آریا جوان
نوع تغذیه ای که احتمال سرطان را افزایش می دهد
يکشنبه 29 مهر 1397 - 17:07:56
آریا جوان - نوع تغذیه ای که احتمال سرطان را افزایش می‌دهد، شامل مواد غذایی مضر و ضد سرطان زایی مانند محصولات دارای بیسنفول ای، الکل، روغن هیدروژنه، قند و شکر معمولی، گوشت قرمز و... است.


سرویس سلامت - مصرف چه غذاهایی احتمال سرطان را افزایش می‌دهد؟ امروزه سرطان یکی از مخاطره آمیزترین بیماری‌ها به حساب می‌آید. اما شما می‌توانید با پیروی از نکات بهداشتی درست و سبک زندگی مناسب احتمال ابتلا به سرطان را تا 50 درصد کاهش دهید. این آمار تعجب برانگیزی است. آشکار است که با وجود اهمیت رژیم غذایی درست و ورزش کافی در زندگی، این اعمال عدم ابتلای شما به سرطان در سراسر طول زندگی را تضمین نمی‌کنند. در ادامه با نوع تغذیه ای که احتمال سرطان را افزایش می‌دهد، آشنا می‌شوید.
سرطان بیماری معمولی است که جان صد‌ها هزار نفر را گرفته و ترکیب ژنتیکی قدرتمندی دارد. همچنین باید دانست که شاید ارتباط برخی از انواع سرطان (مانند ملانوما) با رژیم غذایی کلی افراد، ارتباطی حدأقلی است. اما باز هم باید دست کم بر جنبه‌هایی از جلوگیری از سرطان که به حقیقت تحت کنترل شما هستند، تمرکز کنید. پژوهشگران همیشه سرگرم توسعه بیش از پیش درمان‌های کارآمد شرایطی هستند که در تحقیقاتشان تحلیل می‌کنند. این تحقیقات شامل سرطان‌های مرگباری مانند ملانوما و افسردگی ناشی از مصرف اندک پروبیوتیک‌ها می‌شوند. سلامت دستگاه گوارش و تعادل مناسب پروبیوتیک‌های دل و روده مستقیماً بر سیستم ایمنی بدن و سلامت کلی بدن شما تأثیر می‌گذارند. وقتی روده شما به درستی عمل نمی‌کند، می‌تواند به مکان پرورش بیماری‌های سرطانی مرگبار تبدیل شود.
در هر صورت، در عین حال بیماران می‌توانند با مصرف غذا‌های درست، انتخاب بهترین مواد مغذی و مطالعه برچسب‌های غذا‌ها (به منظور کسب اطمینان از عدم وجود عناصر مخاطره آمیز) احتمال ابتلای خود به تعدادی از انواع خاص سرطان را کاهش دهند.
لازم به ذکر است که بسیاری از انواع معمول و مرگبار سرطان مربوط به دستگاه گوارش است. پس جای تعجب نیست که می‌توان خطر این انواع سرطانی را با انتخاب غذا‌های مناسب کاهش داد. بسیاری از غذا‌هایی که با خطر سرطان ارتباط بیشتری دارند به شدت با گسترش التهاب، کلسترول بالا، دیابت و حمله قلبی مرتبط هستند؛ بنابراین پیروی از این روش ایده خوبی برای تحدید آن‌ها به حساب می‌آید. همچنین پژوهش‌های علمی این توصیه عمده پزشکان را تأیید می‌کنند که ماندگاری یک رژیم پروبیوتیک طیفی گسترده برای تداوم سلامت شما ضروری است. پس در اینجا تعدادی از غذا‌هایی را که احتمال سرطان را افزایش می‌دهند، بررسی می‌کنیم:
1. محصولات کنسروی

