آریا جوان
شرایط معاینه فنی خودرو + مدارک و مراحل معاینه فنی
يکشنبه 18 شهريور 1397 - 06:59:00
آریا جوان - از مهمترین شرایط معاینه فنی خودرو شامل گذشتن 4 سال از زمان تولید خودرو است. مراحل معاینه فنی خودرو شامل بازرسی چراغ‌ها، سیستم تعلیق، معاینه آلاینده‌های خروجی، کنترل ظاهری و ... است.


سرویس عمومی - بازرسی و بررسی خودرو‌ها در هر سال، علاوه بر کاهش آلاینده‌های موجود در هوا، کاهش تصادفات به علت نقص فنی را نیز شامل می‌شود. الزام به داشتن برگ معاینه فنی خودرو از آن دسته قوانینی است که با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد. اما شرایط دریافت این‌گونه معاینه‌ها چگونه است؟
شرایط معاینه فنی خودرو
بر اساس قانون جدید شرایط معاینه فنی خودرو‌ها در سال 97، خودرو‌های تا 4 سال ساخت نیازی به دریافت معاینه فنی ندارند و خودرو‌های فاقد آن روزانه 50 هزارتومان جریمه می‌شوند.
در خصوص خودرو‌های دوگانه سوز هم براساس مصوبه هیئت وزیران مقرر شد که برای خودرو‌های دوگانه‌سوز با عمر مخزن بیش از 6 سال، علاوه بر معاینه فنی بنزینی، تست هیدرواستاتیک که مخصوص مخزن گاز CNG این خودروهاست، نیز انجام پذیرد.
با توجه به این موضوع، مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو و دریافت این مجوز برای خوردو‌های مربوطه الزامی است.
بیشتر بدانید: مراکز معاینه فنی خودرو تهران
مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو
مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو شامل اصل کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری است.
مراحل اخذ کارت معاینه فنی
در بدو ورود به مرکز مشخص شده، لازم است که اطلاعات کامل خودرو خود را با در دست داشتن مدارک لازم معاینه فنی در سیستم ثبت کرده و یک بارکد دریافت نمایید. این بارکد در تمام مراحل انجام معاینه فنی توسط دستگاه خوانده می‌شود و به این معنی است که هیچ ماشینی بدون ورود به مراکز معاینه فنی خودرو نمی‌تواند کارت معاینه فنی دریافت نماید. البته پرداخت هزینه لازم در این قسمت، جزو مدارک لازم برای معاینه فنی است.
کنترل ظاهری خودرو
معمولاً کنترل ظاهری خودرو شامل موارد زیر است:
کمربندایمنی، شیشه‌ها، برف‌پاک‌کن‌ها، شیشه‌شور، وضعیت لاستیک‌ها، وضعیت بلوری چراغ‌های جلو، خارج شدن بدنه از فرم اصلی، پوسیدگی بدنه، وضعیت متعلقات اضافی، چراغ ترمز، چراغ دنده عقب، وضعیت دود خروجی، وضعیت اگزوز، چراغ راهنما، چراغ‌های عقب و وضعیت طلق‌های چراغ عقب.
معاینه آلاینده‌های خروجی از خودرو
در این قسمت توسط یک دستگاه سنجش، گاز‌های خروجی از اگزوز اندازه‌گیری می‌شود. در این آزمون بر اساس حد مجاز تعیین شده توسط سازمان حفظ محیط زیست وضعیت آلایندگی خودرو‌ها بر حسب سوخت‌رسانی انژکتوری و کاربراتوری بودن کنترل می‌شوند. اگر در بررسی‌ها حد مجاز از مقدار تعیین‌شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر باشد باید موتور خودرو تعمیر شود.
پایش گاز‌های آلاینده خروجی از اگزوز در معاینه فنی معمولی تنها در دور آرام و در معاینه فنی برتر در هر دو دور موتور انجام می‌شود. در حال حاضر معاینه فنی برتر که تنها در این آزمون با معاینه فنی معمولی متمایز است، کاملاً اختیاری است.
