آریا جوان
قرآن به افق اینستاگرام/ ماجرای دزدی که پس از شنیدن قرائت لایو «موسی زاده» کیف را به صاحبش برگرداند
سه شنبه 13 آذر 1397 - 9:09:09 AM
تقریب
آریا جوان_آیا کتاب قرآن فقط متعلق به اقشار خاصی از جامعه است؟ چرا امروزه در جامعه ما طوری رفتار شده است که به افراد القا شده کتاب الهی برای قشر خاصی از جامعه می‌باشد؟ و بسیاری از این چرا‌ها که در بسیاری از این موارد جواب تمام آن‌ها را خوب می‌دانیم، اما خب انسان است و عادت و روزمره‌گی، با انواع او اقسامی از مشکلات که بر سرش خروار شده تا اجازه ندهد با وجدان خود سر سازگاری بگیرد و به دنبال پاسخ بسیاری از این دست سوالات بگردد. هستند کسانی که از انس و رفاقت با کتاب قرآن، تنها روی طاقچه گذاردن و گاهی خاک از روی آن چیدن را بلد هستند؛ که شاید دلیل بسیاری از مسایل و مشکلات ما، همین فاصله گرفتن‌ها از قرآن کریم و رهنمود‌های آن است. چه اتفاقی افتاد که رابطه ما با این کتاب آرامش بخش و زندگی ساز، تبدیل شد به یک استخاره، یک قرائتی در ختم و یا رفتن به سوی آن در مواقع حساس زندگی؟


آیا قرآن فقط برای کسانی است که اهل رفتن به مسجد هستند؟ اگر یک نفر اهل گوش دادن به موسیقی است یا شکل ظاهری‌اش امروزی است و به عبارتی متفاوت با جوانان اهل مسجد است، دیگر نمی‌تواند به سمت قرآن برود! با استناد به سوره و کلمه "ناس"  یعنی (مردم)، که تمامی مردم جهان را در بر می‌گیرد.  باید به این موضوع پی برد که همه انسان‌ها در هر کجای جهان می‌توانند با هر تیپ و ظاهری مخاطب قرآن قرار بگیرند و در حد و اندازه خودشان از آن استفاده کنند.

محمد موسی زاده قاری جوان قرآن کریم، با انتشار پست هایی از تلاوت های زیبای خود در مکان های مختلف اعم از کوچه ، خیابان و در اتومبیل خود باعث شد کاربران فضای اینستاگرام با فضای نو و جدیدی روبرو شوند.فضایی که به گفته خود آنها پر از نور و آرامش بود.

 

اما کار همین جا تمام نمی شود و تلاوت های شبانه ساعت یازده که به صورت زنده از صفحه او پخش می شد بازتاب های جالب تری در پی داشت.شاید به جرات بتوان گفت به برکت تلاوت قرآن کریم و بیانات‌الهی، این‌ها از معدود لایوهای اینستاگرامی دبوده اند که از ابتدا تا به انتهایشان بدون کوچکترین فحاشی و یا توهینی خاتمه یافته اند.

و این همان معجزه زیبای قرآن است.زیرا قرآن بر دل ها حکومت می کند اگر بتوان از راهی درست و مناسب سعی در ایجاد انس و دوستی نسل جدید با قرآن داشت، حقیقتا به آرمان های واقعی و اصلی قرآن نزدیک شده ایم.

 

نمونه ای از این تجربیات فرآنی را در زیر می بینید.



در همین راستا با جناب آقای محمد موسی زاده مصاحبه ای انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

در ابتدا آیه مورد علاقه تان را برای ما تلاوت کنید و تفسیری کوتاه از آن و دلیل علاقه مندی تان به این آیه را بفرمایید؟
وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ﴿63﴾ و بندگان خداى رحمان کسانى‏ اند که روى زمین به نرمى گام برمى دارند و، چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ مى‏ دهند (63) سوره مبارکه فرقان

این آیه همیشه به من یاد داد تا در قبال قضاوت ها، کج فهمى‌ها نامهربانى هاى دیگران سکوت کنم و پاسخى ندهم...

خودتان را معرفی کنید.
من، محمد موسى زاده متولد ١٣ مهر ١٣٧٥ در جزیره زیباى کیش.
از چند سالگی شروع به خواندن قرآن کریم کرده اید؟ و چرا؟!
از ٨ سالگى و به طور اتفاقى در مدرسه توسط معلم قرآن به قرائت قرآن علاقه پیدا کردم و ازسال ١٣٩٠ زیرنظر استادحاج مهدی تاج زاده به طور حرفه‌ای تابه الان شاگرد مکتب قران کریم هستم واز اساتید عزیز قرانی هم بهره می‌برم.


