و قدرت او را بهبود می‌بخشد. در نتیجه نیاز کودک به بازی‌های بیرون از منزل بیش از آنچه که شما فکر می‌کنید می‌شود.
لباس مناسبی به او بپوشانید. لباسی که از کثیف شدن آن ناراحت نشوید و در ضمن بتواند با کمک شما با آن سرسره بازی کند.
حس ماجراجویانه سر خوردن و تاب خوردن به طور ذاتی در همه کودکان وجود ندارد و شاید کودک برای انجام این حرکات نیاز به تشویق داشته باشد. اگر او کودکان دیگر را که مشغول بازی و لذت بردن هستند تماشا کند، تشویق می‌شود. علاوه بر آن بازی با کودکان دیگر، رعایت نوبت و مراقبت از خود و دیگران را نیز به او می‌آموزد.
کودک خود را به پارک یا مکان‌های بازی ببرید. در ضمن برای آنکه سر خوردن و تاب بازی را یاد بگیرد به او اجازه دهید از یک سرسره کوتاه بالا و پایین برود.
بازی‌هایی مانند سرسره و تاب بازی به هماهنگی چشم و دست او کمک می‌کند و فعالیت بدنی همراه با آن لذت فراوانی برای او ایجاد می‌کند.
بازی‌های خارج از منزل، امکانی را فراهم می‌کند که کودک بتواند با توپ بازی کند. گرفتن و پرتاب کردن توپ نیز به هماهنگی دست و چشم کودک کمک می‌کند.
بیشتر بخوانید: بازی با کودکان، بهترین روش پرورش مغز
رشد کودک 18 ماهه از لحاظ شناختی یا ذهنی
درک کودک در این مرحله به قدری است که می‌تواند درخواست‌های ساده شما را پاسخ دهد. مثل "فنجان را به من بده". ذهن او توانایی فهم یک عمل را دارد. اما اگر همزمان چند کار از او بخواهید مثلا کتاب را زمین بگذار، کفش خود را دربیاور و در را ببند، در واقع بیش از توانایی ذهنی او توقع داشته‌اید.
زبان در حال پیشرفت کودک هنوز هم به یک کلمه محدود می‌شود. اما با تفاوت‌هایی که در لحن صدایش ایجاد می‌کند، می‌تواند معانی مختلف را به شما برساند.
آموزش مسئولیت پذیری
کودک را تشویق کنید تا پس از پایان هر بازی اسباب‌بازی‌هایش را در سبد خودش بگذارد. جمع کردن اسباب‌بازی‌ها را به بخشی از بازی کودک تبدیل کنید و هنگامی که او مایل شد در این بازی شرکت کند، بازی را برای او جذاب کنید.

رشد کودک 18 ماهه از لحاظ عاطفی
یکی از تغییراتی که در این دوره صورت می‌گیرد، این است که کودک تشخیص می‌دهد، چه کاری خوشایند شماست و چه کاری شما را ناراحت و عصبانی می‌کند. بدین ترتیب رفتار‌های متفاوتی پیش می‌گیرد تا واکنش شما را در مقابل آن‌ها ببیند. در حقیقت به نقش و تاثیر خود در محیط پیرامونش پی می‌برد. این یکی از راه‌هایی است که کودک توجه شما را به خود جلب می‌کند. بهتر است از هر گونه رفتار ناخوشایند او چشم پوشی کنید. در نتیجه او می‌فهمد که با این گونه رفتار‌ها نمی‌تواند توجه شما را جلب کند.
در این مرحله او می‌خواهد شما را خوشحال کند، بنابراین بهتر است وقتی رفتار خوبی از او می‌بینید او را تشویق کنید.
مستقل شدن
ممکن است متوجه شوید که وقتی کودک در گروهی قرار می‌گیرد، بدون اینکه با شما باشد کاملا راضی است. البته گاهی کنترل می‌کند ببیند در صورت لزوم شما در دسترس او هستید یا نه.
با این وجود گاهی وقت‌ها که در موقعیت جدیدی قرار می‌گیرد و باید خود را با آن وفق دهد، به شما می‌چسبد و لازم است شما او را خاطر جمع کنید. تا وقتی که به شرایط جدید عادت کند این رفتار کاملا طبیعی است.
به کودک به اندازه و با توجه به طبیعت او اطمینان خاطر بدهید. اما سعی نکنید بیش از اندازه مراقب او باشید، چون این مرحله نیز می‌گذرد.
بیشتر بخوانید: وابستگی کودک به مادر و راهکارهای مواجهه با آن

بازی‌های مناسب رشد کودک 18 ماهه
پرتاب کردن. کودک در این سن قابلیت رها کردن اجسام از دستش را دارد. گلوله‌های کاغذی یا توپ‌های نرم و ابری به او بدهید تا پرتاب کند. اشیا سنگین و شکستنی را از دسترس او خارج کنید. خط خطی کردن. مقدار زیادی کاغذ در اختیار کودک قرار دهید تا با مداد شمعی رنگی آن‌ها را خط خطی کند. این وسایل را در جایی در دسترس کودک قرار دهید.
در این مرحله نگران آن نباشید که کودک از کدام دست برای نقاشی کردن استفاده می‌کند، چون ممکن است از هر دو دست به یک اندازه استفاده کند تا اینکه در حدود سه سالگی یک دست را به دست دیگر ترجیح دهد. بازی با قطعات ساختمان سازی. قطعاتی که به یکدیگر می‌چسبند در آینده نزدیک امکان ساختمان سازی را برای او فراهم می‌کنند. برای قرار دادن این قطعات کنار هم باید هماهنگی بیشتری بین دست و چشم کودک به وجود بیاید و با قدرت بیشتری آن‌ها را بهم بچسباند. بازی‌های پر تحرک. بازی‌هایی که با حرکات مختلفی مانند کشیدن، فشار دادن، چرخاندن و پیچاندن همراه است به درک بهتر روابط علت و معلولی کمک می‌کند.

می‌توانید تجربیات، نظرات یا سوالات خود را نیز از طریق بخش "ارسال نظر" با ما در میان بگذارید.
برگرفته از: کودک از یک تا دو سالگی/ هریت گرنفی
لیدا محمودی

http://www.javanannews.ir/fa/News/65066/مراحل-رشد-کودک-18-ماهه
بستن   چاپ