آریا جوان
فیفا پس از حمله هکرها خود را برای نشت اطلاعات آماده می‌کند
شنبه 12 آبان 1397 - 17:04:17
آریا جوان - با حمله مجدد هکرها به سرورهای فیفا، احتمالا شاهد افشاگری‌های جنجالی جدیدی خواهیم بود.

پس از حمله‌ی هکرها به سرورهای فیفا وسرقت اسناد محرمانه‌ی این سازمان، مدیران ارگان جهانی فوتبال خود را برای افشاگری و نشت اطلاعات آماده می‌کنند. در همین رابطه، جیانی اینفانتینو رئیس فیفا در حاشیه‌ی جلسه‌ی شورای فدراسیون جهانی فوتبال در کیگالی، روآندا خبر حمله‌ی هکرها به سرورهای فیفا و به سرقت رفتن اطلاعات محرمانه‌ی آن را تایید کرد. به‌گفته‌ی اینفانتینو، هم فیفا و هم اتحادیه‌ی فوتبال اروپا، یوفا، صدها سوال از خبرنگاران در ارتباط با محتویات اسناد محرمانه به‌سرقت‌رفته دریافت کرده‌اند. در همین رابطه، روزنامه نیویورک تایمز در روز سه‌شنبه گذشته‌ی با انتشار گزارشی اعلام کرد مقامات فیفا بر این عقیده‌اند که یکی از کارمندان این نهاد قربانی حمله هکرها شده و آنان با انجام عملیات فیشینگ (سرقت رمزعبور) به سرورهای فیفا رخنه کرده‌اند. سپس با سرقت اسناد و اطلاعات حساس و محرمانه‌ی این سازمان، آن‌ها را در اختیار وب‌سایت فوتبال لیکس قرار داده‌اند که در سال 2015 میلادی با انتشارب رخی ازاسناد محرمانه فیفا از فساد موجود در قراردادهای بازیکنان فوتبال پرده برداشت. گفتنی است درز اطلاعات محرمانه درسال 2015 از سوی برخی از کارکنان فیفا صورت گرفت که این موضوع به اخراج تعدادی از این افرادو همچنین تحت پیگرد قرارگرفتن فوق‌ستاره‌های دنیای فوتبال نظیر کریستیانو رونالدو و خوزه مورینیو منجر شد.
درحالی که فیفا به‌تازگی سرقت اسناد محرمانه‌ی خود را تایید کرده است، وب‌سایت فوتبال لیکس مدعی شد که بخشی از اسناد به‌سرقت‌رفته را در اختیار برخی خبرگزاری‌های زیرمجموعه‌ی پروژه‌ی همکاری‌های پژوهشی اروپایی قرار داده و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قصد دارد از روز دوم نوامبر افشاگری‌های جدید خود را آغاز کند. در همین راستا، فدراسیون جهانی فوتبال فیفا با انتشار بیانیه‌ای رسمی که درخبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر شده است، اعلام کرد که این نهاد بین‌المللی عمیقا نگرانی خود را از سرقت اطلاعات و اسناد محرمانه‌ی خود که به‌صورت غیرقانونی در اختیار دیگران قرار گرفته اعلام می‌کند و هرگونه تلاش برای سرقت اطلاعات محرمانه که منجر به تضعیف سازمان‌ها و لو رفتن داده‌های حساس آنان از طریق روش های غیرقانونی می‌شود را محکوم می‌کند. این دومین حمله‌ی گسترده هکرها از زمان تاسیس فیفا بوده است
این دومین‌بار است که سرورهای فیفا مورد حمله‌ی گسترده‌ی هکرها قرارمی‌گیرند. پیش از این نیز افسران اداره اطلاعات ارتش روسیه درسال 2017 میلادی به بخش فناوری اطلاعات فیفا نفوذ کرده بودند. در جریان این حمله، هکرها به اطلاعات مربوط به 150 تست دوپینگ که نتیجه‌ی آن مثبت بود، دست یافته و سپس این اطلاعات را به‌صورت عمومی منتشر کرده بودند. این اطلاعات محرمانه درباره‌ی بازیکنانی بود که مواد نیروزا را به تشخیص پزشک و برای درمان مصرف کرده بودند. اگرچه هکرها هرگز اسم بازیکنانی که آزمایش دوپینگ آن‌ها مثبت اعلام شده بود رافاش نکردند، اما نام برخی بازیکنان نظیر درک کویت، مهاجم تیم ملی هلند، خوان سباستین ورون، ستاره سابق تیم ملی آرژانتین و کارلوس توز، مهاجم سابق منچسترسیتی به‌صورت عمومی منتشر شد. حمله‌ی مورداشاره توسط گروهی با نام Fancy Bears انجام شد. در پاسخ به این اقدام، ایالات متحده آمریکا 7 طبعه‌ی روسیه رابه عضویت در گروه Fancy Bears و حمله‌ی هکری سازمان‌یافته به فدراسیون جهانی فوتبال و آژانس بین‌المللی ضددوپینگ متهم کرد. نکته‌ی قابل‌توجه آن است که هکرهای گروه Fancy Bears نیز با استفاده از روش فیشینگ به سرورهای بخش فناوری اطلاعات فیفا نفوذ کرده بودند.

http://www.javanannews.ir/fa/News/79165/فیفا-پس-از-حمله-هکرها-خود-را-برای-نشت-اطلاعات-آماده-می‌کند
بستن   چاپ