آریا جوان
رودستر و استارمن اسپیس ایکس از مدار مریخ فراتر رفتند
يکشنبه 13 آبان 1397 - 19:07:23
آریا جوان - استارمن (مرد ستاره‌ای) که 9 ماه پیش سوار بر خودروی رودستر تسلا به فضا پرتاب شد، اکنون میلیون‌ها کیلومتر از زمین فاصله گرفت است.

حساب کاربری اسپیس‌ایکس در توییتر شب جمعه اعلام کرد که خودروی برقی قرمزرنگ رودستر و مانکن فضایی نشسته داخل آن که در طی ماموریت جدید موشک بزرگ فالکن هوی اسپیس‌ایکس در ماه فوریه پرتاب شدند، در حال حاضر از مدار مریخ فراتر رفته‌اند. متن توییت اسپیس‌ایکس و تصویر نشان‌دهنده‌ی موقعیت رودستر تسلا در پایین مشاهده می‌شود: موقعیت فعلی استارمن، ایستگاه بعدی، رستوران واقع در انتهای دنیا.
جمله‌ی دوم در توییت بالا البته به یکی از آثار داگلاس آدامز ، نویسنده‌ی بزرگ معاصر انگلیسی اشاره دارد. رستوران واقع در انتهای دنیا در اصل نام دومین رمان آدامز در مجموعه‌ی پنج قسمتی راهنمای کهکشان برای اتواستاپ‌زن‌ها است. همان‌طور که رودستر استارمن نشان می‌دهد، ایلان ماسک ، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس همچون اغلب علاقه‌مندان به فضا و نجوم، یکی از طرفداران بزرگ کتاب یادشده به‌شمار می‌رود. در واقع نمایشگر سرگرمی خودروی اسپیس‌ایکس به نحوی برنامه‌ریزی شده است تا جمله‌ی «نترسید!» را نمایش دهد؛ عبارتی که به نوعی به جلد کتاب راهنمای الکترونیکی در سری داستان‌های آدامز ادای احترام می‌کند. استارمن خود نیز یک ارجاع فرهنگی محسوب می‌شود. نام این مانکن فضانورد در واقع از عنوان یک آهنگ دهه‌ی هفتاد میلادی از دیوید بویی ، خواننده و آهنگساز مطرح انگلیسی گرفته شده است. ماسک پیش از پرتاب استارمن اعلام کرد که رودستر در طول سفر خود به اعماق فضا، آهنگ معروف «شگفتی فضا» از این خواننده را پخش خواهد کرد. در نهایت، ماسک دیگر آهنگ بویی به نام «زندگی در مریخ» را به عنوان موسیقی وداع با استارمن و تسلا انتخاب کرد. ماسک پیش از این اعلام کرد که رودستر و استارمن را به دلیل آنکه از محموله‌‌های مصنوعی معمول جالب‌تر هستند، به فضا پرتاب کرد. همچنین با توجه به خطرات طبیعی در پروازهای جدید یک موشک، امکان نداشت که یک ماهواره یا هر فضاپیمای باارزش دیگر به‌عنوان محموله‌ی فالکون‌هوی انتخاب شود. علاوه‌بر این، ماسک مدیرعامل تسلا محسوب می‌شود؛ در نتیجه پرتاب یک خودروی رودستر به فضا می‌تواند جنبه‌ی تبلیغاتی نیز برای این شرکت داشته باشد. استارمن و خودروی وی که زمانی متعلق به خود ماسک بود، برای همیشه فراتر از مریخ باقی نخواهند ماند. همان‌طور که در تصویر توییت بالا دیده می‌شود، این دو در مدار خورشید مرکزی خود خواهند چرخید و در نهایت تقریبا به نزدیکی فاصله‌ی زمین از خورشید خواهند رسید. براساس یک مطالعه‌ی مدلسازی مداری، رودستر و استارمن در سال 2091 به فاصله‌ی چند صد هزار کیلومتری از سیاره‌ی ما خواهند رسید. مولفان این مطالعه برآورد کرده‌اند که خودروی تسلا احتمالا در چند ده میلیون سال آینده یا با سیاره‌ی زهره یا زمین برخورد خواهد کرد. آن‌ها احتمال برخورد این خودروی فضایی با زمین را در یک میلیون سال آینده 6 درصد دانسته‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که در همین مدت، احتمال اصابت آن با زهره 2.5 درصد خواهد بود. برای ردیابی مانکن فضایی تسلا و رودستر کیهانی این شرکت می‌تواند به این وب‌سایت مراجعه کنید. دومین ماموریت فالکن هوی با هدف قرار دادن ماهواره‌ی ارتباطاتی Arabsat-6A متعلق به عربستان سعودی در مدار زمین‌ثابت، برای پرتاب در ژانویه‌ی 2019 (دی یا بهمن پیش‌رو) برنامه‌ریزی شده است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/79287/رودستر-و-استارمن-اسپیس-ایکس-از-مدار-مریخ-فراتر-رفتند
بستن   چاپ