آریا جوان
انواع هویت سازمانی: شما در کدام گروه قرار می‌گیرید
يکشنبه 13 آبان 1397 - 19:07:42
آریا جوان - بسته به شرایط و ویژگی‌های مختلف می‌توان چهار هویت را برای انسان در نظر گرفت که در زندگی کاری و شخصی او تأثیرگذار است.

تلاش برای حفظ یک هویت مشخص، 100 درصد مواقع بی‌فایده است. صرف‌نظر از کاری که انجام می‌دهید، تغییر یک عامل اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین ممکن است گاهی اوقات مجبور به عقب‌نشینی شوید و در دوره‌های مختلف زندگی هویت‌های مختلفی داشته باشید. هر انسانی چهار هویت دارد که در طول روز، هفته، ماه یا سال و حتی در طول عمر تغییر می‌کنند. در راه افزایش آگاهی و رسیدن به اهداف، می‌توان ویژگی‌هایی مثل نقاط قوت، ویژگی‌های هیجانی، کارکردهای شناختی، ویژگی‌های روان‌شناختی و منابع انرژی را برای انواع هویت درنظر گرفت. با شناخت چهار هویت به درکی از عملکرد خود می‌رسید و به دلایل شکست خود پی خواهید برد. کاتالیزور (Catalyst)
این هویت وضعیت طبیعی هر شخصی است. وقتی از این حالت دور می‌شوید احساس گسست درونی عمیقی بین آنچه هستید و آنچه می‌توانید باشید، حس می‌کنید. در نتیجه مضطرب و بیقرار می‌شوید. هویت کاتالیزور راه را برای رسیدن به موفقیت هموار کرده و انرژی لازم را در طول مسیر فراهم می‌کند. کاتالیزورها انرژی ذهنی، تمرکز، شفافیت و انگیزه‌ی بالایی دارند. آن‌ها محرک کلیدی تغییرات جامعه چه در سطح جهانی و چه در سطح محلی هستند. این افراد در مواجهه با مشکلات قدرت تحمل بالایی دارند و راه را برای بقیه روشن می‌کنند.
بااینکه مسیر آن‌ها همیشه ساده نیست اما از نظر بیوشیمیایی و روانشناختی باور دارند تمام کارها ساده است. کاتالیزورها معمولا کنشگر هستند و با موج همراه می‌شوند. آنها در صورت احساس خطر سعی می‌کنند مسیر را برای خود هموار کنند و به راه خود ادامه دهند. آن‌ها از درخواست کمک واهمه‌ای ندارند و همین رفتار، دلیل جایگاه کنونی آن‌ها است. مقاله‌های مرتبط:
10 نکته مستدل و جالب روانشناختی از خودتان که احتمالا نمی‌دانید تصور از توانایی ورزشی چگونه بر هویت فرد تاثیر می‌گذارد
برای تبدیل شدن به یک کاتالیزور باید از مشکلات جان سالم به در ببرید. باید از جایگاه اولیه‌ی خود آگاه باشید و فراموش نکنید چگونه به جایگاه کنونی رسیدید. کاتالیزور باید دارای سلامت جسمی و بیوشیمیایی باشد تا بتواند این آگاهی را به درستی پردازش کند و در نتیجه اقدام صحیح را انجام دهد. اگر بُعد روانی یا بیوشیمیایی شخص به خطر بیفتد، منجر به فقدان هشیاری و آگاهی او می‌شود. به این ترتیب او به یک شخصیت مدافع تبدیل می‌شود. در نتیجه بدن و مغز فرد وارد یک حالت تدافعی می‌شود. در این شرایط تنها یک مداخله‌ی عمده می‌تواند به کمک فرد بیاید. سینرژیست (Synergist)
اگرچه سینرژیست‌ها در وضعیت خودآگاهی و خلق آگاهانه قرار دارند، اما برای برقراری تعادل بین اراده و انرژی پایداری که آن‌ها را به جلو سوق می‌دهد، هنوز در مرحله‌ی یادگیری هستند. آن‌ها در مورد نحوه‌ی تأثیر بعد روانشناختی و بیوشیمیایی بر انگیزه ، عزت نفس و دیدگاه نسبت به جهان هنوز در حال کسب آگاهی هستند. آن‌ها کاتالیزورهای آینده هستند که برای رسیدن به مرحله‌ی بعدی تنها به تغییرات کوچکی نیاز دارند. آموزش‌های مستمر از جمله نحوه‌ی هماهنگ‌سازی و بهینه‌سازی عملکرد روانشناختی و بیوشیمیایی می‌تواند به سود سینرژیست‌ها باشد. آن‌ها روزهای تعطیل و بیکاری هم دارند؛ اما خود را به خاطر آن سرزنش نمی‌کنند و به این نتیجه رسیده‌اند که استراحت و نوسازی برای موفقیت پایدار و طولانی‌مدت لازم است. نگهبان (guardian)
نگهبان‌ها حافظ منابع فعلی خود هستند اما در مقابل حمله از خود دفاع نمی‌کنند. بدن نگهبان حالت تدافعی دارد، این حالت تدافعی باعث می‌شود شخص از انرژی خود برای شرایط بحرانی محافظت کند. نگهبان‌ها اهدافی دارند، اما نمی‌توانند به دلیل شکست و عدم موفقیت خود در دستیابی به اهداف پی ببرند.
