آریا جوان
6 نکته مفید برای عکاسی سیاه و سفید
چهارشنبه 16 آبان 1397 - 14:52:35
آریا جوان - عکاسی سیاه و سفید یکی از سبک‌های محبوب، ارزشمند و پر‌چالش عکاسی است. نکاتی وجود دارند که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید یک عکس سیاه و سفید جذاب ثبت کنید.

عکس‌های سیاه و سفید از جذابیت خاصی برخوردارند. یادگیری عکاسی سیاه و سفید به شما جهت تبدیل شدن به یک عکاس خوب کمک شایانی می‌کند. شما می‌توانید از موضوعات مختلفی توسط این سبک عکاسی کنید. البته برای ثبت یک عکس سیاه و سفید عالی باید از تنظیمات و نکات مربوط به آن آگاه باشید تا بتوانید بیشترین تاثیر را بر روی بیننده عکس بگذارید و نتیجه بهتری بگیرید. در ادامه 6 نکته‌ی مهم و کاربردی که به شما برای ثبت عکس های سیاه‌ و‌ سفید بهتر کمک خواهد کرد، به همراه 6 عکس سیاه و سفید که به‌عنوان نمونه از بین عکس‌های برتر مسابقه عکاسی دیجیتال عکاسان جوان سال 2019 انتخاب شده‌اند را گردآوری کرده‌ایم.
1- با استفاده نکردن از رنگ‌ها، داستان خود را در عکس بهتر بیان کنید
زمانی که می‌خواهید توجه بیننده را به موضوعی جلب کنید یا یک اتفاق و صحنه‌ی خاصی را ثبت کنید، سبک عکسی سیاه و سفید به شما کمک می‌کند تا نتیجه‌ی بهتری بگیرید. زیرا رنگ‌ها سبب پرت شدن حواس بیننده می‌شوند و به این ترتیب توجه بیننده را از مهم‌ترین اتفاقی که در عکس رخ می‌دهد منحرف می‌سازند. به این دلیل است که عکاسی تک‌رنگ محبوبیت فراوانی در بین عکاسان مستند و خیابانی دارد. عدم وجود رنگ باعث می‌شود تا بیننده به بافت‌ها، تضاد‌ها، اشکال، فرم‌ها و نورها دقت کند و این امر ساختن یک داستان و عکس را آسان‌تر می‌کند.
2- از سبک مینیمال یا ساده‌گرایی استفاده کنید
مینیمالیسم سبکی است که در آن هنرمند سادگی را پایه و اساس کار‌های خود را قرار می‌دهد. این سبک مانند یک گالری هنری فضایی عالی برای تجربه عکاسی سیاه و سفید ایجاد می‌کند. برای مثال به عکس فوق که توسط عکاس Inge Schuster ثبت شده است توجه کنید. در این عکس، دو فضای منفی با هم ترکیب شده اند. فرد کوچکی که در برابر دو صفحه بزرگ سیاه و سفید روی نیمکت نشسته، سبب ایجاد یک تصویر عالی شده است. مقاله‌های مرتبط:
تصاویر سیاه و سفید زیبایی که از سراسر جهان ثبت شده‌اند بهترین دوربین‌‌های موجود برای عکاسی سیاه و سفید
3- از ترکیب اشکال و طرح‌های غافل نشوید
شکل‌ها و طرح‌ها، یکی از شاخصه‌های مهم در عکاسی سیاه و سفید هستند. برای یافتن فرم‌های مناسب به اطراف خود خوب نگاه کنید یا خودتان الگوها و اشکالی را که می‌توانند عنصر مورد علاقه شما را به چهارچوب عکستان اضافه کنند، ایجاد کنید. بهتر است هنگام ثبت چنین عکس‌هایی از نمودار هیستوگرام برای تنظیمات دقیق میزان نوردهی استفاده کنید.
3- شدت نورها و سایه‌ها را افزایش دهید
نور‌ها و سایه‌ها را می توان از عوامل کلیدی و مهم ایجاد یک تصویر سیاه و سفید نام برد. رعایت صحیح این تکنیک تاثیر و زیبایی عکس شما را افزایش می‌دهد. هنگامی که تصویری را پردازش می‌کنید، برای تیره‌‌تر کردن سایه‌ها و برجسته کردن نقاط پر نور و روشن دقت زیادی به خرج دهید. یک راه عالی برای انجام این کار، استفاده از ابزارهای Dodge and Burn در فتوشاپ است.
4- در عکاسی مناظر، از تاثیر آسمان و ابرها غافل نشوید
آسمان یک المان بسیار مهم در عکاسی تک رنگ از مناظر است. هنگامی که می‌خواهید از یک چشم‌انداز و منظره عالی عکاس سیاه و سفید بگیرید، از آسمان صاف و آبی اجتناب کنید زیرا سبب یکنواختی و عدم جذابیت تصویر شما می‌شود. ابرهای متراکم و انبوه با تن و اشکال مختلف یک منظره عالی برای عکس‌های سیاه و سفید ایجاد می‌کنند. به‌عنوان نمونه به این عکس که توسط Phil Green گرفته شده است دقت کنید. سرعت پایین شاتر گذر زمان را ثبت کرده و به برجسته کردن بافت‌های ابرها کمک کرده است.
5- به تن و بافت عکس‌ها توجه کنید
تن عکس را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در عکاسی سیاه و سفید نام برد. تن در واقع به معنی میزان روشنایی و تفاوت سایه‌های میان روشن‌ترین و تاریک‌ترین قسمت یک عکس است. به‌عنوان مثال یک تصویر با کنتراست بالا یک طیف وسیعی از تن‌ها را خواهد داشت که در کیفیت و زیبایی عکس تاثیر به‌سزایی دارد. بافت هم در عکاسی تک رنگ یک عنصر حیاتی به شمار می‌رود. یک بافت خوب، سوژه‌ی عکاسی را قابل لمس‌تر می‌کند. در عکس نمونه که Trevor Cole آن را ثبت کرده، بافت درختان و پوست آن‌ها یک تناریته‌ی عالی به عکس اضافه کرده و جذابیت و زیبایی آن را دو چندان کرده است.

http://www.javanannews.ir/fa/News/79560/6-نکته-مفید-برای-عکاسی-سیاه-و-سفید
بستن   چاپ