لزوم تشکیل نهادهای مدنی و شبکههای رسانهای برای پیروزی در جنگ نرم
یکشنبه 11 آذر 1397 - 9:33:35 AM
تقریب
|
|
پیام ویژه_بررسی عملکرد تیم اجرای عملیات تحریم دولت ترامپ، نشان میدهد که تفاوت
معناداری در اجرای تحریمها توسط این گروه با دولت پیشین آمریکا وجود
دارد.مهمترین کار ویژه این عملیات، استفاده از ابزار جنگ روانی هدفمند و
گام به گام توسط مقامات مرتبط کاخ سفید و رسانههای متنوع در اختیار آنها
است.
البته در این عملیات و جنگ روانی، برخی رسانههای فارسی زبان وابسته به
منابع مالی عربستان و شیخ نشین امارات متحده عربی هم نقش جدی و موثری ایفا
میکنند.
به جرات میتوان گفت که تا حدود زیادی موفقیت ترامپ در تاثیرگذاری در فضای
اقتصادی کشور نه توسط عوامل اقتصادی، بلکه با واسطه همین جنگ رسانهای بوده
است.
البته شبکه رسانههای متنوع داخلی نیز، در تشدید انتقال و بسترسازی به این
جنگ رسانهای نقش داشتند که عمده دلیل آن، نبود«راهبرد مبارزه با جنگ روانی
دشمن» و «تشرید رقابتهای سیاسی جناحی خلاف منافع ملی»به ویژه از سوی
رقبای دولت تدبیر و امید و مخالفان جدی برجام بوده است.
به عنوان نمونه، روزگاری نه چندان دور و حتی پیش از خروج ترامپ از برجام،
تیتر نخست بسیاری از رسانههای مکتوب جناح رقیب و مخالف دولت، خروج
شرکتهای مختلف غربی از ایران به دلیل تحریمهای احتمالی آتی بود.
از طرفی مهمترین اقدام موثر نظام جمهوری اسلامی و نه قوه مجریه به
تنهایی،«اتخاذ راهبرد واحد مقابله رسانهای با جنگ روانی دشمن در همه سطوح
اجتماعی و وسایل متنوع ارتباط جمعی است».
راهبردی که ماهیت و اهداف و تاثیرات جنگ روانی دشمن را به شهروندان توضیح
داده و به شکل مستمر روشنگری میکنند در این اقدام آفندی تبلیغاتی، توان
واقعی دشمن در اجرای کامل تحریمها نشان داده شده و عموم شهروندان درباره
محدودیتهای میدانی قابل توجه دشمن در اعمال کامل تحریمها، با استفاده از
فنون رسانهای شرح داده میشود.
پس از برجام و در شرایط فعلی، کشور ما که ارتباطات بین المللی گسترده با
دنیا و اعضای شورای امنیت، به استثنای آمریکا دارد، نقطه ثقل اطلاعرسانی
به شهروندان و جلب اعتماد و پشتیبانی آنها است.
به ویژه شرایط بین المللی پس از برجام که، برخلاف پیشبینیهای کاخ سفید،
ابراز تحریم آمریکا تا حدود زیادی کند شده، تنها ابزاری که میتواند کارساز
باشد و خلاء گروه کاری اجرای تحریم آمریکا را پر کند و تشدید جنگ روانی با
هدف مرعوب کردن مردم و مسوولان است.
به هر طریق شهروندان باید بدانند که در واقع امر، «تحریم ابزار اقتصادی با
کارایی محدود است» که با اتخاذ«برنامههای اقتصادی درست» و «سیاست خارجی
فعال"»قابل مدیریت است و میتوان عوارض و آثار منفی آن را با همراهی مردم،
نهادهای مدنی، مسوولان عالم و تولیدکنندگان وطندوست تخفیف داد.
این موضوعات باید توسط شبکههای اجتماعی و رسانههای ارتباطی که به دنبال
حفظ تمامیت ارضی و منافع ملی هستند، نه منافع زودگذر جناحی، به شهروندان
اعلام شود.
نکته مهم دیگر، حضور جدی رسانههای حافظ منافع ملی، برای کاهش آثار جنگ
روانی دشمن از طریق روشنگری و واکاوی در برابر اخبار و اطلاعات ناامید
کننده توسط رسانههایی است که آگاهانه یا ناآگاهانه، همسو و همراه با
دشمنان ایران، در تلاش هستند چهرهای از هم پاشیده از اقتصاد ملی، به جامعه
تلقین و تزریق کنند.
البته هیچ کس منکر وجود مشکلات جدی اقتصادی نیست اما راهبرد ملی و
وطندوستانه در این لحظه، مقاومت در برابر زیادهخواهیهای ترامپ و انتقاد
از دولت برای اصلاح رویههای معیوب و ناکارآمد بوده و هر نوع تزریق شکست و
تسلیم، بر ضد منافع ملی است.
تشکیل نهادهای مدنی و شبکههای رسانهای حامی و طرفدار«راهبرد عقلانیت، مدارا و امید» برای پیروزی در جنگ روانی دشمن بسیار مهم است.
امروز در سایه حضور شبکههای اجتماعی موبایل محور، مردم به طور روزمره و
مرتب، اخبار و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت میکنند و دولت و نظام
نیازمند افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی در دوران تحریمها است.
اعتماد عمومی به میزان شفافیت و صحت اطلاعات منتشر شده از سوی مسوولان و سرعت در اطلاع رسانی بستگی دارد.
اخبار و اطلاعات مربوط به منابع دولتی باید سریع، دقیق، صحیح، وسیع ، سهل و
آسان در اختیار شهروندان قرار بگیرد تا پیش از اطلاعات نادرست برخی
رسانههای جناحی داخلی و محتوای جنگ رسانهای دشمن خارجی، به سمع و نظر
مردم برسد.
بیشک تکذیب و یا رد اخبار نادرست تولیدی توسط منابع رسانهای مخالف، منجر
به سلب اعتماد مردم میشود و امروز خوشبختانه در سایه گسترش زیرساختهای
اطلاع رسانی اینترنتی، در حوزه رسانههای اینترنتی و افزایش دسترسی عمومی
به اطلاعات، توان تاثیرگذاری در مردم توسط گروههای فعال اجتماعی افزایش
یافته است.
اما رسانههای حامی منافع ملی و حتی رسانههای دولتی که به تامین منافع ملی
و مصالح بلندمدت نظام دل بستهاند، باید اخبار درست و صحیح را تولید بکنند
تا فضا برای محتواهای نادرست و جنگ روانی دشمن تنگ شود.
اگر اخبار و اطلاعات درست و شفاف از سوی مسوولان به مردم ارائه شود، هر چند
این اخبار تلخ هم باشد، باز با افزایش و تحکیم اعتماد عمومی، در کل برنده
این جنگ روانی شهروندان و میهن عزیزمان خواهد بود.
http://www.javanannews.ir/fa/News/83065/لزوم-تشکیل-نهادهای-مدنی-و-شبکههای-رسانهای-برای-پیروزی-در-جنگ-نرم
|