آریا جوان
اسکار برترین فیلم خارجی به کدام اثر می رسد؟
يکشنبه 29 مهر 1397 - 17:05:28
آریا جوان -

به گزارش بانی فیلم، اندک مدتی بعد از پایان واپسین مهلت ثبت نام کشورها برای رقابت تصاحب اسکار برترین فیلم «خارجی» (غیرانگلیسی زبان) سال 2018 مشخص شده که آثار 79 کشور به آکادمی علوم سینمایی و هنرهای تصویری که نهاد اهدا کننده اسکار است و مقعر آن در شهر لس آنجلس آمریکا قرار دارد، تسلیم شده است.
نماینده ایران در این شاخه از اسکارهای 24 گانه، «بدون تاریخ، بدون امضاء» ساخته وحید جلیلوند است که در جشنواره سال پیش (2017) ونیز ایتالیا برنده دو جایزه در قسمت موسوم به «افق ها» شد و نوید محمدزاده و امیر آقایی از بازیگران اصلی آن هستند و در چند جشنواره دیگر هم مورد اقبال قرار گرفته است. ایران در این شاخه خاص از اسکار سابقه یک بار کاندیدایی و دو مرتبه پیروزی نهایی را دارد. ابتدا «بچه های آسمان» به کارگردانی مجید مجیدی کاندیدای این جایزه شد و سپس دو فیلم از اصغر فرهادی تاریخ ساز شدند. ابتدا «جدایی نادر از سیمین» که «اسکار خارجی» 2012 را ربود و سپس «فروشنده» که این افتخار را در سال 2016 تکرار کرد. با این حال در سال های اخیر مواردی از ناکامی نیز در این رقابت ویژه به نام ایران ثبت شده است. منجمله در سال 2014 که «گذشته» دیگر فیلم فرهادی با عواملی فرانسوی به رغم بهره گیری از بره نیس بژو هنرپیشه مطرح زن فرانسوی به جمع کاندیداها هم راه نیافت و همچنین در سال گذشته که «نفس» ساخته نرگس آبیار به همین سرنوشت دچار شد.
از اینجا رانده، از آنجا مانده
در مورد «همه می دانند» فیلم امسال فرهادی نیز امیدها و احتمالاتی برای شرکت در نود و یکمین دوره جوایز اسکار وجود داشت اما چون سرمایه گذاران این فیلم اسپانیایی و هر دو بازیگر اصلی آن (خاوی یر باردم و پنه لوپه کروز) هم از همین کشورند و برخی قواعد و الزام های دیگر هم رعایت نشده بود، از جانب ایران قابل معرفی نبود و جالب تر اینکه وزارت فرهنگ اسپانیا هم این فیلم را نپسندید و فیلم «قهرمانان» را به عنوان نماینده رسمی این کشور به محاسبات اولیه اسکار 2019 معرفی کرد تا «همه می دانند» از اینجا رانده و از آنجا مانده شود. «قهرمانان» در جشنواره سن سباتین اسپانیا صاحب جوایزی شده و در اکران عمومی هم گیشه موفق داشته است.
اولین بار که ایران در انتخابات اسکار برترین فیلم «خارجی» شرکت کرد، به سال های قبل از انقلاب و فیلم «دایره مینا» ساخته داریوش مهرجویی و به اسکار 1977 بازمی گردد، ولی در برخی متون سینمایی ایران اشاره شده که در سال های 1958 هم یک فیلم مستند به نام «باد صبا» ساخته آلبر لامدریس فرانسوی به عنوان یک کار هنری از ایران به آکادمی اسکار معرفی شده بود. با این اوصاف تا امروز 24 فیلم از جانب سینمای ایران در ادوار مختلف اسکار به آکادمی علوم سینمایی معرفی و پیشنهاد شده اند و امروزه این آکادمی و سایر نهادهای شاخص سینمای جهان روی سینمای بالنده ایران حسابی ویژه باز کرده اند و از پخش گسترده آثار ما استقبال می کنند و ابایی از اهدای جوایز خود به ایران ندارند.
از برنده شیرطلایی تا فاتح نخل طلا
رقبای «بدون تاریخ، بدون امضاء» فیلم ابتکاری و جالب وحید جلیلوند در اسکار 2019 کدام فیلم ها هستند؟ با تذکر این نکته که 79 کشور حاضر در رقابت اولیه امسال بسیار کمتر از 92 کشوری هستند که وارد کورس سال پیش شده بودند، باید متذکر شد که مدعی اول و کم رقیب اسکار خارجی امسال فیلمی نیست به جز «روما» ساخته جدید و تحسین شده آلفونسو کوارون مکزیکی و به واقع غمنامه چشمگیر او که دوران کودکی خود وی و خانواده اش را در زاغه های مکزیکوسیتی و در شهرکی به همین نام به شیوه سیاه و سفید به تصویر می کشد. با این حال حضور همزمان این فیلم در دو بخش اسکار «خارجی» و «اسکار برترین فیلم سال» (مهمترین جایزه در شاخه های 24 گانه اسکار) با این حسن برای رقبای «روما» همراه است که اگر آکادمی اسکار بخواهد اسکار بهترین فیلم سال را به این فیلم بدهد، طبق یک رسم قدیمی از اهدای همزمان «اسکار خارجی» به آن احتراز خواهد کرد و این شانس را به سایر مدعیان این رده خواهد داد و «روما» از زمان تصاحب جایزه شیرطلایی ونیز در اواسط شهریورماه چنان اوج گرفته و تحسین شده که امکان پیروزی اش در شاخه اصلی، اندک نیست و کوارون سابقه فتح این جایزه بزرگ را در سال 2013 هم با فیلم فضایی «جاذبه» دارد.