فقط به روخوانی و قرائت قرآن بسنده کرده اید و یا به تفسیر معانی هم پرداخته اید؟
بیشتر قرائت می‌کنم ولى، چون از کودکى به زبان عربى تسلط داشتم، به معناى آیات هم دقت می‌کنم و سعى میکنم نغماتى را که براى تلاوت انتخاب می‌کنم مطابق معنا باشد.

 



 

قرآن در زندگی تان چه تاثیراتی داشته و آیا تابحال شده مدتی از انس با قرآن فاصله بگیرید؟ چرا؟ و آیا عواقبی داشته؟
بله دردوران نوجوانی بار‌ها اتفاق افتاده که حضورم درفضای قرآنی کمرنگ شده بود و اینکه انسان همیشه ودرهمه جا درمعرض امتحانات الهی است، از این رو به جهت همراهی همیشگی پدرومادرم واستادم هیچوقت ازاین فضا دور نشدم ومصداق آیه شریفه:وان جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا. که می‌فرماید: اگر درراه ما تلاش کنید هدایتتان میکنیم، همیشه موردلطف وعنایت الهی بودم.

 



جایگاه قرآن در دانشگاه و در میان دانشجویان به چه صورت هست؟
فضای قرانی نه تنها دردانشگاه بلکه در جامعه کمرنگ است واین جای تاسف داره چراکه دوای همه درد‌های ما چه دردانشگاه چه در خانواده وهمچنین در همه طبقات مختلف جامعه تمسک به قران کریم، و بعد از آن توسل به اهل بیت علیهم السلام است.


 آیا جشنواره‌های قرآن و عترت و وجود کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها در ایجاد دوستی و صمیمیت دانشجویان و جوانان با قرآن نقش موثری داشته است؟
بله ازاین قبیل فعالیت‌های قرآنی نه تنها در دانشگاه بلکه درتمامی مراکز آموزشی ما بدون تاثیر نیست. منتها شیوه برگزاری و محتوای برنامه ریزی جهت جلب توجه جوانان و تشویق آنهاست که باعث جذب حداکثری آن‌ها می‌شود.

 



 از نگاه شما - که خود جوانی تحصیل کرده و دارای انس با قرآن هستید -برای ایجاد صمیمیت با قرآن در میان جوانان باید چه کرد؟
استفاده ازجوانان به روز قرآنی و آگاه به مسائل اجتماعی و فرهنگی و مرتبط بابطن مردم و جوانان طبقات مختلف جامعه و استفاده ازشیوه‌های نوین و بروز تبلیغاتی و بهره گیری حداکثری از فضای مجازی که مهمترین آنهاست.

 

 شما اخیرا در فضای مجازی بسیار دیده شده اید و طرفداران بسیاری را به واسطه برکت قرآن بدست آورده اید. برای ما چگونگی جریان ورودتان به فضای مجازی (اینستاگرام) را بفرمایید.
من یک دانشجوی جوان ساده و عادی هستم و همیشه این دغدغه را داشتم که چطور جوانان عزیز کشورمان را بیش از پیش با این معجزه الهی آشناکنم، خیلی فکرکردم و باخودم کلنجار رفتم. تا اینکه بعدازمشورت‌های فراوان تصمیم گرفتم در فضای مجازی این کار ارزشمند را شروع کنم. که امیدوارم خداوند متعال یاریم کنه -درضمن ازمردم عزیزمان هم بسیار بسیار سپاسگذارم که به زیبایی تمام همراهیم می‌کنند وبانظرات وکامنت‌های مثبت شان به بنده انرژی می‌دهند. که این مسئله بسیار در بهتر ادامه دادن این رسالت الهی مشوق بنده و کمک حالم بوده است.


واکنش‌های جالبی که این چند وقت در لایو‌های شبانه اینستای خود مشاهده کرده اید چه بوده و از چه زمان شروع به ختم قرآن بصورت زنده در اینستا کرده اید و هدف ازین کار چه بود؟
جالب است بدانید یکی ازخصوصیات فضای مجازی این است که شما به واسطه کامنت‌ها و نظرات از کیفیت کار خود مطلع می‌شوید و این خود باعث رشد کمی وکیفی پست‌ها و پیج شما خواهد بود. شما کامنت‌هایی را می‌خوانید که مثلا بعدازمدت‌ها یک نفر دوباره به خواندن قرآن روی آورده و ومتحول شده که مسبب آن شما هستید، و یا اینکه در لایو‌ها بسیاری از افراد ضمن ابراز ارادت به ساحت مقدس قرآن کریم اشک ریزان التماس دعا دارند و اشک شوق می‌ریزند. به واسطه اینکه درفضای گسترده اینستاگرام که متاسفانه مدام با مطالب وپست‌هایی روبرو هستیم که درشأن و منزلت هیچ یک از مردم عزیزمان و جامعه مان نیست بطور ناگهان با یک فضای قرآنی روبرو می‌شویم می‌بینند، می‌توانند روح و روان خودشان را در دریای بیکران قرآن کریم شستشو دهند.



