آریا جوان
چوب لاي چرخ دولت گذاشتن کار آساني است
يکشنبه 17 آذر 1392 - 9:54:35 AM
آريا
به گزارش خبرگزاري آريا ازمشهددانشکده علوم اداري و اقتصاد دانشگاه فردوسي مشهدميزبان مناظره مصطفي کواکبيان دبير کل حزب مردم سالاري و مهرداد بذرپاش نماينده مردم تهران دربهارستان بود.در آغاز اين مناظره کواکبيان با اشاره به حقيقت سياست خارجي از ديدگاه امام بيان کرد: در بحث سياست خارجي از ديدگاه امام خميني اصول و مبنايي تعريف شده و در اين بين بحث استکبار ستيزي مقوله‌اي مهم و بنيادين است.دبير کل حزب مردم سالاري ادامه داد: در روز 16 آذرماه 1342 سه دانشجو مسلمان و ضد استکبار شهيد شدند تا جنبش دانشجويي تداوم يابد لذا در عرصه سياست خارجي امام هم مسئله مبارزه با مظاهر استکباري در سلطه اقتصادي، فرهنگي و سياسي وجود دارد و بر اين اساس با هر کشور قلدرماب و زورگويي که حقوق ساير کشورها را به رسميت نمي شناسد سرسازش نداريم.وي بيان کرد: حمايت از محرومان و مستضعفان جهان نيز يکي ديگر از محورهاي سياست خارجي امام(ره) است و در اين راستا در هرجايي که فرياد مظلومي برخاسته شود وظيفه داريم حمايت لازم را به عمل آورده و با مستکبران مقابله کنيم.

کواکبيان مسئله تعامل مثبت با جامعه جهاني را يکي ديگر از محورهاي سياست خارجي از ديدگاه امام راحل دانست و افزود: ما هيچ دعوايي با جامعه جهاني نداريم و نمي خواهيم هيچ تنشي با دولت هاي مختلف داشته باشيم.

وي افزود: جمهوري اسلامي ضد رژيم صهيونيستي است لذا اين کشور بايد با اتحاد ساير کشورهاي مسلمان با انجام تبليغات گسترده ريشه اين رژيم منحوس را نابود کند اما در اين ميان نبايد به فکر لشکرکشي باشيم زيرا تنها راه مقابله با کشورهاي مستکبر انجام عمليات رواني است.

کواکبيان با تاکيد بر اينکه نظام اسلامي بر سر اصول قاطعيت دارد اما در مقوله فروع کوتاه مي آيد، افزود: مطابق فرموده مقام معظم رهبري و اصطلاح نرمش قهرمانانه، نظام اسلامي با هيچ قدرتي سرسازش ندارد اما در برابر فروع مي‌توانيم انعطاف داشته باشيم.

در ادامه مهرداد بذرپاش نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در واکنش به سخنان کواکبيان گفت: امام راحل در اواخر عمر گرانقدرشان صحبت هايي را در حوزه سياست خارجي و رابطه با آمريکا مطرح کردند که اگر اين سخنان را عده اي بشنوند امام را نيز تندرو مي دانند در حالي که حضرت روح الله تمام سخناني که مطرح مي‌کردند از سردرايت و هوشمندي بود.

وي افزود: يکي از صحبت‌هايي که حضرت امام(ره) همواره مطرح کردند اين بود که جمهوري اسلامي نسبت به آمريکا بدبين است و اين بي اعتمادي از سرخصومت شخصي نيست.

به گفته وي نظام اسلامي مطابق تجارب خود درباره اين کشور قضاوت مي‌کند و اين نظام خاطرات تلخي را از اين کشور به ياد دارد.

وي با بيان اينکه برخي مي گويند مشکلاتي که آمريکا براي ايران بوجود آورده مربوط به گذشته است، افزود: امروز هم آمريکا در حق جمهوري اسلامي لطفي نداشته طوري که در سال 89 تحريم هاي فراوان و قطع نامه هاي متعددي عليه ايران وضع کرد و در حال حاضر هم با وجود اينکه در حال مذاکره هستيم گزينه اي نظامي از دهان اين کشور نمي افتد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي افزود: سردمداران آمريکا حتي به تحريم غذا و دارو که ربطي به مسئله هسته‌اي نداشت دست زدند و عمليات‌هاي خرابکارانه اي را بر ضد نظام اسلامي انجام دادند و  از حادثه سال 88 به بعد با اقدامات رواني متعدد و راه اندازي 120 شبکه خارجي زبان عليه جمهوري اسلامي به دنبال اختلاف افکني قومي و مليتي و تجزيه ايران بودند.

