آریا جوان
محیط کار باز ارتباط و تعامل میان کارکنان را کمرنگ می‌کند
دوشنبه 21 آبان 1397 - 13:24:20
آریا جوان - محققان هاروارد در مطالعه‌ی خود دریافته‌اند که طراحی باز محیط‌های کاری برخلاف باور رایج، به کاهش تعامل و گفت‌و‌­گوهای رو­­‌در­رو میان کارکنان سازمان می‌انجامد.

ما تاکنون در زومیت ، در مقالات مختلفی به ویژگی‌های مثبت و منفی انواع محیط کار پرداخته‌ایم. در این مطلب، یکی از مهم‌ترین معایب دفاتر کار باز را بررسی می­‌کنیم. محیط کار باز سبب می‌شود تا مدام با همکاران ‌ مان چشم ‌ در ‌ چشم شویم و همیشه صدای ‌ شان در گوش ‌ مان باشد. با این اوصاف احتمالا پیش خودمان فکر کنیم که ایجاد چنین فضای شفافی به ‌ یقین باعث ترغیب پرسنل به ارتباط و تعامل بیشتر خواهد شد . اما مطالعه جدید هاروارد خلاف این باور رایج را اثبات می‌کند: محیط کار باز، زمانی را که کارمندان صرف گفت‌­و­گوی رو­در­رو با یک­دیگر می­‌کنند کاهش داده و در عوض آن‌ها را به تعامل از طریق ایمیل و ارسال پیام سوق می­‌دهد.
هیس... سروصدا موقوف
مقاله‌ مرتبط:
راهنمای جامع محیط کار باز: مزایا، معایب، راه‌حل‌ها دفتر کار باز تنش‌های محیط کار را افزایش می‌دهند
مطالعات قبلی نشان می­‌ دهد که طراحی باز به افزایش تنش ‌ های محیط کار و نیز کاهش بهره‌­وری می ­‌ انجامد، شاید به این خاطر که چندان برای ‌ مان راحت نیست که گفت ­‌ و ­ گوهای جدی کاری ‌ را در حضور دیگر همکاران ‌ خود انجام دهیم . اما استدلال طرفداران شیوه‌ ی طراحی باز این است که این سبک، میزان هزینه ­‌ کرد در توسعه ‌ ی فضای اداری را کاهش داده و به ‌­ علاوه افزایش میزان کار تیمی ناشی از آن نیز موجب ارتقاء بازدهی خواهد شد .
با این­‌حال، اتان برنشتاین از دانشکده کسب‌­و­کار هاروارد و استفان توربان ، استاد دانشگاه هاروارد، در مطالعه‌ی خود دریافتند زمانی­‌که 2 شرکت از میان شرکتهای فهرست فورچن 500 ، طراحی دفاتر خود را از سبک بسته به محیط کار باز تغییر دادند، حجم ارتباطات و میزان تعامل رو­دررو در میان کارکنان­‌شان حدود 70٪ کاهش یافت. با تغییر فضای کاری از بسته به باز، تعامل رو­دررو در میان کارکنان 70٪ کاهش یافت
همچنین در پی این تغییرات، کارکنان دو شرکت مذکور تمایل چندانی به ارائه‌ی بازخورد منفی و پرداختن به موضوعات حساس در مقابل دیگر همکاران­‌شان نداشتند؛ عاملی که آن‌ها را به یافتن راه‌­های خصوصی­‌تر برای برقراری ارتباط سوق می­‌داد. درواقع، افراد مورد مطالعه، به‌جای گفت‌­و­گوی رودررو، به تلفن و ارتباطات مجازی روی آوردند. به منظور دستیابی به یک شناخت و چشم‌­انداز کلی از وضعیت ارتباطات میان کارکنان در قبل و بعد از تغییر طراحی محیط کار، ابزاری الکترونیک موسوم به دستگاه جامعه­‌سنجی در اختیار شرکت­‌کنندگان در این مطالعه قرار گرفت. دستگاه گردن‌آویز کوچکی که مکالمات کارمندان با همکاران‌شان و همچنین اطلاعات مربوط به محل حضور و حرکات و جابجایی­‌های آن‌ها را ثبت می­‌کرد. محققان، همچنین تعدادی از پیام­‌های فوری و ایمیل­های رد­‌وبدل ­‌شده میان کارکنان را ردیابی و بررسی کردند.
بررسی‌های نهایی نشان داد که پس از بازطراحی دفاتر کار به­‌شکل محیط باز، افراد تحت مطالعه 56٪ بیشتر از قبل برای یکدیگر ایمیل ارسال کردند، 20٪ بیشتر ایمیل دریافت کردند و 41٪ نیز ایمیل رونوشت بیشتری گرفتند. استفاده از پیام‌­­های فوری نیز در میان آن‌ها به میزان 67٪ افزایش یافت. به نوشته‌ ی برنشتاین و توربان : هرچند می ‌ توان مواد شیمیایی را تحت شرایط خاص و در دما و فشار مشخص قرار داده و به ترکیب مورد نظر رسید، اما برای دستیابی به اثری مشابه و نتیجه ‌ ای ملموس در میان انسان ‌­ ها نیازمند وجود عوامل بیشتری هستیم . لذا مادامی که این عوامل را نشناخته‌­ایم، معماری باز و شفاف محیط‌­های کاری می­‌تواند برخلاف انتظار و هدف اولیه‌ی ما، به کاهش تعامل‌های رو­در رو در محل کار بینجامد. محیط کار آینده
مقاله‌ مرتبط:
آینده محیط‌های کاری چگونه است؟
شیوه‌ی کارکردن به‌سرعت در حال تغییر بوده و نیازمند توسعه‌ی روزافزون ارتباطات میان‌فردی در سازمان‌ها است. بهبود ارتباط و افزایش سطح تعامل در میان نیروی کار، برخی از شرکت‌ها را واداشته تا سبک طراحی باز فضاهای اداری را به‌طور کامل کنار گذاشته و به‌فکر روش‌های کارآمدتری برای توسعه‌ی ارتباطات میان کارکنان خود باشند. به­‌علاوه تعداد افرادی که از خانه یا فضاهای عمومی مانند کافه­‌ها و کتابخانه­‌ها کار می‌‌کنند نیز رو به افزایش است.
همان‌طور که در نمودار فوق نمایان است، در حال حاضر بیش از 5٪ آمریکایی‌ها دورکاری می­‌کنند. و پیش‌­بینی می­‌شود که ظرف سال‌های پیش‌­رو پدیده‌ی دورکاری در دیگر مناطق دنیا نیز با آهنگی کم‌و‌بیش یکسان افزایش یابد.

http://www.javanannews.ir/fa/News/79954/محیط-کار-باز-ارتباط-و-تعامل-میان-کارکنان-را-کمرنگ-می‌کند
بستن   چاپ