اغلب محصولات ردیف کنسروی حاوی بیسفنول ای یا به اختصار BPA هستند. افرادی که در معرض استفاده بیش از حد بیسفنول ای هستند، اساساً احتمال سرطان مغز را در خود افزایش می‌دهند. درست است که امروزه، در نتیجه هشدار‌های بهداشتی مدرن، تعدادی از کنسرو‌های بدون بیسفنول ای نیز تولید می‌شوند. اما باید همیشه برچسب‌ها را جهت کسب اطمینان از فهرست عناصر سازنده و روش ساخت کنسرو مطالعه کنید. حذف بیسفنول ای از محصولات کار بسیار دشواری است. باید خاطر نشان ساخت که در میان محصولات کنسروی، کنسرو گوجه فرنگی و محصولات گوجه بدترین و خطرناکترین محصولات هستند. در این مورد خود محصولات کنسروی مشکل زا نیستند، بلکه مشکل این محصولات، "قوطی" آن‌هاست. هرچه میزان اشباع BPA افزایش یابد، شرایط سختتر می‌شود.
2. روغن‌های هیدروژنیزه
شما احتمالاً تاکنون شایعاتی را درباره خطر روغن‌های هیدروژنیزه شنیده اید. پس دست کم گرفتن بهداشتی بودن واقعی آن‌ها امر بسیار دشواری است. بدن در ترمیم غشاء‌های سلولی از چربی‌ها استفاده می‌کند، بنابراین در واقع چربی غذایی مصرفی افراد به غشاء‌های سلولی شکل می‌دهد. روغن‌های هیدروژنیزه محصولاتی غیرطبیعی هستند و می‌توانند شکل غشاء‌های سلولی را به طور کامل تغییر دهند. از سوی دیگر، سرطان عبارت است از رشد مهار نشده سلول‌های غیرعادی؛ و روغن‌های هیدروژنیزه هم سلول‌های غیرعادی را ایجاد می‌کنند. پس از مصرف آن‌ها اجتناب ورزید.
3. پاپ کورن تهیه شده در مایکروویو

شاید شما نیز از افرادی هستید که عاشق ذرت مایکروویوی هستند، چون تعداد این افراد به طور روزافزونی در حال افزایش است. اما این محصول غذایی به ظاهر ساده به شدت سرطان زاست. خود کیسه ذرت در ردیف مواد شیمیایی قرار دارد که به سادگی هسته‌های ترکیده شده متخلخل را جذب می‌کند. ذرت ترکیده شده مصنوعی و در کره خیس شده نیز گاز‌های حاوی سم و مواد شیمیایی سرطان زایی مانند دیاستیل را منتشر می‌کنند.
4. الکل
افرادی که بسیار بیشتر از میزان عادی الکل مصرف می‌کنند به طور خودکار احتمال سرطان، به ویژه سرطان سینه را در خود افزایش می‌دهند. در میان مواد مرتبط با ظهور سرطان، الکل تنها یک درجه پایینتر از تمباکو است.
5. نوشابه

حتماً تاکنون از بهداشتی نبودن نوشابه اطلاع کافی به دست آورده اید. اما لازم است تکرار کنیم که نوشابه، در میان رنگ‌های شیمیایی و نوشیدنی‌های ذرتی پرقند، یکی از خطرناک‌ترین محصولات غذایی برای سلامت انسان است. این واقعیت که نوشابه‌ها سرشار از قند تصفیه شده هستند برای اثبات مشکل آفرین بودن آن کافی است. باید این نکته را نیز به مضر بودن نوشابه افزود که این ماده غذایی ابداً هیچ مواد مغذی به بدن نمی‌رساند. در واقع آن‌ها تمام آن مواد شیمیایی مضر را به بدن می‌رسانند، در حالی که فایده آن‌ها صفر است.
6. شیرین کننده‌های مصنوعی
اگر چنین فکر می‌کنید که با تغییر رژیم غذایی خود می‌توانید از آسیب‌های مربوط به نوشابه در امان باشید، کاملاً اشتباه می‌کنید. شیرین کننده‌های مصنوعی، به ویژه آسپارتام، به شدت مخاطره آمیز و سرطان زا هستند. خود آسپارتام، به عنوان سم DKP، ممکن است متابولیزه باشد. به همین دلیل احتمال مشکل آفرین بودن اغلب رژیم‌های غذایی وجود دارد. بنابراین، در زندگی روزمره خود مراقب شیرین کننده‌های مصنوعی باشید.
7. ماهی‌های پرورش ماهی

در روزگار ما همواره به مردم توصیه می‌شود که ماهی مصرف کنند تا اسید‌های چرب امگا 3 به بدن آن‌ها برسد. در نتیجه ذکر این نکته که اگر تحلیل کلی هزینه‌ها و فواید را در نظر بگیریم، ماهی‌های مزرعه‌ها در واقع سالمتر از گوشت قرمز نیستند، بسیار ناامید کننده به نظر می‌رسد.
وقتی تعداد فراوانی ماهی در چنین فضای اندکی قرار داده می‌شوند، کنترل گسترش بیماری‌های واگیردار به موضوعی حیاتی تبدیل می‌شود. به هر حال، پرورش دهندگان ماهی این کار را با استفاده از مواد شیمیایی سمی انجام می‌دهند. به این ترتیب سلامت مصرف کنندگان را به مخاطره می‌اندازند. محتوای مس ماهی سالمون نیز تنها وضعیت را وخیمتر می‌کند. در کل، مصرف ماهی‌های مزارع پرورش ماهی را محدود کنید.
8. قند تصفیه شده (شکر + قند)
به همان اندازه که ممکن است شما قند را دوست داشته باشید، قند هم ماده‌ای است که به زبانی ساده، سلول‌های سرطانی را تغذیه می‌کند. می‌توان از دارو‌های دیابتی برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده کرد. این سلول‌ها باید مخاطرات قند تصفیه شده را در جنگ علیه سرطان ترسیم کنند.
9. گوشت قرمز

