آریا جوان
پسرها هم عروسک‌بازي را بيشتر از ماشين‌بازي دوست دارند!
چهارشنبه 11 دي 1392 - 8:27:13 AM
ايسنا
طي اين پژوهش محققان به گروهي از کودکان چهار تا پنج ماهه، تصاويري از عروسک يا انسان‌هاي مونث و مذکر و همچنين ماشين‌ها، بخاري و اجسام مشابه را نشان دادند.

 در مرحله بعدي، ميزان خيره شدن اين کودکان به اشيا و اولويت‌بندي آنها براي طولاني بودن اين تمرکز بر هر عکسي اندازه‌گيري شد. نتايج نشان داد پسربچه‌ها هم مانند دختربچه‌ها، در مقايسه با تصاوير ماشين علاقه بيشتري به عروسک‌ها نشان دادند.

 دکتر "پائولا اسکودرو"، سرپرست اين پژوهش مي‌گويد: عرف تمام جوامع اين است که معمولا براي دختربچه‌ها عروسک و براي پسربچه‌ها کاميون و ماشين خريداري مي‌شود، اما علم نشان مي‌دهد که پسرها عروسک را بيشتر دوست دارند!

 تحقيقات پيشين نشان داده که کودکان سه‌ ساله پسر ترجيح مي‌دهند تا با اسباب بازي‌هاي مربوط به ساخت‌وساز و حمل‌ونقل بازي کنند و دخترها نيز بازي با عروسک را بيشتر مي‌پسندند. اما طي اين پژوهش که با استفاده از فناوري «رديابي چشم» صورت گرفت، محققان متوجه شدند که اين اولويت‌هاي وابسته به جنس در کودکان پنج ماهه ديده نمي‌شود و اين امر نشان مي‌دهد که چنين تفاوتي ناشي از تغييرات فيريولوژيکي (سطوح هورمون)، رشد شناختي و يا فشار اجتماعي است.

 محققان در پايان تصريح کردند: تحقيقات بيشتري براي درک چنين تفاوت سليقه‌اي در سن پنج ماهگي تا سه سالگي پسرها مورد نياز است تا بتوان فهميد که آيا طبيعت يا محيط پرورش کودک است که طي اين بازه زماني بين پنج ماهگي تا سه سالگي بر چنين واقعه‌اي تاثير مي‌گذارد.

 يافته‌هاي اين پژوهش در مجله Experimental Child Psychology منتشر شده است.


http://www.javanannews.ir/fa/News/817/پسرها-هم-عروسک‌بازي-را-بيشتر-از-ماشين‌بازي-دوست-دارند!
بستن   چاپ