کواکبيان نيز سپس صحبت‌هاي بذرپاش را سياهه‌اي از جنايت آمريکايي ها دانست و عنوان کرد: اگر به راستي همه جنايت‌ها منتسب به آمريکايي‌هاست پس نقش محمود احمدي‌نژاد را نيز نبايد دست کم بگيريم زيرا او يکي از عوامل صدور قطعنامه‌هاي متعدد و افزايش تحريم‌ها بود.

وي يادآور شد: احمدي نژاد قطع نامه‌ها را کاغذ پاره مي‌دانست و به همين دليل است که در دولت نهم و دهم 8 قطع نامه عليه جمهوري اسلامي صادر شد.

وي با بيان اينکه نحوه برخورد و ديپلماسي با  آمريکا از درجه اهميت بالايي برخوردار است، عنوان کرد: در بحث مذاکرات ژنو نيز اعتقاد دارم مي‌توانستيم برخي بندهاي قطع نامه را قوي تر نوشت اما همين ميزان نيز ارزشمند است زيرا حداقل تا 6 ماه ديگر قطع نامه نخواهيم داشت.

دبيرکل حزب مردم سالاري تصريح کرد: اين توافق نامه گشايشي را هم در بحث سيستم بانکي، دارويي و پتروشيمي ايجاد مي کند و ما هيچ تعهدي نداريم اگر آنان احتمالا زيرمذاکره بزنند به تعهدات خود پايبند باشيم.

وي تاکيد کرد: در زمينه مراکز هسته اي نيز قرار نيست توقفي صورت بگيرد لذا معتقدم تا اينجا ما موفقيتي را بدست آورده ايم.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز سپس در پاسخ به اين سخن کواکبيان که احمدي نژاد قطع نامه را کاغذ پاره مي‌دانست عنوان کرد: اگر احمدي‌نژاد اين سخن را گفت پس چرا ظريف نيز قطع نامه را کاغذ پاره دانست.

بذرپاش با اشاره به اينکه بنده برخلاف کواکبيان و دوستانش آمريکا را کدخدا نمي‌دانم، يادآور شد: روحاني در سال  82 مسئول پرونده هسته‌اي ايران بود و درست در همان موقع تاسيسات هسته‌اي پلمپ شد و اين امر درحالي است که در ادبيات ديپلماسي غيرمودبانه‌ترين اقدام پلمپ کردن است.

وي ادامه داد: عليرغم پلمپ هسته اي غرب ما را محور شرارت عنوان کرد و من در حقيقت نمي‌دانم علاقه دولت فعلي به تعطيلي و توقف چيست چرا در هنگام مذاکره مطرح مي‌کند که خزانه جمهوري اسلامي خالي است و آيا با گفتن اين حرف طرف خارجي بايد به ما امتياز دهد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: پلمپ کردن و تعطيلي تاسيسات هسته‌اي هنر سياست خارجي نيست و نظام اسلامي بايد بر سر اصول خود بايستد و اين سياست خارجي امام است.

کواکبيان در ادامه سخن خود با اعلام اينکه ما آمريکا را کدخدا نمي‌دانيم و علاقه‌اي به تعطيلي تاسيسات هسته‌اي نداريم، افزود: رئيس جمهور نيز هيچ گاه آمريکا را کدخدا ندانسته بلکه گفته است که کشورهاي اروپايي، آمريکا را کدخدا مي دانند.

وي خطاب به بذرپاش بيان کرد: آن هنگام که من با آمريکا مبارزه مي‌کردم شما کوچک بوديد لذا شک نکنيد ما آمريکا را راس استکبار مي‌دانيم اما روش برخورد با اين کشور نبايد به گونه اي باشد که بدبخت شويم.

دبير کل حزب مردم سالاري بيان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند بايد تيم مذاکره کننده را حمايت کرد و مصوبات شوراي امنيت عالي به استحضار رهبري مي‌رسد و رئيس جمهور بدون مشورت رهبري اقدامي انجام نمي‌دهد.

وي با بيان اينکه ظريف قطع نامه‌هاي يک جانبه آمريکا را کاغذ پاره دانسته و در زمينه قطع نامه هاي شوراي امنيت سخني نگفته است، افزود: اگر اقتصاد رو به راه بود و نرخ بيکاري و تورم کاهش مي يافت مي توانستيم با دست بالا در مذاکرات حاضر شويم اما امروز در بدترين وضع اقتصادي به سر مي بريم و بنده شخصا با روشي که کشور را به لب پرتگاه نظامي ببرد مخالف هستم اما اگر آمريکايي ها بخواهند کوچکترين تعرضي بکنند پاي جنگ خواهيم رفت.