شما هنوز هم می‌توانید هر از گاهی گوشت قرمز مصرف کنید. اما در نظر داشته باشید که از دیدگاه توسعه بیماری سرطان، حتی خوردن "روزانه" مقداری اندک مشکلات بزرگی برای شما به وجود خواهد آورد. در این خصوص، به ویژه مراقب مخاطرات شدید گوشت قرمز تهیه شده در کارخانه‌ها باشید، چون بیماری‌های واگیردار در بین گاو‌ها را از طریق مواد شیمیایی سرطان را کنترل می‌کنند. پس به هر طریق ممکن از مصرف این قلم غذایی به شدت خودداری کنید.
10. آرد تصفیه شده
آرد سفید از آرد تصفیه شده ساخته شده است. در حالی که این آرد فاقد فیبر و مواد مغذی ضروری است. این نان مواد مغذی کمتر دارد، در واقع آرد تصفیه شده یکی از دلایل اصلی برای بیماری‌هایی مانند چاقی و دیابت است. فرآیند تهیه آرد تصفیه شده در وهله اول می‌تواند مواد سرطان زای جدیدی را ایجاد کند. این واقعیت که قند تصفیه شده می‌تواند تومور‌ها و سلول‌های سرطانی را کم و بیش "تغذیه کند" نیز مسئله را بغرنجتر می‌کند؛ بنابراین حضور آرد تصفیه شده در لیست مواد غذایی "ناسالم"، قطعی است.
11. ترشیجات و شوریجات
ارتباط بسیار محکمی در بین سرطان معده، دیگر سرطان‌های دستگاه گوارش و مصرف ترشیجات و شوریجات وجود دارد. نگهدارنده‌هایی که طول عمر این مواد غذایی را افزایش می‌دهند می‌توانند در بدن ساخته شوند و موجب صدمات جبران ناپذیری به DNA و RNA شما می‌شوند. کاملاً آگاهانه رفتار کنید.
12. گوشت‌های فرآوری شده

اغلب گوشت‌های فرآوری شده ترکیب فراوانی از مخاطرات مرتبط با گوشت قرمز و ترشیجات و شوریجات را مدیریت می‌کنند. نگهدارنده‌های گوشت‌های فرآوری شده معمولاً به شدت سرطان زا هستند. احتمال اینکه خود گوشت‌ها هم با استفاده از مواد سرطان زا تولید شده باشند، وجود دارد. محصولات گاوی و گوسفندی فرآوری شده از قبیل: بیکن، سوسیس نمک زده، کالباس بولوگنا و دیگر انواع سوسیس‌ها از مخاطره آمیزترین گوشت‌های فرآوری شده هستند.
13. سیب زمینی سرخ کرده (چیپس سیب زمینی)
نگهدارنده‌های چیپس‌ها یقیناً می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان را در افراد افزایش دهند. محتوای نمک بسیار بالای چیپس سیب زمینی هم به شدت با انواع خاصی از سرطان از قبیل: سرطان معده مرتبط است. اما، به هر حال، فرآیندی هم که به منظور ترد کردن چیپس سیب زمینی انجام می‌شود، آکریلامید‌های سرطان زا را ایجاد می‌کند. این مواد یکی از ترکیبات سیگار‌ها هستند. یقیناً نمی‌خواهید که از این مواد مصرف کنید. بیشتر بخوانید: نوع تغذیه ای که در پیشگیری از سرطان نقش دارد
سخن پایانی
اینکه تاکنون چه رژیم غذایی داشته اید اصلاً مهم نیست، هرگز برای تنظیم حدأقلی (و یا حتی حدأکثری) روزمرگی کلی خود و کاهش فراوان خطر روبرو شدن با حتی یکی از انواع سرطان، دیر نیست. در اینجا همه چیز مربوط به دیسیپلین است. اگر بتوانید اتفاقات درون بدن خود را با اراده‌ای استوار کنترل کنید، برچسب‌ها را به دقت مطالعه کنید، به مصرف عناصر بهداشتی روی آورید و از مصرف 13 قلم غذایی فوق اجتناب ورزید، پس اطمینان داشته باشید که سبک زندگی شما عاری از نگرانی روبرویی با هر نوع سرطان مرگباری خواهد بود.
سامان کهنه پوشی

http://www.javanannews.ir/fa/News/76082/نوع-تغذیه-ای-که-احتمال-سرطان-را-افزایش-می-دهد
بستن   چاپ