آریا جوان
اثر هنری تولیدشده توسط هوش مصنوعی در حراجی به قیمت 432,500 دلار فروخته شد
يکشنبه 6 آبان 1397 - 00:33:16
آریا جوان - گزارش‌ها حاکی از آن است که یک تیم سه نفره به نام Obvious پس از ماه‌ها تلاش توانسته‌اند نقاشی کشیدن را به هوش مصنوعی تعلیم دهند و نتیجه را در حراجی به فروش برسانند.

روز پنج‌شنبه، یک نقاشی تولید شده توسط هوش مصنوعی در خانه‌ی حراج کریستی ، واقع در نیویورک به قیمت 432,500 دلار به فروش رسید. این قیمت 40 برابر قیمتی بود که انتظار می‌رفت این نقاشی به فروش رود. نقاشی یادشده که در واقع نسخه‌ای چاپی و پرینت‌شده است « ادمون دو بلامی (Edmond de Belamy » نام دارد و رنگ‌های آبرنگی شکل آن که به لطف الگوریتم‌های یادگیری ماشین خلق شده‌اند، نقاشی عکاس اسپانیایی، فرسکو ، از عیسی مسیح را در ذهن تدایی می‌کند؛ نقاشی مخدوشی که در بازسازی آن به قدری بد عمل شد که دست‌مایه‌ی طنز قرار گرفت. نقاشی کشیده شده به دست هوش مصنوعی یکی از 11 نقاشی خلق شده با این فناوری است که همگی اعضای خانواده‌ی خیالی بلامی را به تصویر می‌کشند. امضایی پای تمامی این نقاشی‌ها وجود دارد که با یک فرمول ریاضی به وجود آمده است و نشانگر الگوریتم استفاده شده در آن نقاشی است. در تعریف محصول به حراج گذاشته شده، از آن با عنوان اولین اثر هنری ساخته شده با هوش مصنوعی و نمادی از آینده یاد شد.
جدا از این موضوع که نقاشی مورد بحث کاملا توسط هوش مصنوعی آفرینش شده است، محصول فوق الذکر حقیقتا نتیجه‌ی ماه‌ها تلاش سه فرد در آپارتمانی در پاریس است که یکی از آن‌ها دانشجوی دکترای تخصصی یادگیری ماشین است. قرارگیری این اثر هنری در کنار آثاری از چاک کلوز و جف کونس در حراج کریستی از سویی باعث بهت و حیرت جامعه‌ی هنری شد و از سوی دیگر توجه کارشناسان حوزه‌ی هوش مصنوعی را به خود جلب کرد. آن‌ها تصور نمی‌کردند که یک الگوریتم بتواند به تنهایی خالق یک اثر هنری بشود؛ علی‌الخصوص که الگوریتم به کار رفته از نوع GANs و مربوط به سال 2014 است و از انواع نه چندان پیشرفته به حساب می‌آید. مقاله‌های مرتبط:
تفاوت یادگیری ماشین و یادگیری عمیق یادگیری عمیق چیست و چه کاربردهایی دارد؟
مارک ریدل ، استادیار مؤسسه‌ی فناوری جورجیا می‌گوید الگوریتم تنها ابزار به کار رفته در خلق این اثر نیست. GANs از خود اختیاری ندارد. آن‌چه می‌بینیم نتیجه‌ی استفاده از پارامترهای ریاضی در به‌کارگیری قلم‌مو است. قلم‌مو جلوه‌هایی را به دست می‌دهد که در صورت عدم استفاده از آن دست‌نیافتنی هستند. در واقع ریدل بر این مسئله تأکید دارد که اثر هنری مورد بحث توسط هوش مصنوعی خلق نشده، بلکه تولید شده است. هوگو کاسل دوپقه ، دانشجوی مقطع دکترای تخصصی یادگیری ماشین و یکی از سه نفری که تحت عنوان تیم Obvious روی این پروژه کار کرده‌اند، می‌گوید رسانه‌ها در مورد این نقاشی اغراق کرده‌اند. این نقاشی به گفته‌ی او