دبيرکل حزب مردم سالاري تاکيد کرد: نظام اسلامي مي‌تواند هم حقوق هسته اي را داشته و هم قطع نامه نداشته باشد و واقعيت اين است که داشتن غني سازي 20 درصدي به صرفه اقتصادي نيست و برفرض هم اگر برنامه هسته اي ايران متوقف شود چيزي را از دست نداده ايم و به غيرت و عزت ما لطمه نمي زند.

بذرپاش نيز با از سرگرفتن سخنان خود تصريح کرد: رهبر انقلاب بارها گفته اند که من از کليات مذاکرات هسته اي حمايت مي‌کنم اما اين به معناي اين نيست که هيچ کس در جزئيات حرفي نزند.

وي با اعلام اينکه امروز در زمينه ماجراي هسته اي کوچکترين انتقادي نمي توان انجام داد، افزود: دولت فعلي اجازه اظهارنظر در اين خصوص را نمي دهد و در حقيقت اين همان دولتي است که دم از آزادي بيان مي‌زد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: در متن بيانيه ژنو در مورد حق غني سازي چيزي ديده نشده است و هنگامي که به مسئولان سياست خارجي مي‌گوييم آمريکا عنوان کرده حق غني‌سازي ايران را به رسميت نمي شناسيم آنان با برخوردي تند مطرح مي کنند که شما صحبت رسانه هاي صهيونيستي را گوش مي کنيد.

بذرپاش با اعلام اينکه اصلي ترين تحريم هاي ما نفتي و مربوط به جابجايي پول در شبکه بانکي است، افزود: 6 ماه ديگر اگر تحريم هاي نفتي جمهوري اسلامي را هم بردارند نظام اسلامي ضمانتي براي گذاشتن بر روي ميز مذاکره ندارد و حرف ما اين است که در دور بعد دست جمهوري اسلاي خالي است.

وي ادامه داد: بي ترديد اگر مواد و تجهيزات هسته اي را هم از جمهوري اسلامي بگيرند ديگر چيزي براي از دست دادن نداريم.

بذرپاش گفت: نظام اسلامي در دوره هاي گذشته نيز مذاکره کرده است اما هيچ گاه به نفع ايران نبوده است.

در ادامه کواکبيان دبير کل حزب مردم سالاري يادآور شد: در توافق نامه ژنو عبارت دو پهلويي مطرح شده مبني بر اينکه جمهوري اسلامي حق غني سازي را دارد و 5 کشور اروپايي نيز اين غني سازي را به رسميت شناخته اند.

وي بيان کرد: آمريکايي ها اگر مدعي شده اند که بر سر غني سازي جمهوري اسلامي توافق نکرده اند به خاطر حمايت از اسرائيل است.

کواکبيان اظهار کرد: چوب لاي چرخ دولت گذاشتن کار آساني است اما بايد منطقي بود و در اين راستا امثال افرادي مانند آقاي بذرپاش اگر سوالي از رئيس جمهور دارند چرا در دوران احمدي نژاد سوال نمي کردند.

دبير کل حزب مردم سالاري با بيان اينکه اگر امروز 19 هزار سانترفيوژ توليد کرديم حاصل مقاومت ملت بوده است، افزود: بي ترديد اگر اين دولت بخواهد پاي خود را کج بگذارد اولين کسي که جلوي او قد علم مي کند کواکبيان است.

وي تصريح کرد: براي من دولت يازدهم با دولت قبلي هيچ فرقي ندارد اما معتقدم نبايد بدون دليل از اين دولت انتقاد کرد.

دبير کل حزب مردم سالاري عنوان کرد: امروز آنچه که ما مي خواهيم رسيدن به حقوق هسته اي و عدم صدور قطع نامه است و من معتقدم دولت يازدهم تاکنون نشان داده که اين هنر را دارد.

کواکبيان با اشاره به آينده مذاکرات هسته اي بيان کرد: اعتقاد دارم که اجماع داخلي، هم بستگي دروني و قدرت دروني بزرگ ترين پشتوانه نظام اسلامي در مذاکرات خواهد بود و در اين راستا بايد از اختلافات و مباحثاتي که باعث تفرقه مي شود پرهيز کنيم.

بذرپاش نيز سپس در انتهاي سخنان خود گفت: ما از ديپلماسي لبخند زدن و عکس گرفتن را ياد نگرفته‌ايم و پيش خود فکر مي کنيم يک روز بايد جواب فرزندان شهداي هسته اي را بدهيم.



http://www.javanannews.ir/fa/News/755/چوب-لاي-چرخ-دولت-گذاشتن-کار-آساني-است
بستن   چاپ