 



 



از واکنش‌هایی که به واسطه تهیه فیلم‌های قرائت قرآن تان که در فضای شهری و عموم صورت می‌گیرد برای ما بگویید؟
مردم عزیزمان بسیار به بنده لطف دارند و هرکجا که میروم بنده را به برکت قرآن می‌شناسند. خب البته این مورد تکلیف بنده را بسیار سنگین کرده و همچنین می‌شنوم که عده‌ای من حقیر را خواننده کتاب آسمانی خطاب کرده و اینجانب را مورد لطف قرارمی دهند مرا شرمنده می‌کنند. درمواردی هم می‌بینم وقتى با کسی صحبت می‌کنم، همینطور خیره به من نگاه می‌کند و متعجبانه می‌گوید شما همان شخصی نیستید که دیشب در اینستاگرام لایو گذاشته بودید؟ و یا شما همانی نیستید که داخل ماشین، قرائت قرآن می‌کردید؟



آیا تا بحال به این فکر که وارد عرصه خوانندگی شوید، افتاده اید؟
البته من هیچوقت خودم به شخص به این فکر نیفتاده ام، زیرا هدف بنده از ابتدا این بود که روزی بتوانم نوای قران کریم را به نوبه خود در جامعه با شیوه‌ای خاص به گوش همگان برسانم و همیشه هم از خداوند می‌خواهم که دراین مسیر ثابت قدم باشم. البته نه اینکه فکرکنید خوانندگی کار ناشایستی است، نه اصلا اینطور نیست! من خودم خیلی ازمواقع شده که دوست داشته و دارم که به موسیقی گوش بدهم، اما به نظر من باید هرچیزی درجای خودش قراربگیرد.


یک زمانی من کلاس سولفژ می‌رفتم و حتی با یکی ازخواننده‌های عزیزمان که همین الان هم مطرح هستند، کلاس داشتم. اما هدف من مشخص بود و هیچوقت قرائت قرآن را باهیچ چیز در دنیا عوض نکردم و نخواهم کرد. امیدوارم با دعای همه مردم عزیز ایران تا زمانی که صدایم مرا یاری کند و خداوند به بنده توفیق ادامه‌ی این رسالت را بدهد.

 

 اگر وضعیت مالی خوبی نداشتید قطعا آرامش کافی هم برای ادامه زندگی نداشتید، رابطه انس به قرآن با رفاه افراد از دید شما چگونه است؟ به نظر شما فردی که پول کافی برای تهیه مایحتاج اش را ندارد با قرآن انس بیشتری دارد یا فردی که خرج یک وعده غذایش 500 هزار تومان است؟
انسان درهرزمینه‌ای اگر عشق به فعالیت موردنظر داشته باشد هیچ چیزی نمی‌تواند مانع پیشرفت او شود. بنده با عشق و علاقه‌ای که به قرائت قرآن پیداکردم سال‌ها مسیرطولانی برای تلمذ و استفاده به همراه پدر عزیزم که بزرگترین مشوق من دراین راه بودند به جلسه استادم می‌رفتم؛ لذا دراینکه مسائل مادی می‌تواند در هر مرحله از زندگی به انسان انگیزه بدهد وباعث عدم اضطراب شود شکی نیست. ولی به نظر بنده غالبا مضاف بر آن هدف معلومى که داشتند با شرایط مادی خیلی ضعیف به مدارج بالای علمی فرهنگی واجتماعی رسیدند چرا که عاشق کاری که انجام مى دادند، بودند.



 توصیه و یا ایده‌ی شما به جوانان برای شناخت قرآن و انس با مفاهیم قرآن چیست؟
من کوچکترازاین هستم که بخواهم توصیه‌ای بکنم. اما اون چیزی که درطی این سال‌ها به آن رسیدم این است که تمام مشکلات و درد‌های ما باتمسک به قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام مرتفع خواهد شد. چراکه درقرآن کریم آیه‌ای است که می‌فرماید: 
وننزل من القران ماهوشفاءورحمک اللمومنین. قرآن نور است .هدایت است دوای همه دردهاست امیدوارم یک روزی بشود که جامعه ما سراسر قرآنی شود و سرآمد همه جوامع بشری در سبقت گرفتن عمل به آیات شریف قرآن باشیم.



 کلام آخر...
کشتی نجات جامعه ما تمسک به قران کریم و سوق دادن جامعه مخصوصا جوانان عزیزمان به سمت این کتاب اسمانی است.
مصداق دو آیه شریفه: «ان هذالقران یهدی للتى هى اقوم» و.«و ذٰلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین».

http://www.javanannews.ir/fa/News/83316/قرآن-به-افق-اینستاگرام--ماجرای-دزدی-که-پس-از-شنیدن-قرائت-لایو-«موسی-زاده»-کیف-را-به-صاحبش-برگرداند
بستن   چاپ