معاینه عملکرد نور چراغ‌های جلو
در خودرو وجود کاسه چراغ‌های استاندارد که نور را با زاویه مناسب و شعاع مناسب بازتاب کند، بسیار پر اهمیت و یکی از مسائل امنیتی است. در این آزمون اندازه نور ساطع شده از کاسه چراغ‌های خودرو را در نور بالا و نور پایین اندازه‌گیری می‌کنند. نتیجه در این بخش برای بازبینی در رایانه ذخیره می‌شود.
معاینه لغزش جانبی
در این آزمون توسط یک دستگاه، میزان باز و بسته بودن دهانه چرخ‌ها اندازه‌گیری می‌شود. اگر چرخ‌ها در یک راستا قرار نداشته باشند، بالانس دینامیکی ماشین به‌هم‌خورده و سبب کشیدگی فرمان و ساییدگی لاستیک می‌گردد.
معاینه کمک فنر
این آزمون را برای تشخیص درصد کارایی کمک فنر‌های محور جلو و عقب انجام می‌دهند. علاوه بر وضعیت مناسب برای سرنشینان، باید وضعیت مناسبی هم برای چسبندگی و ترمز گرفتن خودرو در مسیر‌های پیچ و خم دار فراهم کند. خرابی کمک فنر یکی از علل واژگونی خودرو در سر پیچ‌ها است.
معاینه اتصالات جلوبندی و اهرم بندی
در این قسمت از معاینه فنی خودرو، تمام اجزا اتصالات جلوبندی بررسی شده و اگر دچار مشکل و یا لقی بودند، برطرف می‌شود.
معاینه عملکرد ترمز
این آزمون مهمترین آزمون در معاینه فنی خودرو محسوب می‌گردد. در این مرحله نیروی ترمزگیری در هر یک از چرخ‌های سمت چپ و راست، در محور‌های جلو و عقب و نیروی ترمز دستی اندازه گیری می‌شود. با استفاده از نرم افزار، نیروی شتاب ترمزگیری و ترمز دستی بررسی می‌گردند. در این حالت هرگونه ایراد و خرابی در ترمز وجود داشته باشد پیدا شده و برطرف می‌شود.
در صورت قبولی در تمامی آزمون‌ها، گواهی انجام معاینه فنی و برچسب برای خودرو شما صادر می‌گردد و این آخرین مرحله از انجام معاینه فنی خودرو است.
هزینه انجام معاینه فنی خودرو
همانطور که تمامی هزینه‌ها در کشور روز به روز در حال افزایش است، هزینه‌های مربوطه تا زمان انتشار این مقاله در مجله ستاره به شرح زیر است.
معاینه فنی خودروی سبک عادی (معمولی-برتر): 22 هزار تومان معاینه فنی خودروی سنگین: 35 هزار تومان معاینه فنی موتورسیکلت: 10 هزار تومان تست مجدد در صورت مردودی: 5 هزار تومان خودرو‌ها در صورت مردودی بایستی قبل از 15 روز، ایراد را برطرف و مجدداً به همان مرکز مراجعه نمایند.
نحوه نوبت گیری و استفاده از خدمات آن لاین
با ارسال عدد 1 به سامانه پیامکی 2000112 و یا از طریق سایت معاینه فنی مراکز مختلف، از طول صف مطلع شوید و خلوت‌ترین مرکز را به‌راحتی انتخاب کنید. با استفاده از خدمات سامانه نوبت‌دهی آنلاین در سایت ستاد معاینه فنی، با تعیین وقت قبلی به مرکز مورد نظر مراجعه فرمایید.
عادل پیرجمالی

http://www.javanannews.ir/fa/News/65119/شرایط-معاینه-فنی-خودرو---مدارک-و-مراحل-معاینه-فنی
بستن   چاپ