آریا جوان
HSBC پلتفرم مبادلات مالی مبتنی بر بلاک چین راه‌اندازی کرد
شنبه 12 آبان 1397 - 13:19:01
آریا جوان - HSBC به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان به همراه بانک Standard Chatered، اقدام به‌ راه‌اندازی یک پلتفرم مبادلات مالی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین کرده است.

گزارش راه‌اندازی جدید HSBC، چهارشنبه‌ی گذشته توسط خبرگزاری رویترز منتشر شده است. این پلتفرم مستقر در هنگ‌کنگ با نام eTrade Connect ، به‌منظور توفیق پروژه‌ی توسعه‌ی مبادلات بین‌المللی راه‌اندازی شده و بودجه‌‌ای میلیون‌دلاری توسط بانک Standard Chatered به همراه 10 بانک‌ دیگر به آن تخصیص داده شده است. HSBC به عنوان هفتمین بانک بزرگ دنیا اعلام کرده است: پلتفرم eTrade Connect توانسته زمان پردازش درخواست اعطای تسهیلات مصرفی در حوزه مبادلات را برای سرمایه‌گذار بریتانیایی متمرکز بر بازار آسیا به چهار ساعت برساند؛ در حالی که پیش از این یک‌و‌نیم ساعت بیشتر زمان صرف می‌شد. توسعه و استقرار این سامانه با مشارکت بانک مرکزی هنگ‌کنگ (HKMA) صورت گرفته است. در این میان بانک‌های دیگری نظیر بانک کشاورزی چین و بانک BNP Paribas نیز در این پروژه همکاری داشته‌اند.
منافع مورد انتظار
براساس گزارش‌های متعدد، صنعت مبادلات مالی که حجم مبلغی تراکنش‌های آن روزانه بیش از 9 تریلیون دلار برآورد می‌شود، کماکان به شکلی سنتی اداره شده و بروکراسی زیادی دارد. در گزارش رویترز آمده است: به‌کارگیری فناوری بلاک‌چین در صنعت بانکداری باید همزمان که ریسک تقلب در گشایش اعتبارات اسنادی و سایر تراکنش‌های مبادلات را کاهش می‌دهد، فرآیندهای اجرای آن را نیز کوتاه، تسریع و تسهیل نماید. بدین وسیله، بسیاری از فرآیندهای سنتی و غیرچابکی که دهه‌هاست در این حوزه باپرجا هستند، باید حذف و یا ساده‌ شوند. همچنین در این گزارش آمده است: تلاش پلتفرم eTrade هنگ‌کنگی بر این است تا علاوه‌بر ارتقاء سطح اثربخشی سرمایه‌گذاری‌ها، با تبدیل مستندات فیزیکی به مستندات دیجیتالی و همچنین اتوماسیون فرآیندهای مبادلات مالی از طریق فناوری بلاک‌چین، به طرفین قراردادها کمک کند. eTrade آنلاین خواهد بود
HSBC اشاره کرده که خرید مواد اولیه توسط یک تولیدکننده و خرده‌فروش مبلمان و لوازم خانگی به نام پرایس‌رایت، جزو اولین تراکنش‌های موفق این پلتفرم بوده است. بانکی کوان مدیر Pricerite می‌گوید: فناوری بلاکچین یک فرآیند سنگین و پیچیده را به یک مبادله‌ی امن و آسان تبدیل کرده است.
بانک مرکزی هنگ‌کنگ اعلام کرده است که eTrade بنا دارد همکاری با همتای اروپایی خود .We.Trade را آغاز نموده که آن‌ها نیز ضمن بهره‌مندی از یک فناوری مشابه، بانک‌های UBS آمریکا، Dutsche آلمان و HSBC را به‌عنوان عضو در سامانه‌ی خود دارند. استفاده از بلاک‌چین‌ها و قراردادهای هوشمند در مبادلات مالی نه‌تنها فرآیندها را موثر و تسهیل می‌نماید، بلکه احتمال تقلب را نیز به‌کلی از بین می‌برد. شفافیت مالی رهاورد پلتفرم‌های نظیر eTrade است. نظر شما در مورد استفاده‌ی بانک‌های دیگر از پلتفرم بلاک‌چین چیست؟

http://www.javanannews.ir/fa/News/79130/HSBC-پلتفرم-مبادلات-مالی-مبتنی-بر-بلاک-چین-راه‌اندازی-کرد
بستن   چاپ