به این صورت شک وارد وجود آن‌ها شده و بهانه‌هایشان افزایش پیدا می‌کنند. آن‌ها در جایگاه دلخواه خود قرار ندارند اما دلیل آن را نمی‌دانند. این افراد گاهی اوقات با پیروزی روبه‌رو می‌شوند، اما انرژی لازم را برای حفظ این پیروزی ندارند. معیارهای متعددی در شکل‌گیری شخصیت نگهبان دخیل هستند که می‌توان به استرس مزمن و نقص تغذیه اشاره کرد. در این وضعیت آن‌ها برای یافتن راه‌حل به مداخله‌ی خارجی یا تکیه بر قدرت اراده نیاز دارند. اگر سریعا یک راه حل پیدا نکنند، قدرت اراده‌ی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در نهایت، بدن آن‌ها به دفاع از منابع محدودی می‌پردازد که برای آن‌ها باقی مانده است به این ترتیب به یک مدافع تبدیل می‌شوند. مدافع (Defender)
مدافع‌ها بیشتر بر محافظت از انرژی باقی‌مانده‌ی خود و دفاع از خود در مقابل حملات بیشتر متمرکز هستند. مدافع را می‌توان با تغییراتی مثل تغییر در میکروبیوم شکمی، یک دوره‌ی آنتی‌بیوتیک، استرس مزمن، اتفاق منجر به زخم یا جراحت یا سوء تغذیه‌ی شدید شناسایی کرد؛ چرا که این موارد خیلی آرام شخص را به دام خود می‌اندازند. مدافع بر محافظت از انرژی باقی‌مانده‌ی خود تمرکز می‌کند
در این وضعیت محیط داخلی بدن فرد مسموم می‌شود و بدن برای محافظت از خود هر کاری را انجام می‌دهد، در نتیجه انرژی کاهش پیدا می‌کند و منجر به انزوای فرد می‌شود. البته این تمایل به ضعف نیست بلکه یک استراتژی داخلی است که هنگام افزایش نیازها از انسان محافظت می‌کند. در این مرحله نباید زیاد به خود سخت بگیرید. خود را به خاطر بی‌انگیزگی یا بی‌هدفی سرزنش نکنید. بلکه قدم به قدم به دنبال راه‌حل بروید و هر کاری را بر اساس توانایی خود انجام دهید.خبر خوب این است که همه‌ی اتفاقات در مغز رخ نمی‌دهند. اگر جنبه‌ی بیوشیمی انسان تعادل شود، مغز هم به تعادل و شفافیت می‌رسد. در این نقطه، می‌توانید بر خواسته‌ی خود تمرکز کنید زیرا در آینده انرژی مورد نیاز خود را به دست می‌آورید. آیا می‌خواهید خستگی ناپذیر شوید؟
برای شناخت هویت خود به سایت areyouunstoppable.com مراجعه کنید و تست رایگان پنج دقیقه‌ای آن را انجام دهید. با پاسخگویی به یک مجموعه از سؤال‌های ساده، یک نرم افزار به تحلیل نتایج پرداخت و گزارشی جامع را ارائه می‌کند که نوع هویت شما را نشان می‌دهد. به این صورت متوجه می‌شوید به چه ابزار و نکاتی برای بستن شکاف بین خود و آنچه می‌خواهید باشید، نیاز دارید.

http://www.javanannews.ir/fa/News/79293/انواع-هویت-سازمانی--شما-در-کدام-گروه-قرار-می‌گیرید
بستن   چاپ