سایر فیلم هایی که می توانند در حضور «روما» و بخصوص با نادیده گرفته شدن این فیلم (و انتقال شانس هایش به قسمت اصلی تر اسکار برترین فیلم سال) بخت قابل توجهی برای کسب مجسمه طلایی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان سال داشته باشند، این آثار هستند: «یوم الدین» ساخته نادین لبکی فرانسوی که به نام مصر به آکادمی اسکار معرفی شده، «دزدان فروشگاه» کاری از سینمای ژاپن و برنده نخل طلای کن امسال، «هرگز رو برنگردان» کاری از آلمان که در ونیز امسال سر و صدا کرد، «مرز» از سینمای سوئد که از قضا خالق آن یک ایرانی تبار به نام علی عباس است و در کن جایزه بخش «نوعی نگاه» را صاحب شد و تاکنون در پیش از 20 جشنواره بین المللی امتحان های مثبتی را پس داده است، «من جادوگر نیستم» از انگلیس و «قهرمانان» از اسپانیا که پیشتر وصف آن را آوردیم. در حالی که ایران در 7 سال گذشته دو بار به اسکار برترین فیلم خارجی دست یافته، سینمای کشوری در حد و اندازه های بالای فرانسه از زمان پیروزی «ایندوچین» با بازی کاترین دونوو در رل اصلی در انتخابات اسکار 1993 هرگز این جایزه را از نو نبرده و به واقع تن به حسرتی 25 ساله داده است تا 9 پیروزی اش در ادوار قبلی این شاخه به خاطره هایی از دور دست تبدیل شود.
یک فهرست اولیه هم در کار است
و یک نکته مهم و اضافه دیگر اینکه شاخه اسکار برترین فیلم «خارجی» (غیرانگلیسی زبان) برخلاف 23 شاخه دیگر این جوایز 91 ساله، دو مرحله ای است. یعنی قبل از اینکه در اواسط دهه سوم دی ماه 5 نامزد نهایی در هر یک از شاخه ها معرفی شوند، یک فهرست 9 فیلمی اولیه برای شاخه اسکار خارجی در اواخر آذرماه منتشر می شود که آن را Short List می نامند و نشانگر حذف فیلم هایی بیشمار و باقی ماندن فقط 9 نام در میان صاحبان شانس تصاحب این جایزه است و 5 کاندیدای نهایی نیز طبعاً از درون همان فهرست 9 اسمی استخراج خواهد شد. با این اوصاف سینمای ایران هم آذرماه مطلع می شود که «بدون تاریخ، بدون امضاء» شانسی برای تصاحب معروف ترین و تبلیغاتی ترین جایزه سینمای جهان دارد و یا بخت هایش در همان مرحله اول بازبینی فیلم ها توسط اعضای آکادمی محو و نایل شده است.
حلقه محاصره مکزیکی ها تنگ تر می شود
نتیجه رقابت اسکار «خارجی» امسال هر چه باشد شکی در این نیست که حلقه محاصره مکزیکی ها گرادگرد هالیوود جدی تر و سخت تر و وسیعتر شده در حالی که برخی سینماگران آمریکایی منجمله شون پن با الفاظی منفی و زشت از این پروسه سخن گفته و خواستار «مکزیکی زدایی» از هالیوود شده اند، پیروزی احتمالی کوارون در هر یک از دو شاخه بهترین فیلم سال و یا برترین فیلم غیرانگلیسی زبان، سند جدیدی در این زمینه خواهد بود که کشف راههای غلبه بر استعدادهای پرشمار سینمای مکزیک در حال حاضر برای آمریکایی ها غیرممکن است. کافی است یادآور شویم که مکزیکی ها از 2013 به بعد با «جاذبه» که قبلاً هم نامش آمد و همچنین «بازگشته» و «رد پرنده ای» جوایز بهترین فیلم سال و کارگردانی برتر را چند بار ربوده اند و با هنر ویژه اله خاندرو گونزالزایناریتو و گی یرمو دل تورو، قلوب هالیوودی ها را تسخیر کرده اند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/76071/اسکار-برترین-فیلم-خارجی-به-کدام-اثر-می-رسد؟
بستن   چاپ