با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به محدودیت‌های هوش مصنوعی تولید شده است. او تأکید می‌کند که الگوریتم‌ها نوعی ابزار هستند و به تنهایی خلاقیتی از خود ندارند. هوگو می‌گوید: در حال حاضر مسئله‌ی جایگزینی افراد با الگوریتم‌ها موضوعیتی ندارد؛ در خصوص آینده باید مراقب بود؛ اما فعلا الگوریتم‌ها بیش از هرچیز دیگر یک ابزار به حساب می‌آیند. در واقع ما قصد داشتیم یک مثال عینی از آن‌چه که این ابزارهای هوش مصنوعی قادر به انجام آن هستند نشان دهیم. امضای نقاشی با فرمول‌های ریاضی نیز راه جالبی برای انتقال این مفهوم به مخاطبین عام بود. این که آن‌ها تا چه اندازه در انتقال این مفهوم موفق بودند مشخص نیست. ریچارد لوید ، مسئول نقاشی‌های حراج کریستی می‌گوید دلیل انتخاب اثر مذکور دقیقا این بوده است که انسان در خلق آن، هرچند اندک، دست داشته است.
الگوریتم‌های GANs از داده‌های عظیمی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد یاد می‌گیرند و پس از یک دوره‌ی تعلیم و تمرین طولانی از دانش کسب شده برای تولید استفاده می‌کنند. بنابراین، آن‌چه در اینجا اهمیت می‌یابد داده‌هایی است که در اختیار GANs قرار می‌گیرد. گزینش صحیح داده‌های ورودی و بهینه‌سازی پارامترهای ریاضی به کار رفته می‌تواند در نهایت منتج به خروجی دقیق‌تری شود. کاسل دوپقه می‌گوید: ما مجبور بودیم داده‌ها را انتخاب و سپس سازماندهی کنیم. بعد از آن، چندین بار تعلیم را تکرار می‌کردیم؛ یعنی نوع کار به این شکل است که شما باید دسته‌ای از پارامترها را انتخاب کنید و نتایج را شخصا بررسی کنید. اگر نتایج مطلوب باشد و مورد پسندتان قرار بگیرد، می‌توانید با تغییر جزئی پارامترها آن را بهبود ببخشید. ما این کار را بارها و بارها انجام دادیم. آخرین نسخه‌ای که از الگوریتم‌ها به دست آمد، بهترین نسخه‌ای بود که تیم ما تحت عنوان Obvious به آن دست پیدا کرده بود و کاملا با اهداف تیم هم‌سو بود. به کمک این نسخه صدها نقاشی تولید شد که از آن بین 11 مورد دست‌چین شد. ما با دقت تمام تصاویری را انتخاب کردیم که بیشترین جذابیت را داشتند. با توجه به توضیحات فوق، باید گفت که مسئولیت خلق اثر به دوش انسان بوده است و اساسا الگوریتم‌ها بدون داده‌های گزینش شده‌ای که انسان در اختیار آن‌ها می‌گذارد خلاقیتی ندارند. در واقع هرچند خروجی کار حاصل همکاری ماشین و انسان است، در مقام قیاس، کفه‌ی ترازوی خلاقیت به سمت انسان سنگینی می‌کند. بر اساس اظهارات ریدل، نقاشی فروخته شده، حاصل همکاری انسان و ابزار بوده است. ریدل می‌گوید او در تحقیقات خود مرزی بین انسان و ابزار قائل نیست و به عقیده‌ی وی هرگز بشر به طور کامل از این چرخه خارج نخواهد شد. نظر شما کاربر محترم زومیت چیست؟

http://www.javanannews.ir/fa/News/78487/اثر-هنری-تولیدشده-توسط-هوش-مصنوعی-در-حراجی-به-قیمت-432,500-دلار-فروخته-شد
بستن   چاپ