آریا جوان
برگزاری کارگاه پیشگری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ها
سه شنبه 4 دي 1397 - 15:15:55
آریا جوان - مریم دباغ رییس گروه برنامه ریزی و توسعه ورزش روستایی وزارت ورزش و جوانان هدف از برگزاری کارگاه پیشگری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ها را آموزش و توسعه دانش و نقشی که ورزش در کنترل و پیشگیری از اعتیاد دارد ،عنوان کرد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان ،مریم دباغ رییس گروه برنامه ریزی و توسعه ورزش روستایی وزارت ورزش و جوانان در حاشیه برگزاری کارگاه پیشگری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ها گفت: این کارگاه برای اولین بار برگزار می شود و در مرحله اول نمایندگان 15 استان شرکت دارند که در این بین روسای هیات ورزش ی روستایی و بازی های بومی محلی همچنین کارشناسان ورزش روستایی ادارات کل ورزش و جوانان استان ها شرکت کرده اند و در مرحله دوم که از 10 تا 13 دیماه برگزار می شود نیز بقیه استان ها حضور خواهند داشت .
دباغ هدف از برگزاری این کارگاه را اموزش و توسعه دانش همچنین نقش ورزش در کنترل و پیشگری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان ها عنوان کرد .
دکتر مسعود حاجی رسولی دکترای فیزیولوژی ورزش ی و مدرس این کارگاه نیز در گفتگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه ورزش یک پدیده زیبا،پویا و سلامت ساز است از اعتیاد به عنوان یک مشکل بزرگ جهانی نام برد و اظهار داشت : متاسفانه معضل اعتیاد در کشور ما هم وجود دارد و بین ورزش و اعتیاد هم 4 رابطه بزرگ وجود دارد که نقش ورزش در پیشگیری اعتیاد است، نقش ورزش در درمان اعتیاد همچنین نقش ورزش در کاهش آسیب از اعتیاد و نقش بزرگ ورزش در کاهش آسیب ها .در قالب این رابطه و تقسیم بندی وجود دارد .
دکتر حاجی رسولی نقش ورزش در پیشگیری از اعتیاد را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: برای این مهم بهترین راه ان است که اثر مثبت بازی ها را در نظر بگیریم در این بین همکاری نزدیکی با فدراسیون روستایی و بازی های بومی محلی وجود دارد چرا که معتقدیم بازی های بومی محلی نقش مهمی در سوق دادن فرزاندانمان از پای کامپیوتر به سمت بازی با دیگران دارد .بچه ای که با کامپیوتر بازی می کند ذهن بی قانونی دارد و در عوض بچه ای که با دیگران بازی می کند قوانین بازی را رعایت می کند و ذهنش قانونمند می شود از سویی دیگر بچه ای که با کامپیوتر بازی می کند منزوی است و همین عامل مهمی در رواوردن به اعتیاد خواهد بود.
وی نقش ورزش را در درمان اعتیاد با توجه به نوع روش درمان و مدت زمان اعتیاد شخص معتاد متغیر دانست و تاکید کرد برای هر فرد برنامه ریزی مجزایی به منظور ترک اعتیاد وجود دارد .
دکتر مسعود حاجی رسولی نقش ورزش مناسب را در کاهیش آسیب هایی که از اعتیاد بوجود امده بسیار مهم دانست و در پایان عنوان کرد افرادی که بصورت طولانی مدت ورزش می کنند پس از اتمام دوران ورزش ی خود در صدد کمبود خلا هایی هستند که ممکن است به اعتیاد رو اورند که باید به این مهم بصورت ویژه نگاه کرد .
این مدرس همچنین تاکید کرد: تفکر پیروزی به هر قیمت هم می تواند در رو اوردن به اعتیاد اثر منفی داشته باشد که برای مقابله به این مهم باید در ورزش کشور تکلیف مدار باشیم و نباید پیروزی محوری را سر لوحه اهدافمان قرار دهیم.

http://www.javanannews.ir/fa/News/87207/برگزاری-کارگاه-پیشگری-اولیه-از-اعتیاد-به-مواد-مخدر-و-روانگردان-ها
بستن   چاپ