آریا جوان
کولبری که فوق لیسانس مدیریت دارد
دوشنبه 5 آذر 1397 - 2:31:36 PM
الف
ایران جوان_در چند مدت اخیر تصویری از یک جوان تحصیلکرده در شهرستان پاوه که در حال کولبری است به صورت گسترده در فضای مجازی منتشر شد. جوانی با مدرک کارشناسی ارشد و کاندیدای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر پاوه که تصویرش در حین کولبری حاوی پیامی روشنی است که جوانان تحصیلکرده اورامانات نیازمند کار و اقدام فوری و توجه دولتمردان به آنها در این زمینه هستند. 

همین مسئله باعث شد تا گفت‌وگویی را با این جوان داشته باشیم

صاحب عکس، «کیوان کیوا‌نفر» متولد 1366 ساکن شهرپاوه و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته برنامه ریزی شهری بامعدل 17.61 است!

جالب اینجاست که کیوان، پایان نامه ارشد خودش را با درجه عالی و با موضوع موانع توسعه فیزیکی شهر پاوه با Gis دفاع کرده است. او به خبرنگار فارس گفته است که کارشناس فنی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال90 و 95 و دارنده چندین مقاله در زمینه برنامه‌ریزی شهری است!

* از کاندیدایی برای شوارای شهر پاوه تا کولبری!

کیوان در خصوص علت روی آوردنش به کوله‌بری می‌گوید: «باتوجه به این که شش سال از فارغ التحصیل شدنم می‌گذشت و هنوز شاغل نشده بودم به امید شاغل شدن و خدمت به همشهریانم پا به عرصه پنجمین دوره انتخابات شورا شهر گذاشتم و باتوجه به اینکه 17 سال ساکن پاوه بوده‌ام و مشکلات شهر پاوه را از نزدیک لمس می‌کردم، امیدوار بودم با اعتماد مردم به اینجانب و رشته تحصیلی مرتبطم بتوانم در حل مشکلات شهر گامی بردارم که این امر محقق نشد و فقط توانستم 850 رای را کسب کنم وضمن تشکر از اعتماد مردم به بنده این میزان رای نتوانست من را منتخب مردم کند و سرانجامم کولبری شد.»

 

کیوان علیرغم جستجوی فروان در دو استان کرمانشاه و کردستان بجز کولبری شغلی پیدا نکرده است 

وی ادامه می‌دهد و می‌گوید: «از سال 90 و 91 بعداز اتمام دانشگاه به اکثر مراکز دولتی و شرکت‌های خصوصی استان کرمانشاه، کردستان و شهرهای هر دو استان جهت بکارگیری حتی برای آبدارچی اقدام کردم ولی یا معرف میخواستند یا قسمت نشد».


*کولبری بازی بار مرگ است

کیوان می‌گوید که کولبری شغل نیست اما مجبور است که این کار را انجام دهد «کولبری در حقیقت شغل نیست و فقط از سر ناچاری و بیکاری است.کولبری بازی با مرگ است، اگر در حین جابه‌جایی بار با شلیک گلوله و از دست دادن جان روبرو نشویم در مسیر سخت و صعب العبور کوهستان و راه‌های باریک و خطر مین قطعا سرنوشت خوبی در انتظار کولبران نیست. کولبری کاری سخت و زیان آور است، هیچ پشتوانه‌ای ندارد تحت پوشش هیچ ارگان و نهاد بیمه‌ای نیست و متاسفانه امنیت جانی هم ندارد».

او ادامه می‌دهد «بنده و دوستانم در مرز ته ته، نودشه، دزاور و نوسود کولبری می کنیم و معمولا اجناسی از جمله پوشاک، کفش، بادام،گردو و.... را جابه‌جا می‌کنیم، معمولا وزن هر بار 40 تا 60کیلو هست و بیشتر مواقع برای کسب درآمد بیشتری باید چند برابر بار زد تا بتوان لقمه‌نانی برای خانواده تهیه کرد».

آنقدر کولبر تحصیل کرده‌ داریم که به نظرم دیگر کسی براش این مسئله مهم نیست

کیوان از بازتاب تصاویرش در فضای مجازی میگوید: «آن‌قدر بیکاری و مشکلات کولبران و جوانان تحصیلکرده زیاد است که این چنین تصاویری بنظرم دیگر اثر و بازتابی نداشته است. همین که خبرنگار دلسوزی مثل شما به سراغ من آمده است و یا همدردی و محبت مردم تنها بازخورد این تصاویر بوده است».

او سخن آخرش را با ما اینطور تمام می‌کند «مشکلاتم بسیار است و نیازمند توجه مسئولان است و باتوجه به مشکلات اینجانب (مستاجر، پسردوساله‌ام سنگ کلیه، پدرم آرتروز و مادرم فشارخون و نارسایی کلیه) از مسوولان خواهشمندم برایم فکری کنند.


http://www.javanannews.ir/fa/News/81396/کولبری-که-فوق-لیسانس-مدیریت-دارد
بستن   چاپ